رژیم اسرائیل اینگونه با مغالطه‌ها و تکنیک‌های عملیات روانی ذهن مخاطب را منحرف می‌کند؟
سواد رسانه
"بررسی رایج ترین تکنیک‌های عملیات روانی و مغالطه‌ها"
آیا رسانه‌ها قدرت تغییر نسل‌ها را دارند؟ تحلیل تأثیر رسانه‌ها بر رفتار و نگرش‌های اجتماعی
قدرت یا فریب؟

آیا رسانه‌ها قدرت تغییر نسل‌ها را دارند؟ تحلیل تأثیر رسانه‌ها بر رفتار و نگرش‌های اجتماعی

در دنیای امروز، تأثیر رسانه‌ها بر جامعه و فرد یکی از موضوعات پربحث و جدی است. رسانه‌ها دیگر تنها ابزارهایی برای انتقال اطلاعات نیستند، بلکه به یکی از ارکان اصلی شکل‌دهنده به نگرش‌ها، رفتارها و حتی هویت اجتماعی تبدیل شده‌اند.

راهبردهای رسانه‌ای شهید سیدحسن نصرالله: درس‌هایی برای امروز مقاومت
مقاومت لبنان و جنگ رسانه ای

راهبردهای رسانه‌ای شهید سیدحسن نصرالله: درس‌هایی برای امروز مقاومت

شهید سیدحسن نصرالله در تابستان سال ۱۴۰۰ ، بر اساس بازخوردهایی که از آخرین وضعیت میدان و جامعه مقاومت داشت، توصیه های قابل تأملی را در خصوص راهبردهای گفتمانی و رسانه ای ایراد فرمود که مرور آن برای این روزهای نبرد می تواند الهام بخش باشد.

آموزش سواد رسانه‌ای؛ ضرورتی انکارناپذیر در عصر جنگ روایت‌ها

آموزش سواد رسانه‌ای؛ ضرورتی انکارناپذیر در عصر جنگ روایت‌ها

در شرایطی که جنگ نرم و عملیات روانی دشمن علیه افکار عمومی جامعه به اوج خود رسیده، کنشگران حوزه مسجدی و بانوری ها از عقب‌ماندگی جدی در حوزه سواد رسانه‌ای و ضرورت بازنگری در استراتژی‌های مقابله با جنگ رسانه‌ای سخن می‌گویند.

اطلاعات به مثابه کالا: چگونه نظام سرمایه‌داری جریان اطلاعات را کنترل می‌کند؟
نقش سرمایه‌داری در تسلط بر اطلاعات: نگاهی به نظریه هربرت شیلر

اطلاعات به مثابه کالا: چگونه نظام سرمایه‌داری جریان اطلاعات را کنترل می‌کند؟

هربرت شیلر در نظریه خود به بررسی نقش اطلاعات و ارتباطات در چارچوب سرمایه‌داری و اثرات آن بر جامعه می‌پردازد. او معتقد است که اطلاعات در جامعه‌ی مدرن به یک کالا و ابزار مهم در دست سرمایه‌داران تبدیل شده و این امر پیامدهای اقتصادی و اجتماعی مهمی به دنبال دارد.

اصرار بر رفع فیلتر بدون ضابطه، تهدیدی برای امنیت داده‌ها/ بیگ دیتا و پیام‌رسان‌های خارجی، ابزاری برای جاسوسی؟
نگاهی به قدرت بیگ دیتاها

اصرار بر رفع فیلتر بدون ضابطه، تهدیدی برای امنیت داده‌ها/ بیگ دیتا و پیام‌رسان‌های خارجی، ابزاری برای جاسوسی؟

برداشتن فیلترینگ بدون در نظر گرفتن راهکارهای محافظت از داده‌های کاربران، ممکن است به آسیب‌پذیری امنیتی گسترده‌ای منجر شود. در واقع، این تصمیم ممکن است به معنای دادن مجوز غیرمستقیم به شرکت‌های خارجی برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌های شخصی شهروندان کشور باشد.

بازنمایی
رسانه‌ و نمادسازی

بازنمایی "مقاومت" درآخرین‌سکانس زندگی مجاهدقهرمان یحیی السّنوار: "عزم، استقامت و عدم تسلیم"

این بازنمایی، فراتر از یک روایت انسانی یا حماسی است. در بُعد ایدئولوژیک، تصویر مبارزه سنوار تا آخرین لحظه با پرتاب چوب، تقدس مقاومت را برجسته و بازنمایی می‌سازد. این تصویر به نوعی معنای شهادت و فداکاری را به ذهن مخاطب می‌آورد، مفهومی که در فرهنگ مقاومت فلسطینی جایگاه ویژه‌ای دارد.

عملیات روانی رسانه‌ای و تحلیل شایعات پیرامون سردار قاآنی
سردار قاآنی کابوس این روزهای اسرائیل

عملیات روانی رسانه‌ای و تحلیل شایعات پیرامون سردار قاآنی

شایعات و اخبار منتشرشده درباره سردار قاآنی نمونه‌ای از جنگ روانی پیچیده‌ای هستند که توسط رسانه‌ها و دولت‌های خارجی دنبال می‌شود و نشان از درماندگی رژیم صهیونیستی در جنگ اطلاعاتی میان ایران و اسرائیل است. عصبیّت ناشی از ناکامی جبهه صهیونیستی در ترور سردار قاآنی، سبب شایعه‌سازی‌های بی‌پایه و اساس آنها شده است.

هشدار درباره افزایش خشونت در سریال‌های شبکه خانگی/ رسانه چگونه آرامش یک جامعه را بهم می‌زند؟
"سندرم جهان خطرناک"

هشدار درباره افزایش خشونت در سریال‌های شبکه خانگی/ رسانه چگونه آرامش یک جامعه را بهم می‌زند؟

اخیرا در بسیاری از سریال های شبکه خانگی، تصویرسازی مداومی از فقر و جرم دیده می‌شود. مخاطبان این سریال ها به تدریج به این باور می‌رسند که فقر و جرم بخش جدایی‌ناپذیر از جوامع است و هیچ راه‌حلی برای برطرف کردن این مشکلات وجود ندارد.

جنگ رسانه‌‌ای و طوفان‌الاقصی: تحلیل تکنیک‌های جنگ روانی حماس در ۷ اکتبر
سرویس سواد رسانه سایت خبری 598

جنگ رسانه‌‌ای و طوفان‌الاقصی: تحلیل تکنیک‌های جنگ روانی حماس در ۷ اکتبر

همان‌طور که مجاهدان حماس با اراده و تفکر خود در میدان جنگ بر اسرائیل غلبه کردند، در عرصه افکار عمومی نیز موفق شدند دشمن را به چالش بکشند و تنها یک رسوایی جهانی برای اسرائیل به جا بگذارند.

هوش مصنوعی در خدمت اصلاح خطاهای درسی
تحول روز به روز آموزش با اختراع پیشروی بشر

هوش مصنوعی در خدمت اصلاح خطاهای درسی

در دنیای امروز که آموزش الکترونیکی نقش بزرگی در یادگیری دارد، همواره نیاز به محتوای آموزشی دقیق و بدون اشتباه احساس می‌شود. پژوهشگران در این زمینه به استفاده از فناوری‌های نوین برای بهبود کیفیت محتوا و رفع نواقص آن پرداخته‌اند، تا تجربه آموزشی دانش‌آموزان و دانشجویان بهتر و موثرتر شود.

ژان بودریار: فرا واقعیت و وانمایی

ژان بودریار: فرا واقعیت و وانمایی

ژان بودریار معروف ترین و جنجالی ترین نظریه پرداز پست مدرنیته است. وی استدلال می کند که جوامع پسامدرن از تکنولوژی های اطلاعات و ارتباطات اشباع و به عصر وانمایی(شبیه سازی) وارد شده اند.

شکست حقارت آمیز اسرائیل رسانه صهیونیستی اینترنشنال را به هذیان گویی انداخت/ پاسخی به ادعای دروغین هزینه‌های موشکی ایران
هشدار! آغاز جنگ روانی رسانه های معاند

شکست حقارت آمیز اسرائیل رسانه صهیونیستی اینترنشنال را به هذیان گویی انداخت/ پاسخی به ادعای دروغین هزینه‌های موشکی ایران

لزوم ارتقاء سواد رسانه ای برای مقابله با جنگ روانی رسانه های معاند. اخیرا رسانه صهیونیستی اینترنشنال سعی دارد قیمت موشک‌ها را به هزینه‌های رفاهی مردم ربط دهد، در حالی که مقایسه مستقیم بین هزینه‌های دفاعی و نیازهای عمومی جامعه نادرست است.

محورهای جنگ روانی رسانه‌های معاند در روزهای پس از شهادت سید حسن نصرالله
سرویس سواد رسانه سایت خبری 598

محورهای جنگ روانی رسانه‌های معاند در روزهای پس از شهادت سید حسن نصرالله

عملیات شهادت سید حسن نصرالله نیز به گواه برخی کارشناسان در موقعیت پیشاعملیات، از رخنه امنیتی و به زعم برخی کارشناسان از توانایی تکنولوژیکی بهره برده است. اما آنچه که مطمح نظر این جریده محسوب می شود پیوست رسانه‌ای ماجراست که منجر به اختلال محاسباتی و شناختی در بستر افکارعمومی و بعضا نخبگان و تصمیم‌گیران ‌می‌شود.

شگردهای رسانه‌ های فارسی زبان در تولید محتوا و فریب دادن مخاطب
سواد رسانه

شگردهای رسانه‌ های فارسی زبان در تولید محتوا و فریب دادن مخاطب

 رسانه‌ها امروزه با جهت‌دهی به برخی کلمات مرتبط با ایران، سعی در ایجاد بار منفی برای آن‌ها دارند. در این راستا، واژگان جایگزینی معرفی می‌شوند که به تدریج در جامعه مورد اقبال قرار گرفته و تکرار می‌شوند.

آشنایی با یکی از تکنیک‌های عملیات روانی پر استفاده؛

"سیاه نمایی" افتخار نیست!

سیاه‌نمایی یکی از تکنیک‌های عملیات روانی است که در آن تلاش می‌شود تا یک وضعیت، تاریک‌تر از واقعیت نشان داده شود. سیاه‌نمایی به معنای برجسته کردن اخبار منفی یا اتفاقات بد و تلخ است. 

خبر کذب علیه صداوسیما و سوءاستفاده از آن برای تخریب رسانه ملی
مغالطه دروغ خبرنویسی؛

خبر کذب علیه صداوسیما و سوءاستفاده از آن برای تخریب رسانه ملی

در مطلب منتشر شده در روزنامه اعتماد توسط یادداشت‌نویس رسانه‌های اصلاح طلب [عباس عبدی]، خبری کذب به صداوسیما نسبت داده شده و با استناد به این خبر جعلی، نتیجه‌گیری‌های نادرست و مغرضانه‌ای ارائه شده است.

هوش مصنوعی در خدمت مرگ زمان و مکان
در گفتگو یونس شکرخواه بررسی شد؛

هوش مصنوعی در خدمت مرگ زمان و مکان

یونس شکرخواه، استاد پیشکسوت علم ارتباطات بر این باور است؛ بسیاری از چیزها در انبار هوش مصنوعی موجود است، اما هوش مصنوعی تجربه ندارد. هوش مصنوعی فکر نمی‌کند، احساس هم ندارد...

چگونه فیک نیوز را شناسایی کنیم؟

چگونه فیک نیوز را شناسایی کنیم؟

شناسایی فیک نیوز آسان نیست: پژوهشی که در دانشگاه استنفورد در سال گذشته انجام شده نشان می‌دهد که دانشجویان در تفاوت گذاشتن میان محتواهای آنلاین گوناگون − محتوایی که با پول ساخته می‌شود، محتوای جعلی، و محتوای معتبر − بسیار بد عمل می‌کنند.

عملیات وعده صادق و ضرورت امتداد رسانه‌ای

عملیات وعده صادق و ضرورت امتداد رسانه‌ای

گفت و شنودهای مجازی در ساعات پسا عملیات وعده صادق در شبکه های اجتماعی مختلف حاکی است که عموم مردم ایران از حیث روانشناختی و غرور و هویت ملی، حس و حال بهتر و برتری پیدا کرده‌اند.

آقای مسئول، معنا در ذهن مخاطب است
صبح نو

آقای مسئول، معنا در ذهن مخاطب است

«استوارت هال» از‌اندیشمندان مکتب مطالعات فرهنگی در نظریه دریافت به خوبی تشریح می‌کند که «معنا» به پس زمینه فرهنگی مخاطب وابسته است.

شهید مطهری: رسانه و غذای روح

شهید مطهری: رسانه و غذای روح

رادیو و تلویزیون انسان‌ها را تغذیه می‌کند؛ همچنین سینماها، فیلم‌ها، روزنامه‌ها و نطق‌ها. کتاب‌هایی که انسان در طول عمرش می‌خواند، دائما از آنها تغذیه می‌شود.

دیگر هیچ تمایزی وجود ندارد: خبرها به سرگرمی بدل شده‌اند، و سرگرمی‌ها به خبر
متاورس آیندۀ بشر نیست، همین امروز است؛

دیگر هیچ تمایزی وجود ندارد: خبرها به سرگرمی بدل شده‌اند، و سرگرمی‌ها به خبر

متاورس نوعی سرگرمی مجازی بود که افراد می‌توانستند در آن زندگی کنند. از آن سال تا امروز، این اصطلاح از دنیای علمی‌تخیلی بیرون جهیده و پا به زندگی‌‌مان گذاشته است.

رسانه امنیت ما کجاست؟

رسانه امنیت ما کجاست؟

در شرایط امنیتی بایستی میدان، دیپلماسی و رسانه، حداکثر هماهنگی را داشته باشند تا معنی امنیت را مستقر کنند. در واقع امنیت، معنایی است که بخشی از آن در میدان و بخشی در اذهان رقم می‌خورد. به همین دلیل آمریکا در جنگ‌خلیج فارس، CNN و دوربین هایش را جهت روایت همراه می‌کند.

رفتار رسانه‌ای

رفتار رسانه‌ای

رسانه‌‌ها و ابزارهای دیجیتال، امروز جزوی از زندگی ما شده‌اند و بخش عمده‌ای از روز را با رسانه‌‌ها‌ می‌گذرانیم. هر کس سواد دیجیتال و سواد رسانه داشته باشد، ناخودآگاه رفتار رسانه‌ای بهتری خواهد داشت. مصطفی ضابط در این بخش درباره رفتار رسانه ای با شما صحبت کرده است.

حادثه تروریستی کرمان؛ از خط خبری دشمن تا استراتژی رسانه‌ای ایران
حجت‌الاسلام علیرضا محمدلو تبیین کرد:

حادثه تروریستی کرمان؛ از خط خبری دشمن تا استراتژی رسانه‌ای ایران

یک کارشناس رسانه و فضای مجازی ضمن تحلیل بازتاب رسانه‌ای حادثه تروریستی کرمان به ویژه در شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی گفت: فضای واقعه تا روایت دارای گپ(شکاف) اطلاعاتی است که مسئول و رسانه می‌تواند آن را پر کند و نسبت به اضلاع و ابعاد ماجرا پاسخگو باشد و تمام گمانه‌های منفی را در سند خبری رسانه‌ای خنثی و رمزگشایی ماجرا را در افکار عمومی به سمت صحیح و مشخص هدایت کند.

تکنیک های عملیات روانی و رسانه ای با تحلیل مسائل روز در فضای مجازی + فیلم
ارائه شده توسط دکتر سید محمدرضا خوشرو؛

تکنیک های عملیات روانی و رسانه ای با تحلیل مسائل روز در فضای مجازی + فیلم

امروزه عملیات روانی یکی از شیوه های نوین جنگ نرم است و این شیوه در عین اثر گذاری کم هزینه ترین ابزاری است که با تاثیر گذاری بر فکر و اندیشه‌ ی مخاطب به تغییر رفتار آن ها منجر می شود و حتی تبدیل به یک عامل مهم تحت عنوان جنگ رسانه ای شده است؛ لذا می بایست در شناخت حربه های دشمن در ایجاد بسترهای عملیات روانی کوشا باشیم و تاکتیک های متقابل جهت مقابله کردن با غرض ورزی آن ها را بیشتر در اختیار داشته باشیم.

داستان دروغین سرجوخه «جسیکا لینچ» چه بود؟/ داستان تکراری جهان‌سومی‌ها و موطلایی‌ها
نمونه‌ای از یک تکنیک عملیات روانی- اسطوره سازی؛

داستان دروغین سرجوخه «جسیکا لینچ» چه بود؟/ داستان تکراری جهان‌سومی‌ها و موطلایی‌ها

«جسیکا لینچ» یکی از سربازان زن ارتش آمریکاست که در ۱۹ سالگی در سال ۲۰۰۳ به عراق اعزام شد وی سربازی است که ارتش آمریکا با ساختن ماجرای دروغین او را سرباز شجاع آمریکا نامید.

باج‌گیری رسانه‌ای؛ تخریبگر فضای نقد و اصلاح در سینما

باج‌گیری رسانه‌ای؛ تخریبگر فضای نقد و اصلاح در سینما

شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از تحولات چشمگیر دنیای رسانه طی چند دهه اخیر، همان‌طور که رسانه‌های کوچک، سریع و ارزان را به ارمغان آورد تا صداهای متفاوت و اقلیت بسیار راحت‌تر و تنها با یک صفحه اجتماعی شنیده شود، آفت مهمی داشت که مدت‌هاست گریبان عرصه رسانه را گرفته است: فیک‌نیوزهای خلق‌الساعه، بی‌هویت و گاه مقطعی که فضای ارتباطات را مخدوش می‌کنند.

اصول سواد رسانه ای

اصول سواد رسانه ای

اصول سواد رسانه‌ای نقش مهمی در توانمندسازی افراد برای تجزیه و تحلیل اطلاعات رسانه‌ای و درک بهتر محتواهای ارائه شده دارند.

سواد رسانه‌ای چیست؟
Media Literacy

سواد رسانه‌ای چیست؟

سواد رسانه‌ای (Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد

تکنیک‌های عملیات روانی

تکنیک‌های عملیات روانی

تکنیک‌های پلیدی رسانه معاند برای دور کردن ذهن مخاطب از جنایت‌های اشرار و ضد انقلاب به کار می‌برند. آن‌ها حتی حاضرند به آنچه قبول ندارند نظیر اسلام و پیامبر اسلام استناد کنند تا به اهداف و مطامعشان برسند.

هرم سواد رسانه

هرم سواد رسانه

سواد رسانه ای دستیابی به مجموعه از مهارت هاست که به کمک آن می توانیم به درستی از شبکه های اجتماعی استفاده کنیم و به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازیم. مصطفی ضابط در این مقاله، سواد رسانه ای را به صورت یک هرم در نظر گرفته است که طبقات پایین آن گسترده‌تر و به نوعی پیش‌نیاز طبقات بعدی است. با هم این مقاله را بخوانیم.

“انواع مغالطات”

“انواع مغالطات”

به عبارت دیگر انسان می‌تواند هر آنچه را بخواهد حق یا باطل جلوه دهد. مغلطه که نتیجه کاذب از مقدمات صادق است از اعمال سوفسطاییان نتیجه می‌شود و می‌توان مثال‌هایی از آن را به لحاظ تاریخی ذکر کرد.

پروپاگاندا و تكنيك انتقال (Transfer)

پروپاگاندا و تكنيك انتقال (Transfer)

هر تبليغاتي آگاهانه دست‏كاري كردن اذهان و تفكرات اجتماعي براي همخوان و همراه كردن مردم با خود و ترغيب و مجاب كردن آنان به نوعي خاص از موضع‏گيري است زيرا اگر تبليغات شدت يابد، افكار عمومي را كه نتيجه‏ي بحث و انتقاد و جدل معتدل است، از كار مي‏اندازد.

فنون اقناع

فنون اقناع

در سالیان اخیر جهت‌گیری‌های جدیدی در نظریه‌های مربوط به اقناع، صورت گرفته است. تغییر عمده در حوزه نظریه اقناع، دور شدن از نظریه مکانیکی محرک - پاسخ و نزدیکی به دیدگاهی بوده است که به نقش فعال دریافت کننده اعتقاد دارد.

تفاوت تبلیغات و اقناع

تفاوت تبلیغات و اقناع

تبلیغات از منظر تاریخ، روزنامه‌نگاری، علوم‌سیاسی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و هم‌چنین به صورت بین‌رشته‌ای مورد مطالعه قرارگرفته است.

معرفی کتاب
جدیدترین اخبار پربازدید ها