![چه تکنیکهای عملیات روانی در انتشار تصاویر اسیران زن و هدایای ارسالی از سوی عزالدین قسام استفاده شده است؟](/files/fa/news/1403/11/6/311131_349.jpg)
چه تکنیکهای عملیات روانی در انتشار تصاویر اسیران زن و هدایای ارسالی از سوی عزالدین قسام استفاده شده است؟
اقدام نیروهای قسام در جریان مبادله اسرای زن صهیونیست موجی از واکنشها را در فضای مجازی به دنبال داشت.
اقدام نیروهای قسام در جریان مبادله اسرای زن صهیونیست موجی از واکنشها را در فضای مجازی به دنبال داشت.
ایجاد کمربند خبری برای مدیریت تصویر و بازنمایی ماجرا و حفظ هژمونی و اقتدار آمریکایی در دستور کار رسانه های غربی فارسی زبان قرار گرفته است و هرکدام از رسانه ها به سبک متفاوتی سعی کرده اند که مدیریت و مهار خبری را در برنامه داشته باشند.
سرمایه اجتماعی و ملت_محوری در موضوع مقاومت برای جمهوری اسلامی، یک مزیت رقابتی محسوب می شود. اینکه رهبر انقلاب از مقاومت بعنوان یک نرم افزار و اندیشه و نه ساختار و سخت افزار یاد می کنند، نشان از این دارد که معنا و عقلانیت وجه متمایز و راهبردی در چشم انداز جمهوری اسلامی ایران به شمار میرود.
یکی از مشکلات در عصر دیجیتال این است که انتخابات به صورت ناآگاهانه و بر اساس ناخودآگاه شکل میگیرند. در واقع، عصر دیجیتال و فضای سایبری به حدی ذائقه نوجوانان و جوانان را تغییر دادهاند که این امر موجب شده تا انتخابهایشان بر مبنای جهتگیریهای خاص ذهنی باشد.
نمیگویم طلبه نباید در فضای مجازی باشد، اما باید مدیریت کند!؛ اگر دیدی توجهت به فضای مجازی بیشتر از توجهت به قرآن است، بدان که این آب آلوده فضای مجازی دارد تو را با خودش میبرد. اگر توجهت به حدیث کمتر از توجهت به فضای مجازی بود، بفهم که این آب حال تو را بد کرده است.
جنگ شناختی، بخشی از جنگهای مدرن است که هدف آن تأثیرگذاری بر فرآیندهای ذهنی، باورها و ادراکات افراد یا گروهها برای تضعیف روحیه، ایجاد ناامیدی و کاهش انسجام اجتماعی یا سازمانی است. این جنگ بهویژه از طریق رسانهها و شبکههای اجتماعی صورت میگیرد.
نبرد حلب نشان میدهد که جنگهای مدرن به همان اندازه که به قدرت نظامی وابستهاند، به تسلط بر ذهنها و افکار عمومی نیز وابستهاند.
در دهه اخیر، ظهور و گسترش رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر(شبکه ایکس فعلی)، یوتیوب و تلگرام تغییرات زیادی در صنعت تلویزیون ایجاد کرده است.
چت جیپیتی یک هوش مصنوعی مولد - GAI است که قادر به تولید محتوای به ظاهر اورجینال بر اساس درخواستهای انسان است و اکنون دو سال از راه اندازی قابلیت چت جیپیتی - ChatGPT میگذرد.
رسانهها بخش جداییناپذیر زندگی ما شدهاند. هر روز اخبار، فیلمها، و حتی پستهای شبکههای اجتماعی روی فکر و رفتار ما تأثیر میگذارند. اما آیا تا به حال به این فکر کردهاید که رسانهها چطور مدیریت میشوند یا چطور باید رفتار کنند؟ اینجاست که نظریههای رسانهای به کمک ما میآیند. این نظریهها به زبان ساده توضیح میدهند که رسانهها در هر جامعهای چه وظایفی دارند و چه قوانینی باید بر آنها حاکم باشد.
یگان 8200 بعد از نیروی هوایی بزرگترین یگان نظامی صهیونیستهاست. یگانی که در آن بدافزار میسازند، شنود میکنند و حتی با اکانت جعلی دروغ و شایعه منتشر میکنند.
"بررسی رایج ترین تکنیکهای عملیات روانی و مغالطهها"
در دنیای امروز، تأثیر رسانهها بر جامعه و فرد یکی از موضوعات پربحث و جدی است. رسانهها دیگر تنها ابزارهایی برای انتقال اطلاعات نیستند، بلکه به یکی از ارکان اصلی شکلدهنده به نگرشها، رفتارها و حتی هویت اجتماعی تبدیل شدهاند.
شهید سیدحسن نصرالله در تابستان سال ۱۴۰۰ ، بر اساس بازخوردهایی که از آخرین وضعیت میدان و جامعه مقاومت داشت، توصیه های قابل تأملی را در خصوص راهبردهای گفتمانی و رسانه ای ایراد فرمود که مرور آن برای این روزهای نبرد می تواند الهام بخش باشد.
نظریه اقتصاد سیاسی رسانه بر پایه دیدگاههای مارکسیستی بنا شده و بر تأثیر مستقیم ساختارهای اقتصادی بر تولید و توزیع فرهنگ و رسانهها تأکید دارد.
نظریه تاکتیکهای روزمره میشل دو سرتو
مصرفگرایی و زندگی روزمره: نظریه مصرف
نظریه "تولید رضایت" اثر ادوارد هرمان و نوآم چامسکی یکی از کلیدیترین رویکردهای انتقادی به رسانههای جمعی در جوامع سرمایهداری است.
در شرایطی که جنگ نرم و عملیات روانی دشمن علیه افکار عمومی جامعه به اوج خود رسیده، کنشگران حوزه مسجدی و بانوری ها از عقبماندگی جدی در حوزه سواد رسانهای و ضرورت بازنگری در استراتژیهای مقابله با جنگ رسانهای سخن میگویند.
هربرت شیلر در نظریه خود به بررسی نقش اطلاعات و ارتباطات در چارچوب سرمایهداری و اثرات آن بر جامعه میپردازد. او معتقد است که اطلاعات در جامعهی مدرن به یک کالا و ابزار مهم در دست سرمایهداران تبدیل شده و این امر پیامدهای اقتصادی و اجتماعی مهمی به دنبال دارد.
برداشتن فیلترینگ بدون در نظر گرفتن راهکارهای محافظت از دادههای کاربران، ممکن است به آسیبپذیری امنیتی گستردهای منجر شود. در واقع، این تصمیم ممکن است به معنای دادن مجوز غیرمستقیم به شرکتهای خارجی برای جمعآوری و تحلیل دادههای شخصی شهروندان کشور باشد.
این بازنمایی، فراتر از یک روایت انسانی یا حماسی است. در بُعد ایدئولوژیک، تصویر مبارزه سنوار تا آخرین لحظه با پرتاب چوب، تقدس مقاومت را برجسته و بازنمایی میسازد. این تصویر به نوعی معنای شهادت و فداکاری را به ذهن مخاطب میآورد، مفهومی که در فرهنگ مقاومت فلسطینی جایگاه ویژهای دارد.
این نوشته به بررسی چگونگی ارتباط بین سامانه تاد و جنگ رسانهای جدید میپردازد و نشان میدهد که چگونه رسانهها از این موضوع برای پیشبرد اهداف خود استفاده میکنند.
شایعات و اخبار منتشرشده درباره سردار قاآنی نمونهای از جنگ روانی پیچیدهای هستند که توسط رسانهها و دولتهای خارجی دنبال میشود و نشان از درماندگی رژیم صهیونیستی در جنگ اطلاعاتی میان ایران و اسرائیل است. عصبیّت ناشی از ناکامی جبهه صهیونیستی در ترور سردار قاآنی، سبب شایعهسازیهای بیپایه و اساس آنها شده است.
اخیرا در بسیاری از سریال های شبکه خانگی، تصویرسازی مداومی از فقر و جرم دیده میشود. مخاطبان این سریال ها به تدریج به این باور میرسند که فقر و جرم بخش جداییناپذیر از جوامع است و هیچ راهحلی برای برطرف کردن این مشکلات وجود ندارد.
همانطور که مجاهدان حماس با اراده و تفکر خود در میدان جنگ بر اسرائیل غلبه کردند، در عرصه افکار عمومی نیز موفق شدند دشمن را به چالش بکشند و تنها یک رسوایی جهانی برای اسرائیل به جا بگذارند.
در دنیای امروز که آموزش الکترونیکی نقش بزرگی در یادگیری دارد، همواره نیاز به محتوای آموزشی دقیق و بدون اشتباه احساس میشود. پژوهشگران در این زمینه به استفاده از فناوریهای نوین برای بهبود کیفیت محتوا و رفع نواقص آن پرداختهاند، تا تجربه آموزشی دانشآموزان و دانشجویان بهتر و موثرتر شود.
نویسنده : عباسی قائمی ؛ پژوهشگر هسته افکار عمومی و تغییرات اجتماعی
ژان بودریار معروف ترین و جنجالی ترین نظریه پرداز پست مدرنیته است. وی استدلال می کند که جوامع پسامدرن از تکنولوژی های اطلاعات و ارتباطات اشباع و به عصر وانمایی(شبیه سازی) وارد شده اند.
نویسنده : حسین زیبنده، پژوهشگر هسته خطمشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیهالسلام (سپهرا)
لزوم ارتقاء سواد رسانه ای برای مقابله با جنگ روانی رسانه های معاند. اخیرا رسانه صهیونیستی اینترنشنال سعی دارد قیمت موشکها را به هزینههای رفاهی مردم ربط دهد، در حالی که مقایسه مستقیم بین هزینههای دفاعی و نیازهای عمومی جامعه نادرست است.
عملیات شهادت سید حسن نصرالله نیز به گواه برخی کارشناسان در موقعیت پیشاعملیات، از رخنه امنیتی و به زعم برخی کارشناسان از توانایی تکنولوژیکی بهره برده است. اما آنچه که مطمح نظر این جریده محسوب می شود پیوست رسانهای ماجراست که منجر به اختلال محاسباتی و شناختی در بستر افکارعمومی و بعضا نخبگان و تصمیمگیران میشود.
رسانهها امروزه با جهتدهی به برخی کلمات مرتبط با ایران، سعی در ایجاد بار منفی برای آنها دارند. در این راستا، واژگان جایگزینی معرفی میشوند که به تدریج در جامعه مورد اقبال قرار گرفته و تکرار میشوند.
سیاهنمایی یکی از تکنیکهای عملیات روانی است که در آن تلاش میشود تا یک وضعیت، تاریکتر از واقعیت نشان داده شود. سیاهنمایی به معنای برجسته کردن اخبار منفی یا اتفاقات بد و تلخ است.
جنبش های بی سر، باعث تغییر حکومت نمی شود اما موجب ویرانی کشور، بی ثباتی، ناامنی، قتل و خشونت می گردد.
در مطلب منتشر شده در روزنامه اعتماد توسط یادداشتنویس رسانههای اصلاح طلب [عباس عبدی]، خبری کذب به صداوسیما نسبت داده شده و با استناد به این خبر جعلی، نتیجهگیریهای نادرست و مغرضانهای ارائه شده است.
یونس شکرخواه، استاد پیشکسوت علم ارتباطات بر این باور است؛ بسیاری از چیزها در انبار هوش مصنوعی موجود است، اما هوش مصنوعی تجربه ندارد. هوش مصنوعی فکر نمیکند، احساس هم ندارد...
بازنمایی، اقناع و کلیشه سازی 3 مفهوم مهم در علم سواد رسانه ای اند که مخاطبان باید با آنها آشنا باشند.
شناسایی فیک نیوز آسان نیست: پژوهشی که در دانشگاه استنفورد در سال گذشته انجام شده نشان میدهد که دانشجویان در تفاوت گذاشتن میان محتواهای آنلاین گوناگون − محتوایی که با پول ساخته میشود، محتوای جعلی، و محتوای معتبر − بسیار بد عمل میکنند.
در واقع روزنامهنگار با تكيه بر حوادث گذشته به شكلدهي افكار عمومي ميپردازد و با ربط موضوعات گذشته به رويداد جاري، پيام مورد نظر خود را به مخاطب القا ميكند.
یکی از مهمترین مسائل امروز دنیای رسانه روایت و روایتگری است و به همین دلیل جنگ روایتی وجود دارد، یعنی هر کس بتواند روایت خود از پدیدهها را حاکم کند، قدرت از آن او است.
گفت و شنودهای مجازی در ساعات پسا عملیات وعده صادق در شبکه های اجتماعی مختلف حاکی است که عموم مردم ایران از حیث روانشناختی و غرور و هویت ملی، حس و حال بهتر و برتری پیدا کردهاند.
«استوارت هال» ازاندیشمندان مکتب مطالعات فرهنگی در نظریه دریافت به خوبی تشریح میکند که «معنا» به پس زمینه فرهنگی مخاطب وابسته است.
منبع خبر را بررسی کنید؛ اگر منبع خبر "دوست دوستتان" یا "همسایه فامیل همکارتان" است، نمیتواند خبر خیلی موثقی باشد.
رادیو و تلویزیون انسانها را تغذیه میکند؛ همچنین سینماها، فیلمها، روزنامهها و نطقها. کتابهایی که انسان در طول عمرش میخواند، دائما از آنها تغذیه میشود.
متاورس نوعی سرگرمی مجازی بود که افراد میتوانستند در آن زندگی کنند. از آن سال تا امروز، این اصطلاح از دنیای علمیتخیلی بیرون جهیده و پا به زندگیمان گذاشته است.
در شرایط امنیتی بایستی میدان، دیپلماسی و رسانه، حداکثر هماهنگی را داشته باشند تا معنی امنیت را مستقر کنند. در واقع امنیت، معنایی است که بخشی از آن در میدان و بخشی در اذهان رقم میخورد. به همین دلیل آمریکا در جنگخلیج فارس، CNN و دوربین هایش را جهت روایت همراه میکند.
رسانهها و ابزارهای دیجیتال، امروز جزوی از زندگی ما شدهاند و بخش عمدهای از روز را با رسانهها میگذرانیم. هر کس سواد دیجیتال و سواد رسانه داشته باشد، ناخودآگاه رفتار رسانهای بهتری خواهد داشت. مصطفی ضابط در این بخش درباره رفتار رسانه ای با شما صحبت کرده است.
یک کارشناس رسانه و فضای مجازی ضمن تحلیل بازتاب رسانهای حادثه تروریستی کرمان به ویژه در شبکههای اجتماعی بینالمللی گفت: فضای واقعه تا روایت دارای گپ(شکاف) اطلاعاتی است که مسئول و رسانه میتواند آن را پر کند و نسبت به اضلاع و ابعاد ماجرا پاسخگو باشد و تمام گمانههای منفی را در سند خبری رسانهای خنثی و رمزگشایی ماجرا را در افکار عمومی به سمت صحیح و مشخص هدایت کند.
امروزه عملیات روانی یکی از شیوه های نوین جنگ نرم است و این شیوه در عین اثر گذاری کم هزینه ترین ابزاری است که با تاثیر گذاری بر فکر و اندیشه ی مخاطب به تغییر رفتار آن ها منجر می شود و حتی تبدیل به یک عامل مهم تحت عنوان جنگ رسانه ای شده است؛ لذا می بایست در شناخت حربه های دشمن در ایجاد بسترهای عملیات روانی کوشا باشیم و تاکتیک های متقابل جهت مقابله کردن با غرض ورزی آن ها را بیشتر در اختیار داشته باشیم.
«جسیکا لینچ» یکی از سربازان زن ارتش آمریکاست که در ۱۹ سالگی در سال ۲۰۰۳ به عراق اعزام شد وی سربازی است که ارتش آمریکا با ساختن ماجرای دروغین او را سرباز شجاع آمریکا نامید.
شبکههای اجتماعی به عنوان یکی از تحولات چشمگیر دنیای رسانه طی چند دهه اخیر، همانطور که رسانههای کوچک، سریع و ارزان را به ارمغان آورد تا صداهای متفاوت و اقلیت بسیار راحتتر و تنها با یک صفحه اجتماعی شنیده شود، آفت مهمی داشت که مدتهاست گریبان عرصه رسانه را گرفته است: فیکنیوزهای خلقالساعه، بیهویت و گاه مقطعی که فضای ارتباطات را مخدوش میکنند.
اصول سواد رسانهای نقش مهمی در توانمندسازی افراد برای تجزیه و تحلیل اطلاعات رسانهای و درک بهتر محتواهای ارائه شده دارند.
سواد رسانهای (Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن میتوان انواع رسانهها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد
تکنیکهای پلیدی رسانه معاند برای دور کردن ذهن مخاطب از جنایتهای اشرار و ضد انقلاب به کار میبرند. آنها حتی حاضرند به آنچه قبول ندارند نظیر اسلام و پیامبر اسلام استناد کنند تا به اهداف و مطامعشان برسند.
سواد رسانه ای دستیابی به مجموعه از مهارت هاست که به کمک آن می توانیم به درستی از شبکه های اجتماعی استفاده کنیم و به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازیم. مصطفی ضابط در این مقاله، سواد رسانه ای را به صورت یک هرم در نظر گرفته است که طبقات پایین آن گستردهتر و به نوعی پیشنیاز طبقات بعدی است. با هم این مقاله را بخوانیم.
خیلی وقتها یک متن را در فضای مجازی یا در رسانه میخوانیم، میدانیم یک جای ماجرا جور در نمیآید اما ظاهرا استدلالی که گفته شده، درست است. اشکال کار کجاست؟
مغالطه بیشتر به استدلال نادرست و استدلال هایی که به طور غلط به نتیجه ای می رسند، اشاره دارد. در حالی که سفسطه بیشتر به استنتاج ها و نتایج نادرست بر اساس پیش فرض های نادرست اطلاق می شود.
به عبارت دیگر انسان میتواند هر آنچه را بخواهد حق یا باطل جلوه دهد. مغلطه که نتیجه کاذب از مقدمات صادق است از اعمال سوفسطاییان نتیجه میشود و میتوان مثالهایی از آن را به لحاظ تاریخی ذکر کرد.
هر تبليغاتي آگاهانه دستكاري كردن اذهان و تفكرات اجتماعي براي همخوان و همراه كردن مردم با خود و ترغيب و مجاب كردن آنان به نوعي خاص از موضعگيري است زيرا اگر تبليغات شدت يابد، افكار عمومي را كه نتيجهي بحث و انتقاد و جدل معتدل است، از كار مياندازد.
اقناع به عنوان فرایند ارتباطاتی تعریف میشود که در آن یک منبع شواهد و نتایجی را بیان میکند و هدف وی غالب آمدن بر دریافت کننده و ایجاد تغییری در وی است
در سالیان اخیر جهتگیریهای جدیدی در نظریههای مربوط به اقناع، صورت گرفته است. تغییر عمده در حوزه نظریه اقناع، دور شدن از نظریه مکانیکی محرک - پاسخ و نزدیکی به دیدگاهی بوده است که به نقش فعال دریافت کننده اعتقاد دارد.
تبلیغات از منظر تاریخ، روزنامهنگاری، علومسیاسی، جامعهشناسی، روانشناسی و همچنین به صورت بینرشتهای مورد مطالعه قرارگرفته است.