به گزارش سرویس سواد رسانه پایگاه خبری 598، یکی از شگردهای رسانه های فارسی زبان در تولید محتوا و فریب دادن مخاطب به شرح زیر است:
گزینش موارد احساس برانگیز:
یکی از شگردهایی که رسانه های فارسی زبان برای فریب دادن ذهن مخاطبان نسبت به مسائل موجود در ایران مورد استفاده قرار می دهند، گزینش موارد احساس برانگیز(برجسته سازی) و بازی کردن با احساسات (اقناع) مخاطبین است.
خیلی از گزارشها و مستنداتی که این رسانهها درباره ایران کار میکنند، مانند «موضوع اسیدپاشی یا اعدام»، بیش از همه دارای ابعاد عاطفی و احساسی است.
در این شگرد رسانه بیشتر بر بعد احساسی قضیه تکیه دارد تا اینکه واقعا و صرفاً بخواهد خبری را اطلاع دهد.
پرداختن به اخبار به صورت احساسی دارای چند نکته است:
اول مخاطب را با خود همراه میکند؛
پس از آن مخاطب را بر انگیخته و
نهایتاً او را به واکنش وامیدارد
و اینجاست که رسانه به هدف اصلی خود رسیده است...
آگاهی از روش های تولید محتوا در رسانه ها برای فریب دادن مخاطب، یکی از مراحل سواد رسانه ای امروز است.
* انجمن سواد رسانه طلاب