کد خبر: ۱۴۷۸۸
زمان انتشار: ۱۳:۴۸     ۰۵ تير ۱۳۹۰

به گزارش 598 به نقل از مهر، حجت‌الاسلام تقی قرائتی طی سخنانی در رادیو معارف در پاسخ به این سئوال كه آمارهای متفاوتی از تعداد مساجد در كشور ارائه می‌شود، آیا آمار جامعی از تعداد مساجد كشور وجود دارد؟ اظهار داشت: متاسفانه آمار جامعی در دسترس نیست؛ آمارهای كه ارائه می‌شود متفاوت است.

وی اضافه كرد: برخی از منابع آماری كه ارائه می‌شود، تعداد امامان جماعت را ذكر می‌كند و برخی دیگر متراژ ساختمان را محاسبه می‌كند، برخی مساجد شهر را می‌شمارد، بعضی دیگر تعداد مساجد فعال را محاسبه كرده است، به خاطر این نمی‌شود آمار دقیقی را متاسفانه ارائه كرد.

قرائتی افزود: در آمارهایی كه ارائه می‌شود ریزش و رویش‌ها وجود دارد و در طرح توسعه شهرها و روستاها بخصوص طرح‌های هادی روستایی فعالیت تعدادی از مساجد به دلیل واقع شدن در خیابان از آمار خارج شده‌اند و همچنین تعدادی مسجد نیز ساخته شده و به این مجموعه افزوده شده‌اند، از این رو آماری كه در ده سال گذشته ارائه شده تقریبا یكسان است.

وی در مورد تعداد مساجدی كه در ایران نیاز به احداث است گفت: با مقیاس بین‌المللی، در ایران حدود 250 هزار مسجد دیگر نیاز داریم.

وی تاكید كرد: قبل از انقلاب اسلامی كه جمعیت كشورمان حدود 20 میلیون نفر بود و تراكم جمعیت و خیابان‌های عریض و طویل كنونی وجود نداشت، 250 هزار مسجد در كشور وجود داشت و اگر به مقیاس جغرافیایی محاسبه كنیم حداقل 250 هزار مسجد نیاز داریم.

قرائتی در عین حال افزود: اگر كاربری مساجدمان را همانند مساجد اهل سنت در نظر بگیریم كه كاربری مساجد آنها یك پنجم ماست، حدود 250 هزار مسجد در ایران نیاز داریم اما اگر به این تعداد مسجد مسائلی همچون انقلاب اسلامی، تشیع و بیداری اسلامی را اضافه كنیم باید درصدی را به آن اضافه كنیم.

مدیر موسسه مسجد در مورد وضعیت سایر كشورهای اسلامی از نظر ساخت مساجد اظهار داشت: در كشور تركیه بالاترین بودجه‌ای كه در مسائل فرهنگی هزینه می‌شود بودجه مساجد آن كشور است.

وی گفت: در این كشور شهركهای جدیدی بنا می‌شود و مسئولان آنها در ابتدا باید به فكر احداث مسجد هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها