به گزارش
پایگاه خبری 598، این سؤال همیشه مطرح بوده است که آیا رسانههای غربی، بهویژه رسانههای آمریکایی و انگلیسی همچون فاکس نیوز، واشنگتن پست، رویترز، بیبی سی و... مستقل از تصمیمات دولتهای خود عمل میکنند و در روند اطلاعرسانی جانب انصاف را رعایت کردهاند یا در راستای اهداف دولتمردان خود عمل کرده و سیاستهای آنها را در مواجهه با تحولات جهان و کشورهای مختلف دنبال میکنند.
پاسخ این سؤال را تحولات و اخباری که رخ میدهد و این رسانهها برای انتشار و ارائه تحلیل آن اقدام میکنند، بارها داده شده است. نوع پوشش اخباری که این رسانهها از تحولات ایران در طول این 46 سال و همچنین تحولات این سالها در عراق، افغانستان، سوریه، فلسطین، لبنان، یمن و بهخصوص در 15 ماه جنگ غزه انجام شده، داده است.
اخیرا در افشای همکاری «رویترز» با وزارت دفاع آمریکا نشان میدهد که رسانههای غربی نهتنها بیطرف نیستند، بلکه در چارچوب عملیات پیچیده جنگ شناختی علیه کشورهایی مانند ایران فعالیت میکنند. این موضوع، ضرورت توجه و هوشیاری بیشتر نسبت به روایتهای رسانهای و اهداف پشت پرده آنها را برجسته میکند.
ایلان ماسک رئیس اداره «کارآمدی» دولت ترامپ در تازهترین افشاگریهای خود اعلام کرده که مصاحبههای خبرگزاری رویترز نهتنها با اهداف خبری و کشف حقیقت انجام نشدهاند، بلکه این رسانه به عنوان یک ابزار عملیات روانی، در جهت تأثیرگذاری بر افکار عمومی و ایجاد شکاف در میان حاکمیتها به کار گرفته شده است، موضوعی که تأییدکننده نقش رسانههای غربی در پیشبرد پروژههای امنیتی تحت نظارت نهادهای نظامی آمریکا است.
بر اساس افشاگری ایلان ماسک رویترز از طریق دریافت بودجه از وزارت دفاع آمریکا، مصاحبههای خود با مقامات کشورهای مختلف را در جهت القای روایتهای مطلوب ایالات متحده هدایت کرده است. بنابراین مصاحبههای این خبرگزاری بخشی از پازل جنگ شناختیِ تمامعیار علیه افکار عمومیِ ایران نیز بوده است! این خبرگزاری در مصاحبههایش با ظریف، بهویژه در چهار سال دوم وزارتش در دولت حسن روحانی، دائماً در حال هدایت گفتوگو به سمتی است که دیپلماسی ایران را ضعیف و وابسته نشان دهد. تأکید بر «مذاکرهپذیری» ایران، القای اختلاف میان نهادهای حاکمیتی و نشان دادن ظریف به عنوان چهرهای بیاختیار در سیاست خارجی، دقیقاً در راستای همان راهبرد «مهندسی اجتماعی» است که حالا منابع رسمی آمریکا به آن اعتراف و افشاگری میکنند؟!
اعتراف منابع رسمی آمریکا به انجام چنین عملیات رسانهای، بار دیگر نقش رسانههای غربی در جنگ شناختی علیه کشورهای مستقل را آشکار کرده است. این راهبرد که تحت عنوان «مهندسی اجتماعی» شناخته میشود، بهطور ویژه با هدف تأثیرگذاری بر نگرش نخبگان سیاسی و افکار عمومی کشورها طراحی شده و در قالب مصاحبههای ظاهراً بیطرفانه و حرفهای اجرا میشود. افشای همکاری رویترز با وزارت دفاع آمریکا نشان میدهد که رسانههای غربی نهتنها بیطرف نیستند، بلکه در چارچوب عملیات پیچیده جنگ شناختی علیه کشورهایی مانند ایران فعالیت میکنند. این موضوع، ضرورت توجه و هوشیاری بیشتر نسبت به روایتهای رسانهای و اهداف پشت پرده آنها را برجسته میکند. به گفته کارشناسان افشاگری ایلان ماسک، مهر تأییدی است بر اینکه این رسانه نه به دنبال کشف حقیقت و تعاملات حرفهای خبری، بلکه اجرای پروژههای امنیتی را زیر نظر وزارت دفاع آمریکا دنبال کرده است.
رسانههای غربی در رابطه با ایران حوزههای مختلفی از جمله کودک، ورزش، تجارت، مهارتهای خانواده، دین و مذهب، سیاست، اجتماع و غیره فعالیت دارند و مخاطبان خاص خود را جذب میکنند. دشمن با استفاده از این گستردگی و تنوع و این حجم از مخاطب برای تغییر در اعتقادات، سبک زندگی، فرم سیاسی و اجتماعی در نهاد خانواده به عنوان کوچکترین و مهمترین عنصر یک اجتماع در حال بهرهبرداری است و متاسفانه در داخل هم کمترین توجه نسبت به این موضوعات از اقدامات رسانهای دشمن میشود.