کد خبر: ۹۳۵۶
زمان انتشار: ۱۵:۵۵     ۲۵ بهمن ۱۳۸۹
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی بی باک، پس از آنکه بسیاری از  سینماگران، تماشاگران و خبرنگاران حاضر در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر نسبت به فیلم زندگی امام خمینی(ره) با عنوان "فرزند صبح" بدلیل ضعف ساختاری و محتوایی واکنش نشان دادند و کارگردان این فیلم یعنی بهروز افخمی عضو فراكسیون دوم خرداد مجلس ششم مورد اعتراض شدید همگان قرار گرفت، پیش بینی می شد که عده ای سیاست زده پای جنجالها و بازیهای مرسوم خود را به عرصه جشنواره باز کنند و دست به انتقام از کارگردانان ارزشی بزنند.

از دروغ پردازی خبرگزاری ایلنا مبنی بر ممانعت از حضور بهروز افخمی در سالن همایشهای برج میلاد که بگذریم، صدای گربه و دیگر حیوانات اهلی و وحشی و همچنین سوت و کف مدام برخی افراد معلوم الحال در حین پخش فیلم " پایان نامه " خود موید میزان شخصیت ، اخلاق و آزادی مورد نظر سیاست زدگان عرصه سینماست.

«حامد كلاهداري» كارگردان متعهد و ارزشي فيلم سياسي - اجتماعي «پايان‌نامه» در نشست جنجالي نقد و بررسي اين فيلم با بيان اينكه كاش دوستان فيلم را مي‌ديدند و بعد مي‌گفتند بد است، گفت: من به اين فيلم افتخار مي‌كنم و به تك‌تك صحنه‌ها معتقدم و پاي حرفم مي‌ايستم.

فارس نوشت: فيلم سينمايي «پايان‌نامه» شب گذشته از ساعت 21.30 در سالن اصلي مركز همايش‌هاي برج ميلاد نمايش داده شد. برخي از افراد حاضر در سالن به جاي تماشاي فيلم، مدام كف و سوت مي‌زدند و نمي‌گذاشتند اهالي رسانه و هنرمندان ديالوگ‌هاي فيلم را متوجه شوند.

تعدادي هم صداي گربه و ديگر حيوانات اهلي و وحشي را درمي‌آوردند و مزاحم تماشاي فيلم مي‌شدند. پس از تماشاي فيلم هم اهالي رسانه به سمت سالن نشست‌ها هجوم آوردند و سالن مملو از حضور مخاطبان شد.

بر اساس اين گزارش، نشست نقد و بررسي فيلم سينمايي «پايان‌نامه» ساعات پاياني شب گذشته با حضور «حامد كلاهداري» كارگردان، «بهاره افشاري»، «هادي ديباجي»، «حامد كميلي» و «مريم كاوياني» بازيگران، «روح‌الله شمقدري» تهيه‌كننده و «هادي كلاهداري» نويسنده در سالن نشست‌هاي مركز همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد.

* معناي آزادي بيان در سينماي مطبوعات؛ فيلم را نديده بد گفتند!

در اين نشست كه با مديريت «محمود گبرلو» برگزار شد، حامد كلاهداري گفت: خيلي خوشحالم با ياري خدا و حمايت تهيه‌كننده «پايان‌نامه» ساخته شد و دست خدا هميشه پشت اين فيلم بود. خيلي دوست داشتم دوستان فيلم را مي‌ديدند و بعد از آن مي‌گفتند بد است. معني آزادي بيان را در سينماي مطبوعات ياد گرفتم. بعضي از دوستان فيلم را از كساني كه حق‌شان بود ببينند، گرفتند.

*شان رسانه را حفظ نكردند

«روح‌الله شمقدري» تهيه‌كننده فيلم گفت: خيلي خوشحالم از اينكه اين فيلم را در سالن سينماي مطبوعات با جميع دوستان رسانه‌اي ديديم و جميع اتفاقات خوشحال‌كننده بود. اگر فيلم به لحاظ اكشن مورد بررسي قرار گيرد، كساني كه ادعاي سينماي اكشن دارند را به چالش مي‌كشد. مشكل «پايان‌نامه» اين است كه حرف سياسي مي‌زند و اين حرف را بعضي از دوستان نمي‌پسندند.

وي در ادامه افزود: خروجي اثر چيزي است كه بر پرده مي‌بينيم و تأثيرگذاري را بايد در مردم جست‌وجو كرد. اگر دوستاني كه داعيه آزادي بيان دارند، سكوت را در سالن رعايت مي‌كردند، يك مقدار شأنيت رسانه حفظ مي‌شد.

* كميلي: نمي‌دانم اصلا در اين جلسه كسي ديالوگ‌هاي فيلم را شنيده است

«حامد كميلي» بازيگر فيلم در اين نشست بيان داشت: خيلي دوست داشتم درباره فيلمي حرف مي‌زديم كه ديده مي‌شد. هر چند موافق و مخالف، در مقام بازيگر به گفته‌ها پاسخ مي‌دادم. نمي‌دانم اصلا در اين جلسه كسي ديالوگ‌هاي فيلم را شنيده است. اميدوارم دوستان دليل قانع كننده‌اي براي بقيه داشته باشند.

* افشاري: خيلي‌ها دوست داشتند ما را تحريم كنند ولي در نهايت فيلم به روي پرده رفت

«بهاره افشاري» در ادامه اين نشست افزود: جمله‌اي در «پايان‌نامه» وجود دارد كه مي‌گويد: «ما مي‌خواهيم آرام حرف بزنيم اما يك عده خودشان را به ما ‌چسباندند». نمي‌دانم اين‌جا چه خبر است؟ مگر چه حرفي زده‌ايم كه به نفع مردم نبوده است؟ اينكه الان اين جو در سالن وجود دارد به معني اين است كه فيلم موفق بوده است. به آقاي كلاهداري تبريك مي‌گويم خيلي‌ها دوست داشتند ما را تحريم كنند ولي در نهايت فيلم به روي پرده رفت.

*ژانر سياسي - اجتماعي

كلاهداري در ادامه در خصوص ژانر فيلم گفت: چيزي كه ما در نظر داشتيم، ژانر سياسي - اجتماعي بود. تلاش شد يك قصه سياسي ساخته ذهن نويسنده به تصوير كشيده شود.
«هادي كلاهداري» نويسنده فيلمنامه گفت: از همه دوستان چه موافق و چه مخالف براي حضور در اين جلسه و تماشاي فيلم تشكر مي‌كنم.

* كلاهداري: بايد عينك بدبيني را برداريم و با انصاف‌ حرف بزنيم

«حامد كلاهداري» كارگردان فيلم با بيان اينكه «پايان‌‌نامه» در شرايط سخت و هفتاد و اندي شب كاري ساخته شد، افزود: «پايان‌نامه» فيلم دوم من است و من هم 28 سال دارم. يك فيلم سياسي - اجتماعي ساخته‌ام كه ممكن است ضعف‌هاي زيادي داشته باشد، اما به نظر من بايد عينك بدبيني را برداريم و با انصاف‌ حرف بزنيم.
وي اضافه كرد: من با 7 نفر مي‌توانم فيلم اسپيلبرگ را خراب كنم. معلوم بود چه كساني در سالن قصد تخريب كار را داشتند.

* اظهار تاسف مريم كاوياني از عكس العمل هاي غير اخلاقي در هنگام نمايش فيلم

بر اساس گزارش فارس، در ادامه نشست «مريم كاوياني» گفت: من امشب مي‌خواهم درد دل كنم. تمام عواملي كه امشب جمع بودند، هنر را مي‌شناختند و نيم‌چه نگاهي احترامي به هنر داشتند؛ خيلي متأسفم كه عكس‌العمل‌هاي اين چنيني را مي‌بينيم.

نمي‌خواهم دفاع كنم ولي هميشه به خودم افتخار مي‌كردم كه يك جامعه خوب فرهنگي داريم ولي امروز با اين عملكرد، نظرم عوض شد.

«بهاره افشاري» در ادامه گفت: لزومي ندارد نقشي كه بازي مي‌كنيم را باور داشته باشيم، در اين راستا جذابيت نقش اهميت دارد. اگر نقش آذر به هر كس ديگري پيشنهاد مي‌شد نه نمي‌گفت.

«مريم كاوياني» در ادامه گفت: من يك دقيقه در فيلم بودم به اين دليل كه مي‌خواستم با آقاي كلاهداري آشنا شوم. به هر حال همه فيلم‌ها خوب نيست و همه هم بد نيستند. بهتر است آنقدر نسبت به هم موضع نگيريم و همديگر را مسخره نكنيم.

*حامد كميلي: فيلمنامه پايان نامه را دوست داشتم

«حامد كميلي» ادامه داد: من با حامد كلاهداري بيش از اين هم كار كرده بودم و پيشنهاد كار مجدد با كلاهداري در ژانر اكشن به عنوان بازيگر به من اجازه داد كه در كارم تنوع ايجاد كنم.
وي افزود: اين فيلمنامه را به عنوان بازيگر دوست داشتم و دوست دارم اين نگاه را صادقانه از من بپذيريد. مي‌خواستم در اين جلسه به من بگوييد كه آيا اين نقش به نتيجه رسيده يا خير.
كميلي ادامه داد: متأسفانه سينماي ما به يك سمتي مي‌رود كه شايد شما هم با آن موافق نباشيد. ترسيدن و حركت نكردن رخوت ايجاد مي‌كند. براي من بازي در اين فيلم محك زدن خودم بود. انگيزه اصلي من بعد از شناخت آقاي كلاهداري، فيلمنامه كار بود.

* شمقدري: آقاي شايسته نقش نبود

«حامد كلاهداري» كارگردان فيلم در خصوص حاشيه‌هاي مربوط به خروج دو بازيگر فيلم، گفت: آقاي «امير آقايي» اولين قرارداد را با ما بستند، پس از قرارداد به سفر رفتند و ما هم فيلمنامه را تغيير داديم و آقاي آقايي هم در اين رابطه نظر دادند. آقاي آقايي تحت فشارهاي بيروني رفلكس‌هايي را نشان داد كه شايسته نقش نبود و به نوعي نقش را چپكي گرفته بودند؛ تا اينكه يك روز آقاي آقايي در رسانه‌ها نامه‌اي منتشر كرد كه من نمي‌خواهم بازي كنم و نوشته بود كه فيلمنامه تغيير داده شده است.

وي افزود: به گواه 70 نفر عوامل، فيلمنامه را 15 روز قبل از فيلمبرداري بستيم. نقش خانم اوتادي هم در حد يك صحبت بود و البته قراردادي هم منعقد شد ولي مسائلي مانده بود كه در انتها هم پاي ايشان شكست و نتوانستند در فيلم حضور پيدا كنند.

*كلاهداري: به آنچه مي‌خواستم رسيدم

كلاهداري ادامه داد: در اين فيلم فشارهاي زيادي به ما وارد شد و به اندازه 10 فيلم در اين كار زحمت كشيدم و تلاش كردم و در نهايت هم به چيزهايي كه مي‌خواستم رسيدم.

در ادامه نشست «روح‌الله شمقدري» تهيه‌كننده فيلم گفت: ما بايد به دنبال تنوع ژانرها برويم و ورود به اين عرصه نيازمند آزمون و خطاست. اپوزيسيون خيلي راحت‌تر است و حرف‌ها را مي‌زند و به روي خودش نمي‌آورد ولي وقتي مي‌خواهيم موافق صحبت كنيم كار سخت مي‌شود. من نمي‌خواهم بگويم شاهكار ساخته‌ايم ولي قبل از اين اتفاق نيفتاده است.

وي در ادامه اظهار داشت: تهيه‌كننده كار حقوقي است. ساخت «پايان‌نامه» به اين صورت بود كه فيلمنامه‌اي دنبال تهيه‌كننده مي‌گشت و كسي هم وارد ميدان نمي‌شد. اولويت كار ما ساخت فيلم سينمايي نبود و ما قبل از آن حدود 100 فيلم ساخته بوديم. در نهايت با توجه به پتانسيل فيلمنامه و ورود در اين ژانر وارد عمل شديم و در اين راستا هم انتقادها را با آغوش باز مي‌پذيريم.

شمقدري ادامه داد: ادعا نكردم خطايي انجام نداده‌ايم ولي بعد از خطاهاي بسيار است كه مي‌توان به پيشرفت رسيد. تك‌تك حوادث انقلاب اسلامي مغفول مانده و اگر سوژه فيلم شده روي سر آن زده‌اند.

* كلاهداري: به تك‌تك صحنه‌ها معتقدم و پاي حرفم مي‌ايستم

حامد كلاهداري ادامه داد:‌ من به اين فيلم افتخار مي‌كنم و به تك‌تك صحنه‌ها معتقدم و پاي حرفم مي‌ايستم. از تهيه‌كننده شجاع فيلم تشكر مي‌كنم كه قدرتمندانه از من حمايت كرد و فشارهاي مالي و روحي را تحمل كرد و هميشه از ايشان قوت قلب مي‌گرفتم. از تمام عوامل و بازيگران هم تشكر مي‌كنم كه جسورانه ايستادند و مثل آقاي آقايي نرفتند.

وي در ادامه گفت: هنوز هم در موفقيت فيلم شك دارم و بايد نظرات عامه مردم را بدانم.

شمقدري در خصوص هزينه‌هاي فيلم گفت: وقتي كه ارقام را با تهيه كننده‌هاي با سابقه چك مي‌كردم تعجب مي‌كردند.
«بهاره افشاري» هم در اين رابطه گفت: من در «پايان‌نامه» نصف دستمزد هميشگي‌ام را گرفته‌ام؛ چرا كه از فيلم‌هاي طنز خسته شده بودم.

«محمدرضا شريفي‌نيا» بازيگر اين فيلم همانند نشست‌ «فرزند صبح» به روي سن نيامد و از پايين نظاره‌گر نشست جنجالي بود.

اخراجی ها هم در جشنواره داوری نمی شود!

مسئولین جشنواره گفته اند که فرصت بازبینی فیلم ها توسط هیئت داوران امشب تمام می شود و با توجه به اینکه اولین نسخه اخراجی ها تا صبح فردا حاضر خواهد شد بدین ترتیب مورد داوری قرار نخواهد گرفت.

 مسعود ده نمکی کارگردان فیلم سینمایی اخراجی ها در وبلاگش نوشت: نمی دانم این خبر خوب است یا نه؟اما مسئولین جشنواره گفته اند که فرصت بازبینی فیلم ها توسط هیئت داوران امشب تمام می شود و با توجه به اینکه اولین نسخه اخراجی ها تا صبح فردا حاضر خواهد شد بدین ترتیب مورد داوری قرار نخواهد گرفت.

اما حتی این خبر قطعی هم باشد به احترام مخاطبان جشنواره اخراجی ها در تمامی سانس ها برای مردم نمایش داده خواهد شد.

نمی دانم شاید اینطوری با یک تیر دو نشان زده شده باشد هم خیال رقبا راحت شد هم خیال رفقا!

در این چند روز برخی سایت ها و شبکه های ماهواره ای در یک فرار به جلو اعلام می کردند که قرار است جوایز جشنواره را به اخراجی ها بدهند دیگر با این کار فکر کنم خیال آنها هم راحت شد.نمی دانم چرا نا خود آگاه یاد ضرب المثل مرغ عزا و عروسی می افتم.

از روزی که برخی سایت ها و رسانه ها با شیطنت مردم را به قاچاق فیلم تشویق کرده اند این احتمال وجود دارد که برخی از ترس تکرار تاریخ دست به هر کاری بزنند .امیدوارم حد اقل اگر مورد قضاوت قرار نمی گیریم مورد قساوت هم واقع نشویم... و مسئولین جشنواره بیشتر مراقب امنیت فیلم باشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها