کد خبر: ۷۵۰۱۰
زمان انتشار: ۱۷:۰۷     ۰۲ شهريور ۱۳۹۱
Nam / Tehran - ۲۰۱۲
برگزاری نشست سران جنبش عدم تعهد در روزهای آینده در تهران با توجه به عضویت 120 کشور از اعضای سازمان ملل در جنبش عدم تعهد، و شرکت 150 هیئت خارجی در این نشست در تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای تأثیرگذار خواهد بود که سنگ‌اندازی‌های آمریکا، اسرائیل و برخی دولت های اروپائی در مورد عدم شرکت اعضاء در اجلاس تهران از اهمیت مکان برگزاری، ریاست سه ساله ایران و عضویت 9 ساله در سندیکای عدم تعهد حکایت می‌کند.
به گزارش پایگاه 598، جنبش عدم تعهد برپایه اصول احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورهای عضو، عدم تجاوز، عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر، برابری و امتیازات متقابل و همزیستی مسالمت آمیز در دهه 1950 شکل گرفت. این تشکل به عنوان یک تشکل مهم بین‌المللی، یکی از مجموعه‌های تأثیرگذار برروند تحولات جهان است. این جنبش به مثابه نشانه‌ای از پایان دوران استعمار، اعلام مخالفت با پذیرش سلطه قدرتهای بزرگ و تریبونی آزاد برای اعلام نظرات و مواضع کشورهای جهان سوم و در حال توسعه بود و عضویت در آن به منزله دستیابی به استقلال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به شمار می‌آمد. جنبش عدم تعهد تاکنون 15 اجلاس در سطح سران و 15 اجلاس در سطح وزرا برگزار کرده است.

هم اکنون پس از گذشت سی و دو سال از عضویت جمهوری اسلامی ایران در جنبش عدم تعهد، برگزاری نشست سران جنبش عدم تعهد در روزهای آینده در تهران با توجه به عضویت 120 کشور از اعضای سازمان ملل در جنبش عدم تعهد، و شرکت 150 هیئت خارجی در این نشست در تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای تأثیرگذار خواهد بود که سنگ‌اندازی‌های آمریکا، اسرائیل و برخی دولت های اروپائی در مورد عدم شرکت اعضاء در اجلاس تهران از اهمیت مکان برگزاری، ریاست سه ساله ایران و عضویت 9 ساله در سندیکای عدم تعهد حکایت می‌کند.

دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اجلاس تهران از موضوعات قابل توجه این اجلاس است که از جمله آن می‌توان به ایجاد زمینه‌های مناسب برای دورزدن تحریم‌ها، انزوای رژیم غاصب صهیونیستی و کمرنگ شدن تاثیرات حضور آمریکا در منطقه اشاره کرد.

بدین منظور پایگاه 598 به منظور آگاهی مخاطبان خود درباره چرائی و چگونگی تشکیل این جنبش و همچنین ارائه تحلیل های کارشناسان و اخبار این نشست بین المللی در پرونده ای به بررسی ابعاد گوناگون "شانزدهمین اجلاس کشورهای عدم تعهد" خواهد پرداخت.

این پرونده همچنان در حال تکمیل شدن است

**********************


پرونده اجلاس جنبش عدم تعهد(1)/ مجتبی ذوالنور؛                                                                                         
جنبش عدم تعهد در رساندن صدای مظلومیت ملت‌ها در بین قدرت‌های استکباری مؤثر است

بنابراین شکل‌گیری این اجلاس و تقویت تشکل‌هایی همچون سازمان کنفرانس اسلامی، اجلاس‌های منطقه‌ای و قاره‌ای می‌تواند تا حدی در رساندن صدای مظلومیت ملت‌های بی پشتیبان در بین قدرت‌های بزرگ و استکباری مؤثر باشد و از این جهت که قدرت‌های صاحب نفوذ نتوانند همه منافع دنیا را به سود خودشان قبضه کنند میزبانی‌ جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است.





پرونده اجلاس جنبش عدم تعهد(2)/ معرفی و تاریخچه‌؛                                                                       
معرفی و مروری بر تاریخچه و اجلاس‌های پانزده‌ گانه جنبش عدم تعهد و جایگاه ایران

پیش از وقوع انقلاب اسلامی در ایران و به دلیل عضویت در پیمان نظامی "سنتو"، ایران از عضویت در این جنبش محروم مانده بود در سال ۱۹۷۹ پس از پبروزی انقلاب اسلامی به جنبش عدم تعهد پیوست. جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران ۱۹۷۹ در هاوانا و از آن به بعد در همه نشست‌های مختلف این جنبش حضور فعال داشته‌است. لغو برگزاری هفتمین اجلاس سران در بغداد به دلیل تجاوز نظامی عراق به ایران و انتقال این اجلاس به دهلی نو از مهمترین رویدادهای جنبش به حساب می‌آید. جمهوری اسلامی ایران از سال 1388 به مدت 9 سال عضو تروئیکای جنبش عدم تعهد است.


طی یک نظرسنجی در روزنامه الیوم السابع؛                                                                                                                      
ابراز اطمینان اكثریت مصری ها نسبت به موفقیت سفر مرسی به ایران

در یك نظر سنجی كه از سوی پایگاه اینترنتی روزنامه مصری 'الیوم السابع' انجام شد، نزدیک به 70 درصد از شركت كنندگان نسبت به موفقیت سفر محمد مرسی رییس جمهوری مصر به ایران برای شركت در نشست سران غیر متعهدها ، ابراز اطمینان كردند و 25/08 درصد شرکت کنندگان مخالف با سفر مرسی به ایران و حضور د ر اجلاس جنبش عدم تعهد بوده و 4/98 درصد رای ممتنع داده اند.





پرونده اجلاس جنبش‌عدم‌تعهد(3)/ دکتر محمدحسن قدیری‌ابیانه؛
لزوم بهرمندی از ظرفیت بیداری‌اسلامی در اجلاس عدم تعهد / برگزاری این اجلاس برای ایران درآمدزا است

دکتر قدیری ابیانه با اشاره به تاثیر بیداری اسلامی بر ای اجلاس تصریح نمود: طبیعتاً این اجلاس خود زمینه ای شده است به سفر رئیس جمهور مصر و پیش بینی می شود که در این سفر توافقات دوجانبه ای بین ایران و مصر صورت گیرد و بیداری اسلامی مخالف سلطه قدرت ها است و از این جهت می توان ظرفیت بیداری اسلامی را همسو با اجلاس جنبش غیرمتعهد ها دانست. / منع قانونی در عرف بین الملل برای اعتراض به سران کشورهایی چون بحرین و جنایات صورت گرفته توسط این رژیم وجود ندارد.




پرونده اجلاس جنبش‌عدم‌تعهد(4)/ اصول احیای جنبش‌ در نطقی تاریخی؛                                                
سخنان‌ تاريخي حضرت‌آیت‌الله‌ خامنه‌ای دراجلاس‌هشتم عدم‌ تعهد+ عکس‌وفیلم

جنبش نمی‌تواند همچنان وقت را به توصیه در لزوم خروج نیروهای اشغال‌گر بگذارند. کار جنبش نصیحت مکرر و بی نتیجه به ابرقدرت‌ها نیست. با صراحت تأکید می‌کنم که جنبش نمی‌تواند بین مبارزه‌ی مردم مسلمان لبنان، فلسطین و افغانستان یا نامیبیا برای خروج نیروهای اشغالگر و بیگانه هیچ فرقی قائل شود. جنبش علی‌الاصول نمی‌تواند از رژیم‌های دست نشانده‌ی ابرقدرت‌ها حمایت کند. جنبش بايد پرچم‌دار عدل و مقابله با سلطه در جهان باشد، اگر قدرت جلوگيري مستقيم از هجوم و تجاوز عليه ملتها وجود ندارد، بايد فرياد عليه متجاوز و ظالم و دفاع از حق قربانيان ظلم و سلطه باشد.



علی اکبر صالحی در افتتاحیه نشست کارشناسان ارشد؛
غير متعهدها با تحریم تحمیلی کشورهای عضو مقابله جدی کند

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (یکشنبه) در مراسم افتتاحیه نشست کارشناسان ارشد شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد طی سخنانی ضمن خوشامدگویی به حاضران شرکت کننده، گفت: مفتخریم مسئولیت میزبانی نشست سران و ریاست آن در این شرایط پر چالش و تاریخی به ما سپرده شده است.





پرونده اجلاس جنبش‌عدم‌تعهد(4)/ شیخ الاسلام درگفتگو با 598:
هنیه به عنوان میهمان ویژه دعوت شده بود / اصول جنبش عم تعهد بهترین راهکار حل بحران سوریه

نوع فعالیت و نوع طرح موضوعی که توسط وزارت امور خارجه کشورمان ارائه می گردد در بررسی بحران سوریه اهمیت فراوانی دارد. این اجلاس اصولی دارد مانند احترام به تمامیت ارضی کشورها، مخالفت با جنگ و خونریزی، احترام به حق تعیین سرنوشت ملت ها توسط خودشان و مخالفت با دخالت خارجی ها و سوریه نیز عضو جنبش عدم تعهد است و تقریبا مورد تهاجم قرار گرفته است توسط یک عضو ناتو و این اجلاس می تواند ساختاری برای ادامه مسئله سوریه ارائه نماید.


گزارشی از آخرین بازتاب های اجلاس نم در رسانه های جهان:
اجلاس سران جنبش عدم تعهد، برخی حواشی و تحلیل های سایت های خبری بیگانه

سایت میل گاردین نیز با توجه ویژه به سفر رئیس جمهور مصر به ایران، حجم بالای مقاله امروز خود را به این موضوع ویژه اختصاص داد. / گاردین نوشت: ”... این سفر، اولین سفر یک رئیس جمهور مصری از زمان انقلاب اسلامی ایران تا کنون به این کشور است."/ سایت خبری امریکایی UPI.com نیز با تاسی از هاآرتص و با تلاش برای به حاشیه راندن اجلاس تهران، مقاله امروز خود را به روابط خاص سوریه و ایران اختصاص داد.




خشم رسانه جهان از سفر مرسی به ایران:
اهانت نیویورک تایمز به مرسی به بهانه سفر به ایران

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با لحنی به شدت اهانت آمیز در رابطه سفر مرسی به ایران، اقدام مرسی برای شرکت در این نشست را ”گامی خطا" دانسته و خشم خود از این اقدام را اینگونه نشان داد: ”آیا مرسی واقعا یک عضو عدم تعهد است که نمی تواند بین دموکراسی و دیکتاتوری [ایران!!] گزینه درست را انتخاب کند؟" / واشنگتن پست تمام سعی خود را کرد تا اثر روانی سفر رئیس جمهور مصر به ایران را خنثی کند.





اندرز خیرخواهانه رهبرانقلاب به آقای بان‌کی‌مون +تصاوبر                                                                                                                  آیت الله خامنه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و نخست وزیر هند چه گفتند؟

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار ها به مسائلی چون؛ همكاري‌های دو كشور ایران و هند در عرصه های تجاری و زيربنايی، همكاری برای نقش آفرينی جنبش در مسائل مهم بين المللی و منطقه ای و همچنین خاورميانه عاری از سلاح اتمی، تركيب معیوب سازمان ملل متحد، تسلط زورگویان دنيا بر شورای امنيت، جلوگيری از ارسال سلاح به گروههای بی مسئوليت داخل سوريه، كارشكنی آژانس بين المللی انرژی اتمی در برنامه هسته ای ایران اشاره نمودند و در پایان دیدارشان با دبیرکل سازمان ملل متحد اندرز خیرخواهانه خطاب به آقای بان کی مون مطرح نمودند.


متن كامل بيانات مقام معظم رهبري در اجلاس «نم»:
همه ازهندسه غلط بين‌المللى خسته‌اند/صهیونیست‌ ها به دنبال هضم فلسطین در معده‌‌ حرامخوار خود هستند

جمهورى اسلامى ايران استفاده از سلاح هسته‌اى و شيميائى و نظائر آن را گناهى بزرگ و نابخشودنى ميداند. ما شعار «خاورميانه‌ى عارى از سلاح هسته‌اى» را مطرح كرده‌ايم و به آن پايبنديم. اين به معنى چشم‌پوشى از حق بهره‌بردارى صلح‌آميز از انرژى هسته‌اى و توليد سوخت هسته‌اى نيست. استفاده‌ى صلح‌آميز از اين انرژى، بر اساس قوانين بين‌المللى، حق همه‌ى كشورها است.



مشروح گزارش قسمت نخست اجلاس نم(صبح پنجشنبه):
مُرسی: باید در سازمان ملل اصلاحاتی را به وجود آوریم/ بان‌کی‌مون: ایران‌ با آژانس‌ همکاری خوبی داشته است/ احمدی نژاد: همه ملت ها از وضعیت امروز جهانی ناراضی‌اند

برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران که با سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز به‌کار می‌کند، مهم‌ترین رویداد سیاسی روز دنیاست که همه نگاه‌ها را به ام‌القرای جهان اسلام معطوف کرده است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب در ابتدای شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، بيانات مهمي را درباره مسايل امروز منطقه و جهان ايراد كردند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۵ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱
۰
لطفا این متن را به ایمیلم بفرستید.متشکرم
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها