کد خبر: ۷۵۸۵۸
زمان انتشار: ۱۲:۲۱     ۰۶ شهريور ۱۳۹۱
حجت الاسلام ذوالنور :
حضور برخی از کسانیکه دستشان به خون ملتهای مظلوم آغشته است در اجلاس تهران، برخی شائبه ها را مبنی بر عقب نشینی ایران در حمایت از انقلابیون منطقه برای رونق دادن اقتصاد خود مطرح کرده است. اینکه واقعیت امر چیست و دلیل دعوت از این کشورها چه می باشد؛ خبرنگار "بی باک" با حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه در این زمینه گفتگویی کوتاه داشته که تقدیم می گردد.
 می گویند این دعوتها جفا در حق ملتهای مظلوم منطقه است. نوشته اند که ایران برای فرار از تحریمهای اقتصادی خود حاضر شده است تا به مردم مظلوم بحرین و عربستان پشت کند و از دیکتاتورهای منطقه هم در این اجلاس دعوت کند. می گویند ....

به گزارش سرویس سیاسی بی باک، حضور برخی از کشورهای حامی استکبار و کسانیکه دستشان به خون ملتهای مظلوم منطقه آغشته است در اجلاس تهران برخی شائبه ها را مبنی بر عقب نشینی ایران در قبال حمایت از انقلابیون منطقه برای رونق دادن اقتصاد خود مطرح کرده است. اینکه واقعیت امر چیست و دلیل دعوت از این صنف کشورها چه می باشد؛ خبرنگار "بی باک" با حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در این زمینه گفتگویی کوتاه داشته که در ادامه تقدیم می گردد.

بی باک: اجلاس غیرمتعهدها تا چه حد می­تواند در حمایت از مقاومت و بحران سوریه تأثیرگذار باشد؟

ذوالنور: با توجّه به این که اداره و مدیریت، ریاست و میزبانی این اجلاس، به عهدۀ جمهوری اسلامی است طبیعتاً بیش از یک میهمان می­تواند در مصوبّات و تنظیم آن بیانیه­ ی پایانی اجلاس مؤثر باشد، اگر این اجلاس در کشور دیگری بود شاید ایران نمی توانست نقش خودش  را مثل الان که در ایران است، ایفا کند. لذا پیش ­بینی می­ شود که با حول قوّۀ الهی با توجه به تأکید و حساسیت جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مقاومت و حمایت از مردم سوریه و همچنین حساسیتی که نسبت به دخالت و حاکمیت استکبار و استبداد و صهیونیست بین­ الملل و قدرت­های بزرگ شیطانی در این کشور وجود دارد، طبیعتاً جمهوری اسلامی برای حمایت از مردم سوریه و مقاومت، به طور قطعی می­تواند در این اجلاس مؤثر واقع شود و پیش ­بینی این است که انشاءالله تأثیر جدی داشته باشد.



بی باک: یعنی حقیقتا ایران بخاطر میزبان بودن می تواند در بیانیه پایانی تأثیر اساسی­ و قابل ملموسی داشته باشد؟ و اگر اینچنین است آیا کشورها حاضرند این تاثیر را بپذیرند و همراهی کنند؟

ذوالنور: به جزء کشورهایی که تحت نفوذ آمریکا و استکبار جهانی هستند که ممکن است موضع منفی و یا موضع خنثی بگیرند کشورهایی هستند که به هر حال هم حرمت جمهوری اسلامی را دارند، هم دلبستگی به جمهوری اسلامی دارند و اگر واقعاً  ما دلشان را بشکافیم آنها نسبت به بی عدالتی در ضوابط جهانی و حاکمیت قدرت های شیطانی و همچنین سلطۀ آنها بردنیا اعتراض دارند ولی زمینۀ ابرازش را ندارند. با توجه به این که اجلاس در جمهوری اسلامی است، آنها هم روشن خواهند شد و این جسارت را پیدا خواهند کرد که با موضع جمهوری اسلامی همراه شوند و با توجه به این که این اجلاس در جمهوری اسلامی است، طبیعتاً این کشورها بهتر از جاهای دیگر میدان ابراز اندام پیدا می­ کنند که آنچه که در ضمیرشان  است در ضدیّت با بی ­عدالتی که امروز در دنیا داریم و  علیه سلطۀ اقتصاد جهانی و دفاع از مردم مظلوم سوریه، افغانستان، عراق و لبنان و میانمار و جاهای دیگر بروز بدارند، قطعاً انشاءالله این زمینه است و طبیعتاً بیانیه­ ی پایانی که در حقیقت بیانگر فضای حاکم بر این اجلاس خواهد بود، می­تواند تأثیر جدی داشته باشد.

بی باک: در این اجلاس سران یکسری از کشورهای عموما عربی حضور دارند که از حامیان استکبار جهانی هستند و همچنین در کشورهایشان کشتار جمعی راه انداخته­ اند و آیا این امر باعث ناامیدی انقلابیون کشورهای عربستان و بحرین نخواهد شد و جمع این موضوع با بحث دیپلماسی سنّتی که مقام معظم رهبری فرموده­ اند، چه طور است؟

ذوالنور: این پیمان، یک پیمانی است که قریب شصت سال از عمرش می­گذرد. مثلا ما می­ بینیم که در دوران حیات رژیم منحوس مبارک، ریاست این اجلاس به عهدۀ دولت مصر بود، این اجلاس به صورت دوره ایی در کشورها می­ چرخید و ریاستش هر چند وقت یکبار در اختیار یک کشور قرار می­ گیرد، لذا امروز کسانی که از روابط کشورها و فضای حاکم بر پیمان هایی مثل پیمان عدم تعهد و عرف دیپلماسیک دنیا آشنایی دارند، می­ دانند که دعوت از همۀ اعضا، حتی اعضایی که وابسته به استکبار جهانی هستند معنی­اش تزلزل یا سستی در موضع جمهوری اسلامی در دفاع از مردم بحرین و سوریه و نقاط دیگر نیست، بلکه آنها خودشان توجیه هستند که جمهوری اسلامی در یک فضای دیپلماتیک، ناچار به دعوت از اعضا است، ممکن است بعد از چند سال این اجلاس در عربستان یا بحرین یا جاهای دیگری باشد، طبیعتاً کشور میزبان نمی­ تواند هر کشوری را که دلش خواست دعوت کند و هرکشوری را که دلش نخواست دعوت نکند. دعوت شونده مختار به آمدن یا نیامدن است ولی طبیعتا دعوت از وظایف کشور میزبان است که باعث می شود وقار و دوام چنین پیمان هایی در عرصۀ سیاسی دنیا باقی بماند. اتفاقا امروز ایران پررنگ تر و با زمینۀ بهتری می تواند در حضور هیأت­های سیاسی و نمایندگان کشورهایی که این جفاها را در حق مردم بحرین و عربستان و سوریه روا داشته اند از مردم این کشورها دفاع کند. لذا این فضای بسیار خوبی است که جمهوری اسلامی می تواند از آن حداکثر استفاده را به نفع بحرین و سوریه و نقاط دیگر انشاءالله داشته باشد و طبیعتاً آنهایی که مسائل سیاسی را می­ دانند نتیجه و فضای اجلاس بیشتر برایشان مهم است تا اینکه چه کسی شرکت کرده است یا چه کسی شرکت نکرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها