کد خبر: ۷۵۶۱۱
زمان انتشار: ۱۲:۰۵     ۰۵ شهريور ۱۳۹۱
یک روزنامه فرانسوی طی گزارشی با اشاره به ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد، برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران را تلاش ایران برای راه‌اندازی «کودتای دیلپماتیک» علیه غرب و طرح‌های آن برای انزوای کشورمان خواند.

فارس، نشریه فرانسوی «اکو» طی گزارشی به قلم «ژاک اوبر رودیه» حول محور برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران مطلب خود را با یک پرسش آغاز کرد:

آیا دبیرکل سازمان ملل همانگونه که اعلام کرده برای شرکت در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد به تهران خواهد آمد؟

آمریکا و اسرائیل خواستار تحریم اجلاس سران جنبش عدم تعهد شده‌اند؛ اجلاسی که طی روزهای 29 تا 31 آگوست جاری برگزار خواهد شد و دستکم رهبران 35 کشور از مجموع 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد در آن شرکت خواهند کرد.

این در حالیست که فرانسه نیز بدون پرداختن به موضوع سفر دبیر کل سازمان ملل به تهران، نگرانی خود را از بابت برگزاری این اجلاس ابراز داشته است.

«لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه گذشته طی کنفرانسی مطبوعاتی در پاریس اعلام کرد: «همه چیز به پیامی که منتقل می‌شود بستگی دارد.»

بنا بر اعلام سازمان ملل، هدف «بان کی مون» از شرکت در این اجلاس انتقال نگرانی‌ها و انتظارات جامعه بین‌الملل به ویژه در مسائلی همچون برنامه هسته‌ای ایران، تروریسم، حقوق‌بشر و بحران سوریه است.

این نشریه فرانسوی در ادامه نوشت: ایران که هم‌اکنون ریاست جنبش عدم تعهد را برای 3 سال آینده بر عهده خواهد داشت و تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، تصمیم دارد با برگزاری این اجلاس در تهران «کودتایی دیپلماتیک» را به اجرا بگذارد.

بر اساس این گزارش، در اجلاس تهران بیش از دو سوم 193 کشور عضو سازمان ملل از جمله هند و پاکستان حضور خواهند یافت. حتی «محمد مرسی» رئیس‌جمهور مصر نیز در این اجلاس شرکت می‌کند که این نخستین سفر یک مقام عالیرتبه مصر به ایران از زمان گسیختگی روابط دیپلماتیک این دو کشور در سال 1979 و انعقاد پیمان صلح میان مصر و اسرائیل محسوب می‌شود.

نشست کارشناسان ارشد شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد با حضور «علی اکبر صالحی» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در سالن همایش‌های بین‌‌المللی صدا و سیما در تهران آغاز به کار کرد.

این نشست با حضور 108 هیئت از امروز به مدت دو روز در این محل برپاست.

نشست وزرای خارجه نیز روزهای هفتم و هشتم و نشست سران جنبش عدم تعهد روزهای نهم و دهم در تهران برگزار خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها