کد خبر: ۴۶۳۲۲
زمان انتشار: ۰۸:۴۴     ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
بزرگان، آرزوهایی بزرگ دارند؛ آنان که قصد دارند گره فروبسته آرزوی من، تو، ما و ای بسا جهانیان بگشایند. به راستی چه می‌اندیشند اساتید حکمت و اندیشه؟ 23 تن از آنان به نمایندگی از حوزویان و دانشگاهیان پاسخ گفتند.

فارس، بزرگان آرزوی بزرگ دارند بزرگانی که قصد دارند گره فروبسته آرزوی من، تو و ما ایرانی را و ای بسا آرزوی در مقیاس جهانی را بگشایند. بزرگانی در گوشه و اطراف جهان به آرزو و خود انسانی ما می‌اندیشند و در مقام نظر، تئوری‌پردازی می‌کنند.

آرزوی تنی چند از این اندیشمندان در سال آتی را پرسیدیم که به ترتیب حروف الفبا در پی می‌آید.

 

 منوچهر آشتیانی جامعه‌شناس و استاد بازنشسته دانشگاه تهران

۸۱ سال از سنم گذشته است؛ از ۱۵ سالگی تا امروز، مرگ نظام سرمایه‌داری جهانی را آرزو می‌کنم و آرزویی دیگر ندارم. برای اینکه معتقدم تمام نکبت‌ها و بدبختی‌ها از بدو پیدایش مالکیت خصوصی و سلطه مالکیت خصوصی در ابتدایی‌ترین شکلش تا کاپیتالیسم موجب نابسامانی، دزدی، جنایت و هزار فسق و فجور دیگر شده است و این امر ناشی از حکومت زر و زور و تزویر است و من حاضرم به طور مستدل به اثبات این امر بپردازم.

 

عماد افروغ استاد دانشگاه و جامعه‌شناس

مهم‌ترین آرزوی بنده؛ بسط و تحقق اخلاق و معنویت به عنوان 2 ارزش مربوط به ذات انقلاب است. «اخلاق و معنویت» ذاتیات انقلاب اسلامی است اما متأسفانه قطع از مقام نظر در مقام عمل آنچنان که باید و شاید توجه نشد.

 

حجت‌الاسلام رضا برنجکار رئیس پردیس قم دانشگاه تهران

فرج‌ ظهور امام زمان همه مشکلات ما از جمله مشکلات معرفتی و غیر معرفتی حل می‌کند. دعا فرج دعا برای همه خوبی‌ها و معرفت است.

 

حسن بلخاری مدرس فلسفه هنر

بزرگترین آرزوی من به بار نشستن مکتب و هنر اسلامی و افزایش پژوهش‌ها در باب هنر اسلامی است.

 

حجت‌الاسلام علی‌رضا پیروزمند قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم

دغدغه‌های علمی متنوعی در فرایند تکاملی انقلاب اسلامی دارم که انتخاب یکی ازموضوعات دشوار است. ولی در عین حال، موضوعی که دغدغه‌ بنیادی و راهبردی را تأمین می‌کند دستیابی به الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت است.

تحقق الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت که یکی از مهمترین آرزوی علمی و دغدغه‌ من است. قاعدتاً  الگوی اسلامی ـ ایرانی دانش و منطقی است که امکان عمق بخشیدن جریان مذهب را در صحنه اجتماعی فراهم و تضمین می‌کند. به نظر من تحقق این الگو در عرصه اندیشه می‌تواند دستیابی به بمب هسته‌ای این عرصه قلمداد شود.

نجفقلی حبیبی عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران

در کلیت آرزویم این است که در سال جدید کوشش کنیم دروغ نگوییم و دروغگویی در حال تبدیل شدن به یک فاجعه است. آرزوی دومم این است فلسفه اسلامی رشد کند و دانشمندان جوان پرورش پیدا کنند و بتوانند این سرمایه عظیم که از نسل‌های گذشته به ما رسیده است پرورش دهند و به نسل بعدی منتقل کنند.

 

محمد رجبی(دوانی) پژوهشگر و استاد فلسفه دانشگاه

یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الا احسن الحال

درباره این دعای شریف که از امام معصوم(ع) روایت شده است، قبلا مطالبی گفتم که اسفندماه سال پیش در مجله سوره اندیشه درج شده بود. فکر می‌کنم تکرار مضمون مختصر آن مناسب باشد؛ زیرا آرزوی همیشگی من بوده و خواهد بود، چه در این سال جدید و چه سال‌هایی که خداوند عمری دهد.

با الهام از این نیایش آسمانی، آنچه از خداوند آرزو دارم، دگرگونی دل است تا از خواست‌های حقیر و ناروایی که در برآوردن آن‌ها می‌کوشم، رها شوم.

نتیجه این آزادی از قید خویش، برطرف‌شدن فضای تیره و تاری است که در گرد و غبار شتاب برای میل به آن خواسته‌های بیهوده، در دیدگاه خویش پدید آورده‌ام. پس از این است که توفیق کسب جدید خواهم یافت، تا بنا به فرموده پیامبر اکرم(ص) اشیاء و امور را همان‌طور که هستند، ببینم و درک کنم. حاصل این بینش آن است که خلوت و جلوت من، یعنی ارتباط درونی و برونی‌ام ـ که در دعای شریف به شب و روز تعبیر شده است ـ به کلی متحول می‌گردد و متناسب با بینش روشن و آزاد از قید خواهش‌های حقیر نفسانی، تدبیر می‌شود.

در این صورت است که سال و سال‌هایی تحول‌یافته خواهم داشت؛ تحولی که توقف‌پذیر نیست و تا نیل به بهترین حال و بهترین سال زندگی‌ام ـ که پایان آن است ـ تداوم می‌یابد.

 

حجت‌الاسلام محمدجواد رودگر رئیس پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی

آرزویم حاکمیت اندیشه و گفتمان امام خمینی(ره) است که با گفتمان استاد مطهری و مقام معظم رهبری بسط یافت و آغاز بیداری جهان اسلام مطابق گفتمان انقلاب اسلامی است.

 

محمدرضا ریخته‌گران استادیار گروه فلسفه دانشگاه تهران

آرزو می‌کنم همه چشممان به انسانیت باز شود، درجه نخست انسان برای ما مهم باشد، تنگنای مربوط به رنگ و طبقه، نوع تفسیر خاص از دین مورد نظر ما نیست.

 

آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی مدیرگروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع)

لحظه سال تحویل دعا می‌کنم که خداوند دلهای ما را بازگرداند تا تابع خرافات نشوند اعم از مرد و زن، مسائل مذهبی را با عقل بررسی کنند و به مملکت و نظام خود وفادار باشند.

 

حجت‌الاسلام هادی صادقی رئیس دانشکده علوم حدیث

 ما از لحاظ علمی، فکری و فلسفی و جهات اندیشه‌ای در حال حاضر در تاریکی قرار داریم. نور علم از ما گرفته شده است و از نور حقیقی محروم هستیم. آرزوی ما این است که با ظهور حضرت مهدی(عج)، باب انوار علوم اهل بیت(ع) به روی جهانیان گشوده شود.

 

حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران

آرزوی بزرگ ما همان چیزی است که در شعار دانشگاه تهران تحت عنوان «دانشگاهی الهی، بصیر، بالنده و با نشاط» منعکس شد. علم زمانی علم نافع و مؤثر است که سعادت این دنیا و آن دنیای انسان را مشخص کند. علم در جهان مدرن رشد یکسویه داشته است توانسته است در مواردی بخش‌های از زندگی آسایش برای بشر به ارمغان بیاورد اما علم مرز باریکی با نیرنگ دارد گمراهی شود علم باید بصیر باشد زاویه نگاهش بزرگ باشد و دارای ازل و ابد باشد.

 

بیژن عبدالکریمی مدرس فلسفه دانشگاه

تمام آرزوی من این است که قدرت سیاسی در کشور بفهمد با این روش که خواهان دفاع از سنت است قادر به دفاع از سنت نیست.سخن من این است که نهیلیسم در حال حاضر دارد همه چی را ویران می‌کند و مانند سیل بنیان‌افکن است که در نهایت به مرگ انسان و انسانیت منجر می‌شود. هیچ‌کس به این روند توجه ندارند همه در خواب خوش باورهای ایدئولوژیک و تئولوژیک هستند.

قدرت سیاسی هم انگار در خواب عمیق به سر می‌برد. سیل نهیلسیم آمده ویران می‌کند، چنان که از پیش کرده بود و همچنان می‌کند.

 

عبدالوهاب فراتی مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

اندیشه سیاسی ایران به خصوص در فقه و فلسفه سیاسی اندیشیه منفعلی است و توانایی حل مسائل نظری نظام را ندارد.

امیدوارم مانند فقه سیاسی شیعه مانند فقه سیاسی اهل سنت که در طول تاریخ همواره گره از بحران نظری خلافت باز کرد گره از نظام سیاسی ما باز کند و فلسفه سیاسی ما بتواند مثل فلسفه سیاسی غرب که گره از مشکلات نظام غربی باز کرده است گره فروبسته نظام ما باز کند.

 

ابراهیم فیاض عضو هئیت علمی دانشگاه تهران

ایران و فرهنگ و تمدن ایران جهانی شود ولی متأسفانه وابستگی لایه لایه به غرب مانند سینما، ادبیات، هنر فلسفه، تکنولوژی موجب شده این امر اتفاق نیافتاده است.

 

حجت‌الاسلام علی‌رضا قائمی‌نیا رئیس پژوهشکده حکمت اسلامی

در پی آنم مجموعه‌ای از مطالعات علوم انسانی را در گستره علم دین گسترش دهم. زمینه‌ای که کاری در آن نشده، زمینه انسان‌شناسی و رابطه آن با مطالعات دینی است. کتاب‌های فلسفی که در ایران منتشر می‌شود به روز نیستند، در فضای مباحث قدیمی سیر می‌کند و در حوزه فلسفه نوآوری در سطح نگارش و محتوای نداریم و دور باطل است. امید است این روند اصلاح شود.

حجت‌الاسلام قاسم کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز

آرزوی من این است دعای حضرت ختمی مرتبت(ص) دعای ما هم باشد و خداوند حقیقت اشیاء را آنچنان که هستند به ما نشان دهد و دعا می‌کنم خداوند ما را با امام حسین(ع) محشور کند.

 

حجت‌الاسلام احمد مبلغی مدیر مرکز تحقیقات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

آرزویم این است که اندیشه ناب اسلامی در ابعاد محتوایی و اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، معنوی در سال آتی در جامعه علمی برجستگی و استواری پیدا کند.

 

کریم مجتهدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

یگانه آرزوی فرهنگی‌ام، تعمق بیشتر جوانان است.

 

منوچهر محمدی رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی

آرزوی پیشرفت و موفقیت روزافزون جمهوری اسلامی را دارم.

 

موسی نجفی رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

آرزو دارم مردم ایران که در حال گذراندن روزهای سرنوشت‌ساز تاریخی هستند و دشمنان ما در مقابل ما قرار دارند، برای ساختن ایرانی آباد و در راه بازسازی ایران اسلامی حرکت کنند. بتوانیم حرکت منسجمی برای بازسازی ایران اسلامی و پشت سر گذاشتن مشکلات داشته باشیم.

امیدوارم سال 91 سال ظهور حضرت حجت(عج) و پایان یافتن مشکلات باشد. جریان تاریخ‌نگاری دینی واقع‌گرا نیز در پنجاهمین سال نهضت امام خمینی(ره) موفق به تبیین بیشتر این وقایع شوند.

 

حجت‌الاسلام ولی‌الله نقی‌پورفر‌ عضو هیئت علمی دانشگاه قم

آرزو و انتظار دینی من این است که در سال جدید و همچنین در دهه آینده برنامه‌ محوری راجع ‌به اصلاح امر خانواده داشته باشیم. چون امروزه آنچنان که باید و شاید به زنان و جوانان و خانواده توجه نمی‌شود و سیاست‌هایی که باید منجر به تعالی خانواده باشد انجام نمی‌دهیم. امیدواریم در ۵ سال آینده با تمرکز و برنامه‌ریزی بیشتر روی تشکیل، تثبیت و تعالی خانواده متمرکز باشیم.

 

سید یحیی یثربی عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)

دو آرزو دارم: نخست؛ آرزوی شخصی است مبنی بر اینکه ترجمه روان تفسیر روز قرآن ارائه دهم که برای همه قابل فهم باشد. آرزوی دوم؛ برای جامعه این است هر چه زودتر به عقلانیت بازگردانیم و عقلانیت سهم بیشتری از فکر و فرهنگ ما را تشکیل دهد، نه احساس.

 

تلاش خبرنگاران فارس برای گفت‌وگو با تعداد بیشتری از اساتید، به دلیل پاسخگو نبودن،‌ در دسترس نبودن و ... بی‌نتیجه ماند و از فهرست 50 نفره‌ای که در ابتدا تهیه شد، تنها گفت‌وگو با نیمی (25 نفر) از این اساتید میسر شد که 2 تن از این عزیزان،‌ آرزوهایی شخصی بیان کردند که تمایلی به انتشار آن نداشتند.

خبرگزاری فارس ضمن آرزوی سالی سرشار از موفقیت برای جامعه علمی کشور، پیوند عمیق‌تر حوزه و دانشگاه در این سال جدید را آرزومند است.

گزارش از؛ رحمت رمضانی و محمد حسین کلهر

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها