کد خبر: ۳۱۴۶۲۵
زمان انتشار: ۰۹:۱۲     ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
در پي اقدام وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران در تبريک گفتن به وزير خارجه جديد رژيم آل سعود بايد از خودمان سؤال کنيم، اصول انقلابي در کجاي اين ديپلماسي قرار دارد و چرا ايران به اندازه ونزوئلا در واکنش به جنايات سعودي، از خود عکس العملي نشان نداده است؟
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مشرق، پس از انتصاب وزير خارجه جديد عربستان سعودي، وزير خارجه کشورمان پيام تبريکي براي انتصاب وي به اين سمت فرستاد؛ بعد هم در توجيه اين عمل گفته شد که رفتاري مطابق عرف ديپلماتيک صورت گرفته؛ اما مگر آل سعود چيزي از عرف ديپلماتيک مي فهمد؟ حمله به يمن مطابق کدام پروتکل هاي ديپلماتيک صورت گرفت؟

پس از شروع حمله ناجوانمردانه و وحشيانه آل سعود به مردم مظلوم و بي دفاع يمن، و بعد از آن که اين کشور در چند زمينه با شکست مواجه شد، - از جمله عدم همراهي برخي کشورها از جمله پاکستان در ائتلاف عربي عليه يمن و هم چنين عدم دستيابي به اهداف سعود در صحنه عمل – حکومت آل سعود تغييراتي را در برخي مناصب دولتي خود ايجاد کرد. از جمله اين تغييرات آمدن عادل بن احمد الجبير به جاي سعود الفيصل به وزارت خارجه اين کشور بود.

اين رويداد سبب شد که محمد جواد ظريف، وزير امورخارجه کشورمان، طي پيامي به وزير جديد امور خارجه عربستان سعودي، انتصاب وي را تبريک گفته و ابراز اميدواري کند که « در دوره مسئوليت جديد عادل بن احمد الجبير شاهد گسترش روابط دو ملت و دو دولت جمهوري اسلامي ايران و پادشاهي عربستان سعودي باشيم».

اين تبريک که با واکنش شديد بسياري از محافل و تعجب برخي از کارشناسان و ... همراه شد، توضيحي از سوي وزارت امور خارجه در توضيح چرايي ارسال پيام تبريک ظريف را سبب شد. آنگونه که در رسانه ها نقل شد يک منبع آگاه در وزارت خارجه در خصوص پيام تبريک ظريف عنوان کرده بود:

«ارسال اين پيام به هيچ وجه به معناي تاييد اقدامات و حملات نظامي عربستان به مردم بي دفاع يمن نيست... پيام محمد جواد ظريف پيامي ديپلماتيک و محترمانه با حفظ مواضع اصولي و در چهارچوب اصول سه گانه عزت، حکمت و مصلحت بوده است... دو کشور ايران و عربستان به رغم فضاي موجود، داراي روابط سياسي و ديپلماتيک هستند و تبادل پيام بواسطه انتصاب وزير خارجه امري متداول در مناسبات ميان کشورها بر اساس عرف پذيرفته شده بين المللي محسوب مي شود.»

درباره پيام تبريک وزير امور خارجه کشورمان تنها به چند نکته اشاره مي شود.

1. رسانه ها از همان روزهاي نخست انتصاب عادل بن احمد الجبير نوشتند که وزير خارجه جديد عربستان يکي از طرفداران و حاميان اصلي تجاوز وحشيانه عربستان به يمن است.

2. چند روز قبل رسانه هاي مختلف نوشتند که دولت ونزوئلا در اعتراض به حملات و تجاوز گسترده آل سعود به يمن، سفير عربستان را از اين کشور اخراج کرده است!! حال آنکه ونزوئلا نه کشوري مسلمان است و نه جمهوري اسلامي است؛ اينجا اما دولت ما به وزير خارجه آل سعود به خاطر انتصابش، پيام تبريک مي فرستد!

3. جهت روشن شدن بهتر ابعاد موضوع و چگونگي رفتار ديپلماتيک عربستان در برابر ايران بد نيست نگاهي به يکي از اتفاقات سال گذشته بياندازيم؛ وقتي سال گذشته «عبدالرحمن غرمان الشهري» سفير تازه‌وارد سعودي‌ها به ديدار آيت الله هاشمي رفت و با او به گرمي برخورد شد، سفير سعودي نيز پيشاني آيت الله را بوسيد؛ عده اي نيز اين ديدار را آغاز روابط بسيار گرم ايران و عربستان با وساطت هاشمي خواندند؛ اما اين پايان کار نبود؛ سفير جديد عربستان به رياض فراخوانده شد و ديگر به ايران باز نگشت؛ اميرعبداللهيان ، معاون عربي آفريقايي وزير خارجه در خصوص فراخوان سفير عربستان به رياض گفت: « رفتارشان، رفتار متعارفي نبود. ضمن اينکه برخي از سفراي کشورهاي عربي در تهران همچنين برخي از مقامات کشورهاي عربي در منطقه از چند هفته قبل مطالبي به ما منعکس کرده بودند که سفير عربستان در تهران به دليل عدم رعايت پروتکل‌هاي کشور خودش و سوالاتي که براي مقامات کشورش ايجاد شده به رياض فراخوانده شده است. ظاهرا سفير عربستان که ديدار خوب و مثبتي با آقاي هاشمي‌رفسنجاني داشتند، در پايان اين ديدار، پيشاني آقاي هاشمي‌رفسنجاني را بوسيده‌اند.» به همين راحتي؛ سعودي ها به خاطر يک بوسه سفير بر پيشاني آيت الله هاشمي – که به دوستي و تسامح در برابر دولت آل سعود هم مشهور است – سفيرشان را فرا مي خوانند؛ اين عرف ديپلماتيک عربستان است؛ ولي ما چه مي کنيم در برابر خون هاي به ناحق ريخته مردم يمن توسط همين آل سعود!

4. هنوز از ياد نبرده ايم رفتار ديپلماتيک عربستان (!) در خصوص کمک به کاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني را که با کمک امريکا و با هدف ضربه زدن به اقتصاد کشورمان و ايجاد مشکل براي جمهوري اسلامي صورت گرفت؛ مگر نه اينکه رفتار دولت سعودي در قبال اين مسئله آنقدر وقيحانه و غير قابل کتمان بود که رئيس جمهور هم در سخنراني خود به صراحت به رياض هشدار داد؟ اين اقدام هم مطابق عرف ديپلماتيک بود؟ روحاني به صراحت گفت: « آنهايي که کاهش قيمت نفت را عليه برخي از کشورها طراحي کرده اند، پشيمان خواهند شد. اين راه، براي آن ها قابل ادامه دادن نيست، اگر از کاهش قيمت نفت، ايران ضرر مي کند، بدانيد کشورهاي توليد کننده ديگر همچون عربستان و کويت بيش از ايران ضرر خواهند کرد.»

5. گفته شد که ارسال پيام تبريک دکتر ظريف به همتاي سعودي، تنها در قالب عرف ديپلماتيک بوده و به معناي تاييد ديگر اقدامات آنان نيست؛ سوال اينجاست که کدام رفتار دولت آل سعود مطابق عرف ديپلماتيک صورت گرفته است؟ آيا حمله به مردم بي دفاع و مظلوم يمن مطابق پروتکل هاي ديپلماتيک صورت گرفته است؟ آيا تجاوز گسترده و وحشيانه آل سعود به خاک يمن و دخالت در امور داخلي اين کشور، مطابق عرف ديپلماتيک است؟ چه ضرورتي دارد با کشوري که از عرف ديپلماتيک هيچ نمي فهمد، مطابق عرف ديپلماتيک عمل کنيم؟ آيا فقط دولت ما موظف به رعايت عرف ديپلماتيک است و دولت عربستان چنين وظيفه اي ندارد؟

6. صرفا جهت ياد آوري به وزير محترم امور خارجه به برخي نکات در خصوص سياست خارجي، مندرج در قانون اساسي اشاره مي کنيم؛ ذيل اصل يکصد و پنجاه و دوم آمده است که نخستين اصل سياست خارجي کشور است « دفاع‏ از حقوق‏ همه‏ مسلمانان‏» را وظيفه دولت دانسته و ذيل اصل صد و پنجاه چهارم نيز عنوان شده است که « از مبارزه‏ حق‏ طلبانه‏ مستضعفين‏ در برابر مستکبرين‏ در هر نقطه‏ از جهان‏ حمايت‏ مي‏ کند». بماند که در جاي جاي قانون اساسي کشورمان بر «حمايت‏ بي‏ دريغ از مستضعفان‏ جهان‏» تأکيد شده است؛ اصل سوم قانون اساسي ما مي گويد:

« دولت‏ جمهور اسلامي‏ ايران‏ موظف‏ است‏ براي‏ نيل‏ به‏ اهداف‏ مذکور در اصل‏ دوم‏، همه‏ امکانات‏ خود را براي‏ امور زير به‏ کار برد:

... 16- تنظيم‏ سياست‏ خارجي‏ کشور بر اساس‏ معيارهاي‏ اسلام‏، تعهد برادرانه‏ نسبت‏ به‏ همه‏ مسلمانان‏ و حمايت‏ بي‏ دريغ از مستضعفان‏ جهان‏.»

شکي نيست امروز مردم يمن از مصاديق بارز مسلمانان مظلوم و مستضعفين جهان هستند؛ با اين اوصاف چه جاي تبريک است به مردي که شهره است به حمايت کامل از حمله به اين مردم مسلمان و مظلوم و مستضعف يمن؟ دولت تدبير و اميد که از دولت ونزوئلا ضعيف تر و کمتر نيست!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها