کد خبر: ۲۴۸۹۶۶
زمان انتشار: ۱۸:۲۷     ۱۷ شهريور ۱۳۹۳
سهم مذاهب، احزاب و اقوام در دولت جدید عراق
دفتر سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق اعلام کرد که قرار است نمایندگان پارلمان شامگاه دوشنبه 8 سپتامبر- برای رای گیری بر سر دولت حیدر العبادی نخست وزیر مکلف، تشکیل جلسه دهند / در این بین ائتلاف نیروهای کرد نیز مسئولیت چهار وزارتخانه دارایی، هجرت و مهاجران، گردشگری و موارد آبی را بر عهده خواهد داشت/ در اين بين،‌ وزارت دفاع هم به خالد العبيدي داده شده است كه البته وي از افراد وابسته به اياد علاوي است
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، دفتر سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق اعلام کرد که قرار است نمایندگان پارلمان شامگاه دوشنبه 8 سپتامبر- برای رای گیری بر سر دولت حیدر العبادی نخست وزیر مکلف، تشکیل جلسه دهند.

همچنین تلویزیون دولتی عراق نیز ساعت هشت شب به وقت محلی را، زمان اولیه تشکیل جلسه پارلمان اعلام کرد. اما در این بین برخی از احتمال تاخیر اعلام تشکیل دولت عراق به علت بروز اختلافات خبر می دهند.

برخی از رسانه های بین المللی به نقل از منابع آگاه، ترکیب دولت العبادی به شرح ذیل منتشر نموده اند:

معاون اول رئیس جمهوری: ابراهیم الجعفری، از شخصیت های شیعه عراقی و نخست وزیر سابق.

معاون دوم رئیس جمهوری: اسامه النجیفی، رئیس سابق پارلمان عراق و از شخصیت های سنی.

معاون سوم رئیس جمهوری: نخست وزیر سابق عراق نوری مالکی از شخصیت های شیعه این کشور .

معاونان نخست وزیر هم عبارتند از: بهاء الاعرجی (شیعه)، هوشیار زیباری (کرد) و صالح المطلگ (سنی).

همچنین خبرها حکایت از سکانداری شش وزارتخانه به دست شیعیان را دارد که این وزارت خانه ها عبارتند از: وزارت امور خارجه حسین شهرستانی، وزارت نفت عادل عبد المهدی، وزارت اسکان احمد الچلبی، وزارت حمل و نقل باقر الزبیدی، وزارت کشور هادی العامری و وزارت آموزش و پرورش علی الادیب.

مدیریت هفت وزارت خانه به اهل سنت در دو ائتلاف نیروهای عراقی و الوطنیه نیز واگذار گردید که عبارت اند از: وزارت دفاع خالد العبیدی، وزارت برنامه ریزی سلمان الجمیلی و وزارتخانه های کشاورزی، محیط زیست، صنعت، فرهنگ و آموزش عالی.

اما در این بین ائتلاف نیروهای کرد نیز  مسئولیت چهار وزارتخانه دارایی، هجرت و مهاجران، گردشگری و موارد آبی را بر عهده خواهد داشت.

روز شنبه دفتر حیدر العبادی اعلام کرده بود که نام وزرای دولت را اعلام خواهد کرد، اما پس از آن مذاکرات بر سر ترکیب دولت، با چالش مواجه شد. این مذاکرات روز یکشنبه از سر گرفته شد و تلاش شد تا موانع موجود بر سر تشکیل دولت جدید برداشته شود.

حیدر العبادی در صفحه رسمی فیس بوک خود نوشت: «ترکیب دولت مراحل آخر خود را سپری می کند، اما دلیل تاخیر در اعلام آن، تاخیر اعلام نام نامزدها و اصرار فراکسیون ها بر معرفی نامزدهایی است که در آن ویژگی های لازم را که خواهان آن هستم، نمی یابم.»

او همچنین ابراز امیدواری کرد که همه فراکسیون ها برای تشکیل هرچه سریعتر دولت، به ویژه با توجه به چالش هایی که کشور با آن مواجه است، همکاری کنند.

در صورتی که تركيب دولت حیدر العبادی به همین صورت باشد چندان هم به ضرر شيعيان تمام نشده است. خاصه اينكه وزارت هاي كليدي نظير وزارت نفت و خارجه دست جریانات شيعه است. حسین شهرستاني خود در دولت قبل مورد اعتماد مالكي بود و زماني كه هوشيار زيباري در اعتراض به مالكي و در پاسخ به خواسته مسعود بارزاني براي خروج كردها از تركيب دولت،‌ دولت را ترك نمود،‌ مالكي شهرستاني را جانشين وي كرد. عادل عبدالمهدي هم از شيعياني است كه هرچند برخي انتقادات متوجه اوست،‌ اما از گزينه هاي مطرح براي به دست گرفتن سمت نخست وزيري هم بوده است.

در اين بين،‌ وزارت دفاع هم به خالد العبيدي داده شده است كه البته وي از افراد وابسته به اياد علاوي است. اين امر مي تواند تا حدودي عقب نشيني حزب مالكي در برابر علاوي تلقي شود اما به نظر مي رسد العبادي اين اقدام را براي هماهنگي بيشتر نيروهاي نظامي با نيروهاي پيشمرگه كرد صورت داده است. هرچند كه نظر دادن در اين باره همچنان دشوار مي ماند. اما هادي العامري رئيس سازمان بدر در اين تركيب،‌ سمت وزارت كشور را به دست گرفته كه آنهم به نوبه خود دستاوردي براي شيعيان به طور عام تلقي مي شود. مسئله اي كه در اينجا شايد پذيرش آن اندكي سخت باشد و باز امتياز دهي به كردها تلقي شود اعطاي وزارت دارايي به انان است. اين وزارت درحالي به دست آنان مي افتد كه در دولت قبل، كردها از دريافت حقوق كارمندان خود در اقليم كردستان به علت مخالف خواني با دولت مركزي بي نصيب ماندند. اكنون شاويس با به دست گرفتن اين وزارت، - شايد و الله اعلم- تمام توان خود را براي تأمين مالي كردها به كار خواهد بست. اين اقدام عبادي شايد براي تشويق كردها به منظور بقاي در دولت و نيز عقب نشيني از تصميم خود براي جدايي از عراق صورت گرفته باشد.

درباره سمت هاي معاونان رياست جمهوري هم بايد گفت كه الجعفري فرد چندان قوي اي نيست يا دست كم در برابر برنامه هاي علاوي و دسيسه هاي نجيفي هم ضعيف و ناتوان است و اين باعث مي شود حزب مالكي يعني حزب الدعوه به حاشيه رانده شود. معاونان نخست وزير هم چندان مورد اعتماد نيستند. سابقه المطلگ كاملا پيداست و در اين بين،‌ بهاء الاعرجي هرچند منسوب به جريان صدر است اما در دوره گذشته هر چه در توان داشت عليه مالكي در پارلمان انجام داد. هوشيار زيباري هم كرد است و البته گفته مي شود كه فرد آرام و بي دردسري است اما در نهايت بايد دانست كه او كردها را در اولويت قرار خواهد داد. تركيب اين معاونان سه گانه با توجه به تركيب سني،‌ شيعي و كردي عراق است. مسئله‌اي كه باعث مي شود عراق همچنان در منجلاب تقسيمات مذهبي و نژادي غوطه ور شود و همچنان همان حالت لبنان را داشته باشد. اختلاف و سهم خواهي و در نتيجه ناآرامي و تنش،‌ همان خواسته اي كه قدرت هاي بين المللي به دنبال آن در كل خاورميانه هستند و عراق بخشي از اين خاورميانه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها