کد خبر: ۲۰۹۶۷
زمان انتشار: ۱۴:۴۲     ۳۱ شهريور ۱۳۹۰

در گفت‌وگوي 4 ساعته اي كه عصر امروز بين جمعي از دانشجويان بسيجي با سفير تركيه در ايران انجام شد، مواضع متناقص تركيه و اردوغان در قبال بيداري اسلامي، تحولات منطقه و رژيم صهيونيستي به چالش كشيده شد.

به گزارش «خبرگزاري دانشجو»، امروز جمعي از دانشجويان بسيجي با حضور در سفارت تركيه، طي يك گفت‌وگوي 4 ساعته و چالشي با سفير اين كشور در تهران، مواضع و مطالبات جنبش دانشجويي از كشورهاي اسلامي را مطرح كردند.
 
سفير تركيه در ايران در پاسخ به سوالي مبني بر مواضع متناقض اين كشور در قبال به رسميت شناختن رژيم صهيونيستي و حمايت از فلسطيني ها اعلام كرد كه ما در اتخاذ مواضع براساس اصول رئاليستي به منافع خودمان مي‌انديشيم و بر اين اساس در عرصه بين المللي موضع مي‌گيريم.
 
وي ضمن نقد برخي سياست هاي صهيونيستي در منطقه اعلام كرد كه دولت تركيه در قابل اقدامات صهيونيست ها پاسخ مناسبي داده است و به حمايت هاي خويش از كشور فلسطين ادامه خواهد داد.
 
سفير تركيه در ايران در عين حال تصريح كرد كه مواضع دولت تركيه در قبال اسرائيل ضمن حمايت از دولت مستقل فلسطين، به رسميت شناختن اين رژيم است.
 
سفير تركيه در ايران در ادامه در پاسخ به عضويت دولت تركيه در سازمان ناتو ضمن دفاع از اين عضويت مدعي شد كه دولت تركيه با عضو بودن در اين سازمان توانسته است به برخي از كشورهاي منطقه از جمله ايران كمك كند.
 
وي با اشاره به لغو موضع ناتو در ليسبون كه عليه ايران بود، آن را نشانه اي از حمايت دولت تركيه از كشورمان دانست كه با پاسخ كوبنده دانشجويان مواجه شد كه از سفير پرسيدند دولت وي با عضويت در ناتو عملا كشتار مسلمانان در افغانستان، عراق و ليبي را به رسميت شناخته است.
 
سفير تركيه در ايران در پاسخ به اين اظهارات مدعي شد اگر ما نبوديم ممكن بود ناتو مواضع سخت‌تري در قبال اين كشورها بگيرد و ما به تعديل اقدامات ناتو كمك كرده ايم.
 
در ادامه اين گفت‌وگو  اميد يارديم مواضع اين كشور را در قبال سوريه اصولي عنوان كرد و گفت: ما قبلا به بشار اسد گفته ايم بايستي اصلاحات را زودتر شروع مي كرد.
 
دانشجويان با پاسخ سفير تركيه قانع نشدند و اعلام كردند كه دولت اين كشور با پناه دادن به برخي سوري ها و برگزاري اجلاس معترضين سوري در استانبول، در راستاي سرنگوني دولت بشاراسد تلاش كرده است.
 
سفير تركيه كمك به معترضين سوري را صرفا اقدامي انسان دوستانه ناميد.
 
دانشجويان در ادامه با نقد اصول لائيك در تركيه و حمايت اردوغان از روي كار آمدن دولتي غير ديني در مصر خواستار پاسخ سفير در اين زمينه شدند كه سفير تركيه بدون ارائه پاسخ شفاف و قانع كننده عنوان داشت كه برداشت ما از حكومت لائيك، احترام به دين است. 
 
در پايان اين نشست سفير تركيه در ايران ضمن تشكر از حضور دانشجويان، سياست هاي احمد داود اوغلي را در دهه اخير موفقيت‌آميز دانست و طي اظهارنظر جالب اعلام كرد كه چشم انداز جديد تركيه بسياري از كشورهاي اروپايي را به حسرت واداشته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۵ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۰
۰
۰
سالهاست با ترکیه کار میکنم صدها بار به این کشور سفر کردهام دیدارهای زیادی با نخبگان مقامات دولتی... داشتم. اینها اسیر امریکا و اسرائیل هستند و فقط با تظاهر به استقلال زندگی میکنند. مثل سگ از امریکا میترسند.اردوان با تظاهر به اسلامگرایی فقط مردم مسلمان و بیداری اسلامی را به امر امریکا کنترل میکند.در دولت ترکیه میلیاردر بودن یک ارزش والامقام است حالا طرف چقدر بد و ضد دین هم باشد.......
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها