کد خبر: ۱۹۰۹۰
زمان انتشار: ۱۸:۰۲     ۱۲ شهريور ۱۳۹۰
رئیس سازمان راهداری از جابه‌جایی پنج میلیون و 341 هزار و 639 نفر مسافر از طریق سیستم حمل و نقل عمومی طی سه روز اخیر خبر داد و گفت: در مجموع آمار سفرها در این سه روز نسبت به میانگین ایام نوروز امسال بیش از 35 درصد ‌افزایش داشت.

به گزارش 598 شهریار افندی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»‌ در خصوص سفرهای جاده‌ای تعطیلات سه روزه اخیر، اظهار داشت: با توجه به آغاز مرحله دوم سفرهای تابستانی، در واقع از ساعت 16 روز سه‌شنبه هشتم شهریورماه این سفرها آغاز شد و اوج تردد در این روز حدود ساعت 19 بود که نسبت به روز مشابه (دوشنبه) 25 درصد افزایش سفر رخ داد.
وی ادامه داد:‌ بررسی الگوی سفر در تعطیلات اخیر نشان داد که روز عید فطر مطابق با چهارشنبه نهم شهریورماه، سفرها از ساعت 10 صبح به حد بالای خود رسید و تعداد سفرها با توجه به گذشت زمان در طول روز افزایش یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: آماری که از مجموع 600 ایستگاه ترافیک‌شمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در محورهای مواصلاتی اصلی ثبت شده بیان کننده این مطلب است که از هشتم الی یازدهم شهریورماه بیش از 21 میلیون و 210 هزار وسیله نقلیه در جاده های کشور تردد کردند که طی این چهار روز متوسط تردد وسیله نقلیه در ساعت، معادل 377 وسیله بود که رکورد بسیار بالایی است.
افندی‌زاده ادامه داد: بالاترین نرخ ساعتی ترافیک مربوط به استان‌های البرز، تهران، مازندران، فارس و اصفهان بوده است که نشان می دهد سفرها از این استان‌ها آغاز شده است و یا سفرها بیشتر به این استان‌ها بوده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تأکید بر اینکه به طور متوسط سفرها در این ایام افزایش قابل توجهی داشتند، ادامه داد: محورهایی پرتردد در تعطیلات اخیر شامل آزاد‌راه کرج – تهران، کرج – قزوین، قزوین – کرج، تهران – قم، شیراز - مرودشت، امامزاده‌هاشم – رشت، رشت – قزوین، کناران - مشهد، آستانه - لاهیجان، قم - سلفچگان، آمل – محمود‌آباد، رودهن- دماوند، قائم‌شهر - بابل، محمود‌آباد – نور، بابلسر - بابل، آمل - بابل، بابل - قائمشهر و برخی دیگر از محورهای مواصلاتی بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با توجه به بررسی آمارهای سفر در تعطیلات اخیر، روز نهم شهریورماه با عبور حدود 5 میلیون و 740 هزار وسیله نقلیه از جاده‌های کشور پرتردد ترین روز برای جاده‌ها بود که اوج ترافیک تردد 430 هزار وسیله نقلیه در ساعت بود که بین ساعات 18 الی 20 همان روز رخ داد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: در 11 شهریورماه نیز که سفرهای برگشت انجام می‌شد، اوج ترافیک بین ساعت 18 الی 20 بود که در هر یک ساعت، ‌حدود 360 هزار وسیله نقلیه ‌از جاده‌های کشور عبور کردند.
افندی‌زاده خاطرنشان کرد: ترافیک محورهای اصلی مذکور در سفرهای برگشت از نظم بسیاری مطلوبی برخوردار بود و رعایت قوانین و مقررات در سفرهای برگشت، بیشتر از سفرهای رفت بود که این امر نشان از توجه مردم به اطلاع‌رسانی‌های دقیق رسانه‌های کشور دارد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: در مجموع آمار سفرها در این سه روز نسبت به میانگین ایام نوروز امسال بیش از 35 درصد به طور میانگین افزایش داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با توجه به پایان ماه مبارک رمضان و فشرده‌ بودن تعطیلات در پیک دوم سفرها، مردم متمایل به استفاده از این تعطیلات بودند.

* جابه‌جایی پنج میلیون و 341 هزار و 639 نفر مسافر از طریق سیستم حمل و نقل عمومی

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: در سه روز تعطیلات اخیر پنج میلیون و 341 هزار و 639 نفر مسافر از طریق سیستم حمل و نقل عمومی جاده‌ای جابه‌جا شدند که بیش از 23 درصد رشد سفر نسبت به مدت مشابه داشتیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از این تعداد سفرها 57 درصد آن توسط اتوبوس‌های برون‌شهری، 31 درصد توسط مینی‌بوس‌ها و 12 درصد از طریق سواری‌های برون‌شهری انجام شد.
افندی‌زاده خاطرنشان کرد: محورهای کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام نسبت به دیگر استان‌ها تردد کمتری را طی این سه روز تجربه کردند در حالی که استان‌های مازندران، فارس، گیلان، قزوین و البرز پرتردد‌ترین محورها بودند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه پیک سفرها متناسب با میزان حجم جاده‌ها بود، گفت: ‌در روز یازدهم شهریورماه تعداد سفرهای برگشت نسبت به سفرهای رفت کاهش یافت و کماکان طی امروز و فردا محورهای منتهی به تهران پر تردد خواهند بود که این امر نشان از برنامه‌ریزی صحیح مسافران برای سفرهای برگشت دارد.

* برقراری روزانه 30 هزار تماس با سامانه گویای 141 طی سه روز اخیر

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ‌طی این ایام روزانه 30 هزار تماس با سامانه 141 گویا که توسط مرکز مدیریت راه‌ها پشتیبانی می‌شود برقرار شد که این امر نشان از علاقه مردم به آگاهی از وضعیت دقیق ترافیک‌ راه‌های کشور دارد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: طی این مدت پایگاه اینترنتی www.iran141.ir به طور میانگین روزانه 2 هزار و 300 بازدید داشت که حدوداً 10 برابر نسبت به روزهای عادی افزایش مراجعات صورت گرفت که این امر نشان می‌دهد ‌اگر بتوان اطلاعات مناسب را از طریق سامانه‌ها ارایه داد، قطعا مردم نیز از این اطلاعات استفاده خواهند کرد و می‌توان به کمک این اطلاعات مردم را در جهت انتخاب ساعت حرکت یا جهت انتخاب محور مورد نظر یاری رساند.

* استقرار ماشین‌آلات راهداری در کنار راهدارخانه‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ماشین‌آلات راهداری در این ایام در کنار راهدار‌خانه‌ها مستقر بودند،‌گفت: در محورهای پرترددی چون هراز و چالوس به دلیل ترافیک بالای جاده، ماشین‌آلات راهداری در کنار راهدار‌خانه‌ها استقرار یافتند، حتی پلیس راهنمایی رانندگی نیز طی این ایام در کنار جاده‌ها مستقر بودند زیرا حجم ترافیک بسیار بالا بود و سعی می‌شد با استقرار در کنار راهدار‌خانه‌ها بر حرکت جریان ترافیک نظاره‌گر بود تا ترافیک و کندی حرکت رخ ندهد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه پلیس راه وظیفه یک طرفه کردن مسیرها را برعهده دارد، اظهار داشت: مدیریت راه‌ها معمولاً با پلیس راه است و ظرفیت راه‌ها با توجه به حجم ترافیک تنظیم می‌شود؛ پلیس طی هماهنگی مسیر‌ها را یکطرفه می‌کند و این امر موجب تردد آسان خودروها می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: سازمان راهداری اطلاعات مسیر را در اختیار پلیس راه قرار می‌دهد تا پلیس بتواند بر این مبنا تصمیمات خاص ترافیکی را اتخاذ کند و بنابراین در برخی مسیرهای پرتردد نظیر محورهای هراز و چالوس به دلیل حجم بالای ترافیک در سفرهای برگشت محدودیت یکطرفه شدن ایجاد می‌شود که البته برای سفرهای ضروری معمولا پلیس اجازه می‌دهد اورژانس همراه با اسکورت، مسیر یکطرفه را طی کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها