کد خبر: ۱۸۷۷۲۴
زمان انتشار: ۱۴:۲۱     ۱۸ آذر ۱۳۹۲
نخست‌وزیر تایلند اعلام کرد،‌ وی پارلمان را منحل خواهد کرد و انتخابات زودهنگام را با هدف کاهش تنش‌ها در این کشور انجام خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پی ادامه اعتراضات در بانکوک، پایتخت تایلند، یینگلاک شیناواترا، نخست وزیر این کشور در سخنرانی تلویزیونی خود اعلام کرد، پارلمان این کشور را منحل می‌کند و مردم می‌توانند دوباره در انتخابات شرکت کنند.

این اقدام در پی استعفای تمام نمایندگان مخالف دولت از پارلمان و آماده شدن معترضان برای راهپیمایی به سوی پارلمان کشور انجام شده است.

یینگلاک در انتخابات سال ۲۰۱۱ تایلند پیروز شد. با این همه معترضان دولت او را متهم می‌کنند که تحت نفوذ برادرش، تاکسین شیناواترا، رهبر سابق تایلند عمل می‌کند و خواستار استعفای او شده‌اند.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، یینگلاک گفته است: "در این مرحله، در حالی که بسیاری از مردم از گروه‌های مختلف با دولت مخالفند، بهترین راه بازگرداندن قدرت به مردم و برگزاری انتخابات است تا تایلندی‌ها خودشان تصمیم بگیرند."

تاریخی برای برگزاری انتخابات مشخص نشده است اما نخست وزیر تایلند گفته است در "سریع ترین زمان ممکن" انتخابات برگزار می‌شود. خبرنگاران می‌گویند انتظار می‌رود انتخابات ظرف ۶۰ روز آینده برگزار شود.

حکومت تاکسین

حامیان اصلی حزب یینگلاک، فقرا و روستاییان تایلند هستند و شانس این حزب را برای بردن در انتخابات بالا می‌برند. معترضان مخالف دولت که خواستار جایگزینی یک "شورای مردمی" انتصابی به جای دولت هستند، گفته‌اند به اعتراضات ادامه خواهند داد.

سوتپ توئگسوبان، رهبر مخالفان که قبلا از سیاستمداران ارشد مخالف دولت بوده است، می‌گوید: "جنبش به مبارزه ادامه می‌دهد. هدف ما ریشه کن کردن حکومت تاکسین است."

به گفته این رهبر مخالفان "اگر چه پارلمان منحل شده و انتخابات برگزار خواهد شد، هنوز حکومت تاکسین سرجای خود است".

تاکسین شیناواترا، نخست وزیر سابق تایلند، بعد از برکناری در یک کودتای نظامی در سال ۲۰۰۶ در فساد دولتی مجرم شناخته شد. او زندگی در تبعید را برگزیده است اما هنوز در سیاست تایلند صاحب نفوذ قلمداد می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده است، در آستانه راهپیمایی برنامه ریزی شده مخالفان به سوی مقر نخست وزیری، بیش از ۶۰ مدرسه در بانکوک به نشانه احتیاط بسته شده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها