کد خبر: ۹۳۱۷۲
زمان انتشار: ۱۰:۳۵     ۲۴ آبان ۱۳۹۱
اگر براي بازي‌هاي آينده محتمل‌ترين نتايج را در نظر بگيريم ايران و ازبكستان روي امتياز 11 با هم مساوي‌اند. صعود به برزيل نصيب تيمي مي‌شود كه فردا خودش را به امتياز 14 برساند
تیم ملی ایران  خسرو حیدری
ok

سايت گل- نتايج تيم‌ملي ايران در 4بازي دور رفت سرشار از تناقض و شگفتي بود. ما ازبكستان قدرتمند را در زمين خودش برديم، اما روبه‌روي قطري‌ كه هرگز قوي‌تر از ازبكستان نيست در زمين خودمان متوقف شديم. در دو بازي بعدي هم از تيم آخر گروه باختيم و تيم اول گروه را برديم. در توضيح نتايج عجيب‌وغريب تيم ايران همين بس كه برد لبنان در مقابل ما به احتمال فراوان تنها برد اين تيم در 8بازي خواهد بود و باخت كره‌جنوبي در تهران هم تنها شكست كره‌اي‌ها! يعني ما تنها تيمي هستيم كه مي‌توانيم قوي‌ترين تيم گروه‌مان را ببريم و به ضعيف‌ترين تيم گروه ببازيم. شايد به همين علت پيش‌بيني نتايج ايران در بازي‌هاي آينده كار عبثي به نظر برسد، اما مي‌خواهيم سناريوهاي احتمالي و شرايطي را كه با توجه به نتيجه ديدار ايران- ازبكستان براي ما پيش خواهد آمد بررسي كنيم.


قطر ديليت شد، فقط ازبك

با توجه به ساختارسازي و هزينه سنگيني كه قطر انجام داده خيلي‌ها اين تيم را از نامزدهاي جدي صعود مي‌دانستند و معتقد بودند ملي‌پوشان ما براي گرفتن بليت برزيل بايد با اين تيم سرشاخ شوند. اما با توجه به نتايج دور رفت بازي‌ها و به‌خصوص با پيروزي ازبكستان در زمين قطر كه در آخرين روز دور رفت به دست آمد حالا ديگر مشخص شده كه رقيب ما براي دومي در اين گروه ازبكستان خواهد بود، نه قطر. يعني به احتمال قريب به يقين در اين گروه تيم كره‌جنوبي به عنوان اولين تيم به جام‌جهاني صعود مي‌كند و سهميه دوم نصيب يكي از دو تيم ايران و ازبكستان خواهد شد. البته همچنان به اين كليشه قديمي كه «فوتبال قابل پيش‌بيني نيست» اقرار مي‌كنيم اما سرگروهي كره و رقابت «ايران- ازبك» براي پله دوم را 90درصد قطعي مي‌دانيم. رقابت ايران- ازبكستان در دور رفت با نتيجه 7-5 به سود ما به پايان رسيده است. در دور برگشت علاوه بر بازي مستقيم دو تيم در اين هفته در 3بازي باقيمانده ايران ميزباني از لبنان و سفر به قطر و سئول را در پيش خواهد داشت. در عوض ازبك‌ها دو بازي خانگي نسبتا آسان مقابل قطر و لبنان و يك سفر به كره‌جنوبي را در پيش خواهند داشت.

به دنبال صعود با امتياز 14

بياييد پيش‌بيني كنيم ايران و ازبكستان در بازي‌هاي بازي‌هاي باقيمانده چند امتياز مي‌گيرند و رقابت براي دوم شدن به كجا خواهد رسيد. هم ما و هم ازبك‌ها يك بازي مشترك در دور برگشت خواهيم داشت كه همان جدال با كره‌جنوبي در زمين حريف است. مسابقه‌اي كه در آن به سختي مي‌توان شانسي براي تيم ميهمان قائل بود. پس با اين فرض كه هيچ كدام از دو تيم از جهنم سئول امتيازي نمي‌گيرند اين بازي را حذف مي‌كنيم. براي ازبك‌ها از دو بازي ديگر كه دو بازي خانگي مقابل قطر و لبنان خواهد بود مي‌توان 6امتياز كامل را پيش‌بيني كرد كه جمع امتيازات اين تيم را به 11 مي‌رساند. براي ايران هم محتمل‌ترين نتايج اين است كه لبنان را در تهران شكست مي‌دهيم و با قطري‌ها در دوحه (مثل سه بازي اخيرمان در تهران و دوحه) به تساوي مي‌رسيم. يعني كسب 4امتياز كه با 7امتياز كنوني مي‌شود 11امتياز، يعني مساوي با ازبك‌ها! با اين حساب سرنوشت رقابت ايران و ازبكستان براي عنوان دومي گروهA همين فردا در رقابت مستقيم دو تيم مشخص مي‌شود. البته به فرض اين‌كه نتيجه عجيب و غريبي رقم نخورد و اوضاع نسبتا عادي باشد.

به هر حال اميد فوتبالدوستان ايراني اين است كه تيم‌ملي با يك بازي منطقي مقابل اين ميهمان خطرناك، 3امتياز ديگر به حسابش واريز كرده و احتمال صعود به برزيل را از مرز 90درصد عبور دهد. وگرنه ثبت هر نتيجه‌اي در اين بازي كار صعود را دوباره به اما و اگر خواهد كشاند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها