کد خبر: ۸۹۸۳۱
زمان انتشار: ۰۰:۰۱     ۱۰ آبان ۱۳۹۱
گزارش رسانه های غربی از توافق جدید اسرائیل و آذربایجان:
رویترز در این خصوص می نویسد به رغم انکار رسمی دولت های اسرائیل و آذربایجان، دو افسر سابق ارتش آذربایجان و همچنین منابع اطلاعاتی روسیه اعلام کرده اند که این دو کشور در خفا به دنبال پیدا کردن راهی هستند که رژیم اشغالگر اسرائیل بتواند از پایگاه های جاسوسی آذری در حمله احتمالی به ایران استفاده کند.
سرویس بین الملل پایگاه 598 - حدود شش ماه پیش فارین پالیسی مدعی شده بود که اسرائیل در حمله احتمالی خود به ایران از خاک جمهوری آذربایجان استفاده خواهد کرد. مقامات اسرائیلی با خوشحالی اظهار می داشتند اگر این استفاده، فقط در حد بنزین زدن از جنگنده ها در آسمان باشد، یکی از مشکلات بزرگ اسرائیل را حل خواهد کرد. زیرا در این صورت و با توجه به فاصله بسیار کم ایران و آذربایجان، جنگنده های اسرائیلی نیازی به حمل بنزین بیشتر ندارند و می توانند به همین نسبت موشک های بیشتری حمل کنند.

اسرائیل پیش از این نیز با در اختیار قرار دادن مقدار قابل توجهی سلاح و هواپیماهای بدون سرنشین به این کشور سکولار مسلمان، درعوض خواستار ایجاد یک پایگاه نظامی اطلاعاتی در آن شده بود.

اگرچه در روزهای اخیر سیاسیون و جراید امریکایی تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا خدمات امنیتی باراک اوباما به دولت جعلی اسرائیل را بی سابقه عنوان کنند، اما در هر حال با کنار کشیدن امریکا از همکاری در جنگ احتمالی اسرائیل و ایران، ترس سران این رژیم از حمله ی یک جانبه به ایران نمود بیشتری داشته است. بدین ترتیب توجه به متحدین منطقه ای اسرائیل برای یارکشی اهمیت ویژه ای می یابد. در این بین آذربایجان، کشور غنی از نفت و همسایه ی شمالی ایران، یکی از بهترین گزینه ها به نظر می رسد.

منابع محلی با توجه به سیاست نظامی آذربایجان در اجازه دادن به اسرائیل درخصوص ایجاد پایگاه های هوایی و پرنده های جاسوسی عنوان کرده اند آذربایجان شریک اسرائیل در این حمله خواهد بود. زیرا علاوه بر حل مسئله ی سوخت گیری، کار شناسایی منطقه، و خدمات دهی به خدمه ارتش این رژیم نیز بسیار ساده تر می گردد.

البته الهام علی اف در این میان نگرانی هایی نیز دارد. به هرحال جنگ می تواند تنها منبع ثروت او، یعنی انرژی را به خطر بیاندازد و همزمان، خطر شورش اکثریت شیعه این کشور که مخالف سیاست های وی علیه ایران هستند نیز تهدید دیگری به حساب می آید.

رویترز در این خصوص می نویسد به رغم انکار رسمی دولت های اسرائیل و آذربایجان، دو افسر سابق ارتش آذربایجان و همچنین منابع اطلاعاتی روسیه اعلام کرده اند که این دو کشور در خفا به دنبال پیدا کردن راهی هستند که رژیم اشغالگر اسرائیل بتواند از پایگاه های جاسوسی آذری در حمله احتمالی به ایران استفاده کند.

هاآرتص می نویسد: ”اینکه الهام علی اف، متحد آتوکرات دولت های غربی و شرکت های نفتی، یکی از محدود دوستان مسلمان اسرائیل شده و به همین دلیل در ایران مورد تمسخر قرار گرفته است، بر کسی پوشیده نیست. معامله ی 1.6 میلیارد دلاری با اسرائیل و خرید ده ها هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی، و همچنین عطش اسرائیل برای نفت خام دریای خزر، همه اثبات کننده ی این مدعا هستند."

همچنین، وزیر امور خارجه اسرائیل آوریل سال جاری از آذربایجان دیدن کرده بود.

البته الهام علی اف خود اظهار داشته است روابط آذربایجان با اسرائیل مانند یک کوه یخ است که 9/10 آن زیر آب قرار دارد.

البته مشاورین علی اف به او هشدار داده اند عواقب کمک به اسرائیل در جنگ با ایران چیزی نیست که به راحتی از آنها رهایی یابد. به همین دلیل همانطور که ذکر شد به احتمال قوی، نهایت همکاری این کشور با رژیم اشغالی در حد در اختیار قراردادن حریم هوایی خود به هواپیماهای این کشور محدود شود.

جمهوری آذربایجان باید هشیار باشد که درصورت وقوع جنگ ادعایی اسرائیل علیه ایران و دخالت داشتن این کشور، جمهوری اسلامی ساکت و آرام نخواهد ماند. البته این در صورتی است که مخالفان الهام علی اف (که سه چهارم جمعیت این کشور را تشکیل می دهند) خود او را از این کار پشیمان نگردانند!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها