کد خبر: ۸۹۶۴۲
زمان انتشار: ۱۱:۲۸     ۰۹ آبان ۱۳۹۱
مدير اداره بررسي ها و سياست هاي اقتصادي بانک مرکزي گفت: تحويل باقي مانده سکه هاي پيش فروش شده از نيمه آذر آغاز مي شود.
آريا ،پيمان قرباني با اشاره به اقدامات و برنامه ريزي امسال بانک مرکزي براي مديريت نقدينگي در کشور افزود: يکي از گزينه هاي ما در اين زمينه که از پارسال آغاز کرديم پيش فروش سکه در پنج مرحله بود که دو مرحله چهار ماهه و يک مرحله شش ماهه آن اجرا شد و هم اکنون در حال ايفاي تعهدات مرحله هشت ماهه و تحويل سکه هاي اين مرحله هستيم و از نيمه آذر نيز تحويل سکه هاي پيش فروش شده مرحله آخر(9 ماهه) را آغاز خواهيم کرد.

وي تجربه پارسال را در پيش فروش سکه ، موفق خواند و گفت: امسال هم با پيش فروش سکه، بازار به ثبات لازم رسيد و تحولات بازار سکه در ماه هاي اخير ناشي از عوامل تعيين کننده قيمت ها يعني قيمت ارز و بازار جهاني است و در ماه هاي اخير در بازار سکه جباب نداشتيم.

قرباني اضافه کرد: بانک مرکزي با توجه به مسئوليت قانوني که در زمينه بازار طلاي کشور دارد همواره بازار سکه و طلا و تحولات قيمت آنها را رصد مي کند و متناسب با تحولات ، راهکار مي انديشد.

وي گفت: بر اين اساس مطالعاتي براي پيش فروش مجدد سکه صورت گرفته و نتايج آن به مسئولان بانک مرکزي ارايه شده است اما تصميم گيري درباره اجراي آن به نحوه مديريت نقدينگي و تحولات بازار طلا بستگي دارد .

قرباني تاکيد کرد: اگر تصميمي در اين باره اتخاذ شود بموقع اطلاع رساني خواهد شد.

مدير اداره بررسي ها و سياست هاي اقتصادي بانک مرکزي با بيان اينکه تمرکز کنوني ما بر شيوه هاي مديريت نقدينگي شامل مهار اضافه برداشت بانک ها ، هدايت خطوط اعتباري و انتشار اوراق مشارکت است گفت: در موضوع اضافه برداشت بانک ها با بانک هاي مربوط جلسات مستمري برگزار و راهکارهاي لازم را در زمينه مهار اضافه برداشت به آنها ارايه کرديم.

قرباني افزود: در موضوع خطوط اعتباري نيز بانک مرکزي همواره به حمايت از توليد و اشتغال کشور متعهد بوده است و عملکردش در سال هاي اخير نشان مي دهد در حد توان و مقدورات در حمايت از توليد گام هاي لازم را برداشته است.

وي گفت: هم اکنون نيز تلاش مي کنيم منابع لازم را در نظام بانکي به فعاليت هاي مولد و اشتغال زا هدايت کنيم.

قرباني با اشاره به مصوبه تيرماه شوراي پول و اعتبار درباره انتشار 100 هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت با نرخ سود20 درصد گفت: مرحله نخست انتشار اين اوراق از ماه گذشته آغاز شد که در آن 25 هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت با نرخ سود بازخريد 19 درصد و نرخ سود علي الحساب 20 درصد منتشر و در پنج بانک عامل عرضه شد.

وي افزود: بانک مرکزي مجموعه ابزارها و سياست هاي خود را در زمينه مديريت نقدينگي و کارآيي ابزارها، به طور مستمر ارزيابي مي کند و هر زمان به اتخاذ سياست جديد نياز باشد تصميم گيري خواهد کرد .

قرباني ادامه داد: پيش فروش سکه نيز از اين قاعده مستثنا نيست و تصميم در اين باره در تعامل با ساير تصميمات بانک مرکزي اتخاذ خواهد شد.

مدير اداره بررسي ها و سياست هاي اقتصادي بانک مرکزي گفت : بانک مرکزي به عنوان تصميم گيرنده سياست هاي پولي و اعتباري، مجموعه پايش هاي خود را در زمينه نقدينگي به اعضاي شوراي پول و اعتبار گزارش کرده و هدف ما اين است که نقدينگي متناسب با نيازهاي اقتصادي کشور تأمين شود و رشد و هدايت نقدينگي متناسب با روند مطلوب و به سمت فعاليت هاي مولد باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها