کد خبر: ۸۸۱۸۰
زمان انتشار: ۱۸:۵۳     ۰۲ آبان ۱۳۹۱
شاید بتوان گفت مهمترین عاملی که باعث می‌شود گاهی مسئولان، مخصوصا در رده روسای قوا، با یکدیگر اختلاف پیدا کرده و این اختلافات علنی و رسانه ای نیز شود، فراموش کردن اصل مهمی به نام "توصیه‌های رهبر معظم انقلاب" و انتظارات مردم است.

فارس،  شاید بتوان گفت مهمترین عاملی که باعث می‌شود هر از گاهی مسئولان، مخصوصا در رده روسای قوا، با یکدیگر اختلاف پیدا کرده و این اختلافات علنی و رسانه‌ای نیز شود، فراموش کردن اصل مهمی به نام "توصیه‌های رهبر معظم انقلاب" ، انتظارات مردم و تأکیدات خود مسئولان بر ضرورت عمل به این توصیه‌هاست.

رهبر معظم انقلاب همدلی و اتحاد روسای قوا و مسئولان رده بالای نظام را، همواره و در عرصه‌های گوناگون مورد تأکید قرار داده و می‌دهند.

ایشان حساسیت بسیاری بر این موضوع دارند و بر این اساس، همواره در فرمایشات خود، به طور مستقیم و غیر مستقیم، توصیه‌هایی را برای وحدت در زمینه حل مسایل متعدد، بیان داشته‌اند.

علاوه بر این، رهبری توصیه‌های مؤکدی را در زمینه جلوگیری از رسانه‌ای کردن اختلافات و پرهیز از نامه‌نگاری‌های سرگشاده مسئولان به یکدیگر داشته‌اند که این توصیه‌ها در موارد متعددی به اطلاع سران قوا رسیده است.

رهبر حکیم انقلاب در یکی از دیدارهای اخیرشان با مسئولان با تأکید بر دوری سه قوه از ورود به حواشی، فرمودند: «دولت، مجلس و قوه قضاییه، همه در جبهه واحد دفاع از اسلام، ملت ایران و استقلال و هویت کشور در مقابل تلاش همه جانبه قدرت‌های استکباری، قرار دارند و باید با پرهیز از مسائل حاشیه ای و اختلافی، به یکدیگر کمک کنند. هرگونه واگرایی نیروها و قوای سه گانه از یکدیگر، به ضرر کشور است.»

ایشان تأکید کردند: «دولت، مجلس و قوه قضاییه، همه در یک جبهه و آنهم جبهه دفاع از اسلام، ملت شریف ایران و استقلال و هویت کشور قرار دارند و بر همین اساس، کمک به یکدیگر باید اصل قرار گیرد و برخی بگومگوها و خدشه‌ها در کار یکدیگر، حذف شوند؛ اگر هر یک از طرف‌ها بخواهد دائماً به کار طرف دیگر بپردازد، مشکل حل نخواهد شد، بنابراین هر یک از قوا از جمله قوه قضاییه باید وظیفه خود را به طور کامل انجام دهند و با قوای دیگر همکاری کنند.»

در این میان، ناخودآگاه این سؤال در ذهن شکل می‌گیرد که براستی! مقام معظم رهبری در بیان این توصیه‌ها و تأکید بر پرهیز از ارائه نامه‌های سرگشاده سران به یکدیگر، مخاطبشان چه کسانی بوده‌اند؟ آیا غیر از این است که سران قوا، مخاطب اصلی این سفارش ها و تأکیدات هستند؟ و اگر این چنین است چرا توصیه‌ها، جدی گرفته نمی‌شود.

از چه هست که با وجود این توصیه‌ها، همچنان سریال نامه‌های سرگشاده ادامه دارد و چرا پخش این سریال، هر از گاهی به بخش های جنجالی هم می‌رسد؟

سران قوا، قرار برگزاری جلسات بین خودشان را برای همین روزها و همین‌گونه موارد گذاشته بودند که انگار، اصل موضوع به فراموشی سپرده شده است. جلسات سران قوا، محفلی بود که در آن، روسای سه قوه باید می‌نشستند و موارد اختلافی بین خود را بدون آنکه رسانه‌ای شود، حل و فصل می‌کردند؛ نه اینکه جلسه‌ای تشریفاتی باشد که بعد از بیرون آمدن از آن، به عکسی یادگاری و مصاحبه‌ای کلی، اکتفا شود. قرار بود در پشت همین درهای بسته، مسائل به صورت باز و روشن، بین مسئولان قوا، حل و فصل شود و بعد از آن ثمرات چنین توافقاتی را در جامعه شاهد باشیم؛ نه اینکه با وجود برگزاری چند جلسه، داستان نامه‌های سرگشاده و رسانه‌ای کردن اختلافات علنی شده و ماجرا پیجیده‌تر شود.

جلسات سران سه قوه قرار نبود صرفاً برای گرفتن عکس های یادگاری با لبخندهای تصنعی باشد که مخاطب فکر کند همه چیز آرام است! آن جلسات گذاشته شد که جدل‌ها و اختلافات به تریبون های رسمی نکشد.

علاوه بر این باید به اثرگذاری این اختلافات بر افکار عمومی نیز فکر کرد. توجه داشته باشیم، افکار عمومی با مشاهده چنین اتفاقاتی، به هم می‌ریزد و تنش‌های روانی بسیاری در حوزه‌های متعدد به جا می‌ماند. حال سؤالی که پیش می‌آید، این است که آیا برازنده سران قوا هست که در ایجاد اختلاف و تنش در کشور و به هم ریختن آرامش روانی جامعه، خود نقش آفرین بوده و البته نقش اصلی را نیز ایفا کنند.

انگار مسئولان محترم فاصله بین حرف و عملشان با یکدیگر بسیار زیاد شده است که اینگونه بار دیگر اختلافات را علنی کرده و به بهانه یک بازدید، نامه سرگشاده به هم می‌نویسند.

به نمونه‌هایی از اظهار نظرهای سران قوا، درباره لزوم حفظ وحدت توجه کنید:

- احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات ریاست جمهوری برای تقویت وحدت میان سران قوا گفت: سران قوا نباید علیه یکدیگر صحبت کنند و اقدام عملی ریاست جمهوری در این زمینه این بوده که ما کاری نکردیم.

- احمدی نژاد در سخنانش اداره هرچه بهتر کشور و تحقق توسعه و پیشرفت آن را نیازمند همدلی بین قوای سه گانه دانست و گفت: «موفقیت هر یک از این قوا درجهت ساختن و آبادانی کشور و خدمت به مردم موفقیت کل نظام است زیرا اسم‌ها درطول زمان می‌آیند و می‌روند و آنچه می‌ماند خدمات نطام مقدس جمهوری اسلامی است.»

- آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی با یادآوری فرازهایی از سخنان مقام معظم رهبری از تمام مسئولان کشور در رده‌های مختلف خواست تأکیدات مقام معظم رهبری را نصب‌العین رفتار و گفتار خود قرار دهند.

- علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: لازم است با توجه به شرایط کشور با روحیه تعاون و همکاری، همه استعدادها به سوی بهبود شرایط اقتصادی مردم و کمک به دولت جهت تأمین نیازهای مردم و جلوگیری از گرانی معطوف گردد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها