کد خبر: ۵۸۹۵۷
زمان انتشار: ۱۲:۳۵     ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با ارسال نامه ای به هلگا اشمید معاون کاترین اشتون، ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری نشست کارشناسان ایران و 1+5، تاکید کرد: موفقیت نشست مسکو در گرو تمهید مقدمات لازم و تدوین دستور کار جامع و توافق شده است. در همین رابطه سخنگوی کاترین اشتون اعلام کرده است که هلگا اشمید به نامه باقری پاسخ داده است.

در پی توافق نشست بغداد مبنی بر برگزاری نشست معاونان برای تهیه دستور کار گفت وگوهای آتی ایران و 1+5 در مسکو، علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی 5 روز پس از گفت وگوهای بغداد، با ارسال نامه ای به هلگا اشمید معاون کاترین اشتون، ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری نشست کارشناسان، تصریح کرد: موفقیت نشست مسکو در گرو تمهید مقدمات لازم و تدوین دستور کار جامع و توافق شده است.

عدم آمادگی طرف مقابل برای برگزاری چنین نشستی موجب شد تا باقری روز گذشته مجددا طی نامه ای به هلگا اشمید که رونوشت آن برای نمایندگان 6 کشور حاضر در گفت وگوها نیز ارسال شده است، با اشاره به گذشت نزدیک دو هفته از گفت وگوها بغداد، بر ضرورت برگزاری نشست مذکور در فرصت اندک باقی مانده تاکید کرده تا زمینه پیشرفت مورد انتظار در انجام توافق های مذاکرات استانبول 2 و بغداد را فراهم آید.

«مایا کسیانسیچ»، سخنگوی کاترین اشتون، در این زمینه به رادیو فردا گفت:« ما به این نامه پاسخ داده ایم. دقیق تر اگر بگویم، خانم هلگا اشمید، به این نامه روز دوشنبه (دیروز) پاسخ داده است.»

وی افزود: «اما اصل موضوع اینجاست که این مسئله ماهیت سیاسی دارد و ما احتیاج داریم که نشانه هایی آشکار از سوی طرف ایرانی ببینیم که می خواهند وارد گفت وگویی سازنده درباره پیشنهادات گروه پنج به علاوه یک شوند.»

سخنگوی خانم اشتون گفت: «برای ما ورود سازنده مهم است و نه روند گفت وگو. خانم اشتون به طور مستقیم با طرف ایرانی دراین باره به طور مستقیم گفت وگو خواهد کرد.»

 

آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 روزهای سوم و چهارم خرداد در بغداد انجام شد ولی نتیجه ای نداشت و قرار است مذاکرات در روزهای 29 و 30 خرداد (18 تا 19 ژوئن) در مسکو ادامه یابد.

دور تازه مذاکرات ایران با 1+5 پش از یک وقفه 15 ماهه در 26 فروردین ماه سال جاری در استانبول آغاز شد. دور دوم این مذاکرات نیز در سوم و چهارم خرداد ماه در بغداد برگزار شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها