کد خبر: ۵۴۰۶۶۵
زمان انتشار: ۱۳:۵۷     ۲۴ مهر ۱۴۰۳
دروغ بزرگ و جنگ روانی برای حفظ روحیه
این نوشته به بررسی چگونگی ارتباط بین سامانه تاد و جنگ رسانه‌ای جدید می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه رسانه‌ها از این موضوع برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند.

به گزارش سرویس سواد رسانه پایگاه خبری 598، در دهه‌های اخیر، جنگ‌ها نه تنها در میدان‌های نبرد نظامی بلکه در عرصه اطلاعات و رسانه‌ها نیز شکل گرفته‌اند. رسانه‌ها به ابزاری قدرتمند در شکل‌دهی به افکار عمومی، ایجاد ناآرامی‌های اجتماعی و کنترل جریان اطلاعات تبدیل شده‌اند. یکی از ابزارهای عمیات روانی که در چند روز اخیر در رسانه های صهیونیستی وایرال شده است، سیستم "تاد" (Thaad) یا سامانه‌ی دفاعی پیشرفته ضد موشکی است. در حالی که تاد به‌طور مستقیم به حوزه نظامی مرتبط است، بررسی دقیق‌تر اخبار پیرامون آن نشان می‌دهد که حضور این سامانه‌ها و سیاست‌های مرتبط با آن در جنگ رسانه‌ای نقشی کلیدی ایفا می‌کنند. این نوشته به بررسی چگونگی ارتباط بین سامانه تاد و جنگ رسانه‌ای جدید می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه رسانه‌ها از این موضوع برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند.

تاد: سلاحی فراتر از میدان جنگ

سامانه تاد، یک سیستم پیشرفته دفاع موشکی است که برای مقابله با تهدیدات موشکی بالستیک در فاز نهایی پرواز آن‌ها طراحی شده است. این سامانه که توسط ایالات متحده برای حفاظت از کشورهای دوست و متحدین خود توسعه یافته، نه تنها یک ابزار نظامی قدرتمند است، بلکه به‌عنوان یک عنصر استراتژیک در جنگ‌های رسانه‌ای نیز ظاهر شده است. در واقع، رسانه‌ها از سامانه تاد و استقرار آن به‌عنوان محوری برای ایجاد حفظ روحیه صهیونیست ها و تحریک افکار عمومی استفاده می‌کنند.

تاد در جنگ روانی

سامانه‌ی دفاعی تاد که برای مقابله با موشک‌های بالستیک طراحی شده است، به دلیل فناوری پیشرفته و توانایی‌های خاص آن، همواره توجه زیادی از سوی رسانه‌ها و مقامات نظامی جلب کرده است. در جنگ‌های اخیر، بویژه پس از درگیری‌هایی که بین گروه‌های مقاومت مانند حزب‌الله و رژیم صهیونیستی رخ داده، استقرار سامانه تاد به‌طور مستقیم در جنگ رسانه‌ای و روانی استفاده شده است.

ایجاد امنیت روانی: یکی از اهداف اصلی استقرار سامانه تاد در سرزمین‌های اشغالی، ایجاد حس امنیت و کاهش نگرانی عمومی است. رسانه‌های رژیم اسرائیل با تأکید بر استقرار این سامانه و قابلیت‌های بالای آن، به‌دنبال تقویت روحیه مردم و ارتش هستند. این اقدام باعث کاهش ترس‌ها از حملات احتمالی گروه‌های مقاومت می‌شود و احساس محافظت بیشتر در میان مردم ایجاد می‌کند.

استفاده از رسانه‌ها به‌عنوان ابزار جنگ روانی: رسانه‌های همسو با رژیم اسرائیل و حامیان آن، با اغراق در خصوص قابلیت‌های سامانه‌ی تاد و تاثیر آن بر جلوگیری از حملات موشکی، به دنبال تقویت روحیه نیروهای نظامی و مردمانشان هستند. این رسانه‌ها به طور عمدی تهدیدات را بزرگنمایی کرده و همزمان راه‌حل‌ها (مثل استقرار سامانه تاد) را به‌عنوان پاسخ قدرتمند ارائه می‌دهند. این نوع خبررسانی، نوعی جنگ روانی است که تلاش می‌کند مخاطبان را به این باور برساند که تهدیدات تحت کنترل قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال، پس از ضربه سنگین حزب الله به نیروهای دشمن، اکنون رسانه های صهیونیستی با خبرسازی ها و پوشش گستره اسقرار این سامانه در سرزمین های اشغالی، سعی کردند روحیه را به ارتش رژیم صهیونیستی و مردمانشان برگردانند. به‌ویژه، رسانه‌های خارجی که به عنوان بازوی رسانه ای رژیم اسرائیل شناخته میشوند، با استفاده از پوشش گسترده و اغراق‌آمیز درباره‌ی تاد، به تلاش برای ایجاد روحیه و امنیت روانی در سرزمین های اشغالی هستند.

دروغ بزرگ و جنگ روانی برای حفظ روحیه

برخی رسانه ها و تحلیلگران نظامی ادعا میکنند که سامانه تاد سالهاست که در اسرائیل بکار گرفته شده و در #وعده_صادق هم ، همین گاوشان موش زاییده بود!

محمد ایمانی در خصوص تاد و ادعای صهیونیست ها در کیهان نوشت:

-اولا اسرائیل سالهاست سامانه تاد دارد. با این وجود، نه فقط از عهده موشک های ایران بلکه از عهده موشک های حزب الله و انصارالله هم برنیامد.

-ثانیا آیا معقول است که آمریکا، تحقیر شدن اسرائیل در عملیات وعده صادق یک را ببیند و دست روی دست گذاشته باشد تا تحقیر بزرگتری در وعده صادق2 پدید آید و تازه بعد از آن اعلام کند که سامانه تاد را به اسرائیل می دهد؟!

-با فرض صحت ادعای جدید، چرا آمریکا قبلا تاد را نداد که اسرائیل و منطقه گالیللوت تل آویو موشک باران نشود و فقط ۳۲ موشک به پایگاه نواتیم اصابت نکند؟

-به نظر می رسد این خبر سازی ها بیشتر برای روحیه دادن به افکار عمومی در هم ریخته صهیونیست ها پس از وعده صادق ۲ و ضربات درخشان حزب الله طی چند روز اخیر، و همچنین توجیه ناتوانی و تاخیر دو هفته ای اسرائیل در واکنش به عملیات ایران باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها