کد خبر: ۵۴۰۶۵۸
زمان انتشار: ۱۲:۴۹     ۲۴ مهر ۱۴۰۳
مدرسه فرهیختگان سراج به بستری تبدیل شده که علاوه بر تعلیم علوم و دروس برای دانش آموزان، نسلی را تربیت می‌کند که مبانی اسلام و انقلاب را در جامعه تسری داده و به خوبی ترویج و تبیین م

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از روابط عمومی سازمان فضای مجازی سراج؛ وحید عینی مدیر دبیرستان فرهیختگان سراج با تشریح فعالیت‌های مرکز آموزشی و مدرسه فرهیختگان سراج، اظهار داشت: با توجه به اهمیت بحث رسانه و سواد فضای مجازی و نقش تاثیرگذار آن در دنیای امروز، سازمان فضای مجازی سراج اقدام به تاسیس مدرسه‌ای نموده که در آن دانش آموزان علاوه بر فراگیری مباحث درسی و تربیتی و اعتقادی، حضور فعال و هوشمندانه‌ای نیز در فضای مجازی داشته باشند.

تربیت کنشگر در فضای مجازی یکی از اهداف مهم سازمان سراج از تاسیس این مدرسه است تا دانش آموزان در حوزه فضای مجازی و دغدغه‌های متعدد این فضا فعال و اثرگذار باشند.

تصویر عکس

با توجه به اهداف عالیه سراج، دانش آموزانی که با شیوه تربیتی نوین و بدیع از این مدرسه فارغ التحصیل می‌شوند، افرادی همسو با اعتقادات انقلابی می‌شوند که تربیت یافته مکتب اسلام عزیز و انقلاب اسلامی مان می‌شوند که می‌توانند در جامعه اثربخشی بالایی داشته باشند.

به همین منظور مجمع مقام سازمان فضای مجازی سراج، فرصتی را فراهم کرد تا دانش آموزان پایه‌های دهم و یازدهم این مدرسه در مجموعه مرکزی سازمان حضور یافته و از نزدیک با فعالیت‌ها و خدمات بخش‌های مختلف از جمله مجمع مقام، مراکز بازی و نرم‌افزارهای تلفن همراه، تولید محتوا، رصد و شبکه‌های اجتماعی، مقابله با شایعات و سایر بخش‌ها و معاونت‌های سازمان بیشتر آشنا شده و از نزدیک توانمندی‌های سازمانی و نحوه تعامل با این بخش‌ها را فرابگیرند.

در این جلسه دانش آموزان علاوه بر آشنایی با بخش‌ها، با کارشناسان مختلف در حوزه فعالیت‌های گسترده این سازمان وارد بحث و تبادل نظر شده و برخی آموزش‌های لازم در این راستا را نیز آموختند.

مجمع مطالبه‌گران قوت و اقتدار مجازی (مقام)
در افتتاحیه مراسم مهدی ساقی مدیر مجمع مقامِ سازمان سراج ضمن بیان تاریخچه و فعالیت‌های این مجمع، اظهار داشت که مجمع مقامِ سازمان سراج با هدف اقامه عینی و گفتمانی قوت در فضای مجازی پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری تشکیل شده است.

وی تاکید کرد بدیهی است هر حاکمیت به دنبال تقویت خود در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است و یکی از این ابعاد که امروز از موشک‌ها قدرت بیشتری را خلق می‌کند، فضای مجازی است. چرا که هر حکومت می‌باید ضمنِ ایجادِ یک تعادلِ بهینه و ظرفیت‌ساز، فضای مجازی را به بستری برای قدرتمندتر شدنِ حکومت، ملت و آرمانِ خود تبدیل کند.

حال یکی از عناصر آینده ساز قوت در فضای مجازی، دانش آموزان کشور هستند، از این‌رو مقامِ دانش‌آموزی با محوریت خود دانش‌‌آموزان تشکیل شده است و آماده بهره‌مندی از ظرفیت ایشان، هدایت و راهبری دانش‌آموزان در راستای شناخت فضای مجازی و مطالبه قوت و اقتدار در فضای مجازی است.

تولید و حمایت از اپ، بازی‌ها و مداحی‌های پرمخاطب در «نوا»
در این مراسم مهدی عباسی مدیر مرکز بازی و نرم‌افزارهای تلفن همراه، با تشریح فعالیت‌های این مرکز گفت: از سال 95 که فعالیت به طور رسمی آغاز شد، به مرور همکاری‌ها با مجموعه‌ها تا 900 مرکز رسید و تا به امروز با توسعه اقدامات و حمایت‌های مستمر از تولیدکنندگان محتوا و ارائه سرویس‌های متنوع و جذاب مخاطبان زیادی را جذب کرده است.

وی افزود: این مرکز از همه فعالان فضای مجازی در عرصه تولید اپ و بازی به خصوص در حوزه کودکان حمایت می‌کند؛ پیربابا، دختران بهشتی، سرافرازان وطن و... از جمله بازی‌های حمایتی و غررالحکم با محتوای سخنان گهربار مولا امیرالمومنین(ع)، توپ مارکت در حوزه تربیتی کودکان و نوجوانان و نرم افزارهای قرآنی و روایی، اپلیکیشن‌هایی با محتوایی دینی و انقلابی محسوب می‌شوند که قابل دسترس همه علاقه‌مندان است.

عباسی حمایت از محصولات فاخر در حوزه انقلاب اسلامی و شبکه شتاب را از دیگر فعالیت های این مرکز برشمرد و تاکید کرد دوره‌های آموزشی مختلف و متنوعی با برخی مدارس و مراکز در سطح کشور برگزار شده است.

وی در ادامه با اشاره به استقبال روز افزون از نرم افزارها و مداحی‌های مذهبی، حماسی و مناسبتی این مرکز، گفت: بین 500 هزار تا 1 میلیون و 400 هزار نفر – متغیر – بازدید روزانه داریم که این بازدیدها در ایامی مثل محرم و صفر و بویژه اربعین تا 2 میلیون و 400 هزار نفر افزایش می‌یابد.

عباسی توسعه روزافزون محتوا و خدمات در اپلیکیشن نوا را مورد تاکید قرار داده و اظهار داشت: به دلیل معماری خوب فنی سرورها و پایداری و توان توسعه سریع و طراحی ویژه و خاص برای مخاطب، شاهد استقبال گسترده مردمی از خدمات این مرکز هستیم.

آموزش نحوه مقابله با شایعات و اخبار جعلی
علیرضا پورجعفری مدیر مرکز مقابله با شایعات سازمان سراج از دیگر اساتید حاضر در این مراسم درباره تفکر نقادی و نحوه تشخیص و مقابله با اخبار جعلی و شایعات، گفت: فضای مجازی مانند یک میدان جنگ است که در آن اخبار نقشی مهم را ایفا کرده و نحوه تشخیص واقعی یا فیک بودن آنها بسیار مهم است.

این مدرس حوزه فضای مجازی و رسانه با اشاره به اهمیت ضرورت بهره‌گیری از تفکر نقاد و پرسشگر برای رسیدن به واقعیات، تصریح کرد: در بحث اخبار جعلی توجه به منابع معتبر مهم است لذا باید دقت کنیم در باورپذیری اخبار در فضای مجازی نه گول بخوریم و نه گول بزنیم بلکه تفکر نقاد و پرسشگر را بکار برده و از آن برای پی بردن به اصل موضوع و حقیقت بهره مند شویم.

وی ادامه داد: در تفکر نقاد، هیچ موضوعی بدون توجه و بررسی‌های تخصصی و واقع‌گرایانه مورد پذیرش واقع نمی‌شود؛ در این تفکر چرایی موضوعات مطرح شده مورد اهتمام جدی است. درسواد رسانه و فهم و تشخیص واقعیت اخبار و شایعات مطرح شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، اینکه چه محتوایی، از چه کانالی، از چه کسی و از چه مجرایی دریافت می‌شود اهمیت دارد ضمن آنکه باید توجه داشت این خبر در چه بازه زمانی منتشر شده است.
پور جعفری در تشریح نحوه تشخیص و بررسی شایعات و اخبار جعلی، تاکید کرد: در مرکز مقابله با شایعات قله‌های خبری شناسایی شده و عناصر و ارزش‌های خبری استخراج و مورد بررسی دقیق واقع می‌شود، همچنین برای فکت چک یا بررسی اسناد گام‌هایی را برمی‌داریم.

وی با تشریح و تبیین گام‌های پنجگانه در بررسی اسناد، اضافه کرد: در مراحل پنجگانه این بررسی‌ها، در گام اول با رصد دقیق رخداد یا رویداد مدنظر آخرین اخبار از منابع مختلف و البته معتبر مورد کاوش و بررسی کامل قرار می‌گیرد و در مرحله بعد محور ادعایی مورد رصد و بررسی واقع می‌شود.

این مدرس حوزه روایت در رسانه در تکمیل فرآیند این آموزش، مرحله بعد را جستجوی ادعا عنوان کرد و یادآور شد: پس از این مراحل، نتایج حاصله از بررسی‌ها را مانند قطعات یک پازل کنار هم قرارداده و به هدف نهایی و خبر واقعی دست می‌یابیم و می‌توانیم در مرحله بعدی روایت اصلی را روایت کرده و در گام نهایی نسبت به ارائه گزارش و انتشار آن اقدام کنیم.

بررسی کارشناسانه مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی
محمد شیروانی مدیر مرکز شبکه‌های اجتماعی سازمان سراج در ادامه این برنامه تحلیل رفتاری در موضوعات مختلف مطرح شده در فضای مجازی را از اهم فعالیت‌های این مرکز توصیف کرد و یادآور شد: تحلیل رفتار کنشگران اجتماعی در فضای مجازی و شبکه‌ها و پلتفرم‌های مختلف در موضوعاتی که در سطح بین المللی، منطقه‌ای و کشوری رخ می دهد، از مهمترین اموری است که در این مرکز رخ می دهد.

وی افزود: در مرکز شبکه‌های اجتماعی با پایش سامانه‌های رصدی در سطح شبکه‌ها، اکانت‌های فعال و موثر مورد شناسایی و رصد قرار گرفته و بسته به میزان فعالیت‌های آن‌ها در موضوعات مدنظر، رفتار آن‌ها مورد تجزیه و تحلیل واقع می‌شود.

شیروانی با اشاره به کارآیی و کارآمدی خروجی اقدامات این مرکز، گفت: ما در مرکز شبکه‌های اجتماعی با رصد شبکه‌های اجتماعی در پلتفرم‌های مختلف، با جمع‌بندی و بررسی جامع و تحلیل کنش‌ها، گزارشات جامعی از تحلیل‌های کارشناسانه و کارآمد در همه عرصه‌ها را به متولیان امر گزارش می‌دهیم.

لزوم اهتمام برای ارائه تولیدات اثرگذار و فاخر
علی رضایی مدیر مرکز تولید سازمان فضای مجازی سراج از دیگر اساتید این مراسم، تولید محتوای فاخر با روایت صحیح را نیاز امروز فضای مجازی کشور توصیف کرد و اظهارداشت: اولین موضوع در فرآیند تولید، انتخاب موضوع و تعیین هدف از تولید محتوا است.

وی ادامه داد: پس از تعیین هدف و انتخاب جامعه هدف باید بهترین مدل برای تولید انتخاب و پس از آن ایده‌پردازی و سناریونویسی کاملی برای تولیدمان ارائه نماییم تا در مرحله نهایی بتوانیم تولیدی فاخر و اثرگذار را به جامعه مخاطب ارائه دهیم.

رضایی افزود: مانورهای رسانه حول محورهایی که واقعیت‌های جامعه را بیان می‌کند، تولیداتی اثرگذار را بجای می‌گذارند؛ برای مثال اکثریت جامعه ما حامی آرمان‌های ارزشی مقاومت و فلسطین عزیز هستند و کار حول این محور قطعا ماندگار و ارزشمند خواهد بود.

وی در پایان از دانش‌آموزان حاضر در جلسه خواست در ارائه تولیدات خود محتواهای دینی، انقلابی و ارزشی را در اولویت کارها قرار دهند تا ضمن انتقال پیام‌های فراگیر و ارزشمند، در جذب مخاطب اثری بالا داشته باشد.

کمک به تغییر و تصحیح محتوای کتب درسی با همکاری مرکز سواد فضای مجازی
دکتر اصغری مدیر مرکز سواد فضای مجازی در پایان این مراسم با تشریح فعالیت‌های این مرکز برای دانش‌آموزان حاضر در مراسم، اظهار داشت: مدرسه فرهیختگان سراج، مدرسه‌ای متمایز از سایر مدارس تهران در حوزه الگوهای تربیتی و آموزشی است.

وی افزود: برگزاری دوره‌های متعدد در عرصه‌های مختلف استانی، منطقه‌ای و کشوری به خصوص در حوزه‌های فضای مجازی و شبکه‌سازی در کشور، از اقدامات کارآمد، اثربخش و کارآمد این مجموعه بزرگ سواد فضای مجازی است.

این مدرس حوزه سواد فضای مجازی با اشاره به اقدامات و خدمات ماندگار مرکز تحت مدیریت خود در عرصه‌های متعدد علمی، آموزشی و تربیتی، گفت: علاوه بر شبکه‌سازی‌های گسترده این مرکز که مورد استقبال بی‌نظیر صاحب نظران، کارشناسان و نخبگان عرصه فضای مجازی کشور قرار گرفته، بسیاری خدمات و ارائه طرح‌ها و برنامه‌های کاربردی باعث تغییر محتوایی در متون کتب درسی شده و از سال 95 تاکنون در تالیف کتب ناظر بر سواد رسانه و سواد فضای مجازی به خصوص در آموزش و پرورش شاهد اثرات مثبت و سازنده آن هستیم.

وی با بیان اینکه دوره‌های برگزار شده در این مرکز در موضوعات فضای مجازی، روانشناسی و تربیتی و دوره‌های تربیت روان و درمانگری، بی‌نظیر و اثرگذار و در سطح استانداردهای ممتاز برگزار می شوند، تصریح کرد: برپایی کلینیک ترک اعتیاد اینترنتی، فعالیت‌های روان درمانی مبتنی بر فضای مجازی، راه اندازی کلینیک سلامت ذهن، فعالیت‌های آموزشی – درمانی مرتبط و حضور در نمایشگاه‌های بزرگ ملی و بین‌المللی از جمله نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، برخی از فعالیت‌های گسترده و متنوع این مرکز است.

دکتر اصغری در پایان از توسعه روز افزون و ارائه خدمات بیشتر این مرکز در حوزه پیشگیری و درمان در بستر فضای مجازی و ارائه دوره‌های تخصصی بیشتر در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها