کد خبر: ۵۲۰۱۵
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱
دولت سوريه با انتقاد شديد از اظهارات اخير نخست وزير تركيه اعلام كرد كه مقامات تركيه‌ سعي دارند وضعيت در سوريه را وخيم‌تر كنند.
ایسنا به نقل از سايت شبكه الجزيره نوشت: جهاد مقدسي، سخنگوي وزارت امور خارجه سوريه با صدور بيانيه‌اي در واكنش به اظهارات اخير رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه گفت: رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه و احمد داوود اوغلو، وزيرامور خارجه اين كشور همچنان به اظهارات تنش‌زا و تحريك كننده خود ادامه مي‌دهند و هدف آنها از اين گونه اظهارات بحراني‌ كردن اوضاع در سوريه و نابودي كامل روابط دو كشور است.

وي در اين بيانيه آورده است: اين كه اردوغان تهديد مي‌كند كه از ناتو براي حمايت از مرزهاي خود با سوريه درخواست كمك مي‌كند بسيار نگران كننده است چرا كه اگر بندهاي طرح كوفي عنان، نماينده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب به درستي انجام شود حمايت از مرزها به خودي خود انجام خواهد شد و نيازي به دخالت ناتو نخواهد بود.

اردوغان پيشتر اعلام كرده بود كه مسئوليت حمايت از مرزهاي تركيه و سوريه به عهده ناتو است و در صورتي كه از سمت سوريه به مرزهاي تركيه شليك شود وي از ناتو خواهد خواست تا ماده پنجم اساس‌نامه ناتو را اجرايي كند.

براساس ماده پنجم اساس نامه ناتو هريك از كشورهاي عضو اين پيمان مورد حمله قرار گيرند وظيفه تمامي كشورهاي عضو است كه به آن حمله پاسخ دهند و از كشور مذكور حمايت كنند.

اين در حالي است كه آندرس فوگ راسموسن، دبيركل ناتو پيشتر اعلام كرده بود كه ناتو هيچ نيتي براي دخالت نظامي در سوريه ندارد و حل و فصل سياسي اوضاع اين كشور را خواستار است.

در همين حال كاترين آشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با صدور بيانيه‌اي مدعي شد كه مقامات سوريه به وعده‌هاي خود مبني بر خروج نيروهاي مسلح و اسلحه‌هاي سنگين از مناطق مسكوني عمل نكرده‌اند.

وي با ابراز "نگراني شديد" از ادامه وضعيت موجود در سوريه از دولت سوريه خواست تا بندهاي طرح كوفي عنان را به طور كامل اجرا كند و به خبرنگاران اجازه دهد تا آزادانه وارد سوريه شوند و به مناطق مختلف اين كشور سفر كنند.

وزارت امور خارجه روسيه نيز با صدور بيانيه‌اي خواستار مقابله با فعاليت تروريست‌ها در سوريه شد.

در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است: مسكو عقيده دارد كه بايد به طور قاطع در مقابل تروريست‌هايي كه در سوريه در حال فعاليت هستند بايستيم و بايد از رسيدن هر نوع حمايتي به آنها جلوگيري كرد.

وزارت امور خارجه روسيه همچنين اقدامات برنامه‌ريزي شده براي به شكست كشاندن طرح كوفي عنان در سوريه را محكوم كرد و خواستار پايان دادن هرچه زودتر به خشونت‌ها در اين كشور شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها