رسا، آیت الله جوادی آملی در ادامه درس تفسیر قرآن که در مسجد اعظم قم برگزار میشود با اشاره به تفاوت بین کرامت، معجزه و کارهای مرتاضان گفت: کرامت از غیر امام و پیغمبر هم بر میآید و با تحدی همراه نیست ولی معجزه مخصوص پیغمبر و امام است و با تحدی نیز همراه است. تحدی به معنای مبارز طلبیدن است و مدعی نبوت یا امامت در کنار انجام معجزه، تحدی می کند و می گوید چون معجزه امری الهی است از این رو نمی توانید مثل آن را بیاورید پس باید نبوت و امامت را بپذیرید.
وی ادامه داد: کار مرتاض ها با کمک جن و شیاطین است برای همین گاهی درست است و گاه اشتباه و برخی اوقات هم با معصیت همراه است. کارهای مرتاضان از سنخ «إن الشیاطین لیوحون إلی أولیائهم» است. همان طور که جن قدرت آوردن تخت از یمن برای جناب سلیمان سلام الله علیه دارد، برخی از اخبار غیب را هم میداند ولی همیشه با صحت همراه نیست.
این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «قال فعلتها إذا و أنا من الضالین» گفت: همانطور که حضرت موسی علیه السلام می گوید (لهم علی ذنب بزعمهم لا واقعا؛ به خیال آنها من گناهکارم نه واقعا) این جا هم می گوید (انا من الضالین بزعمهم لا واقعا، من به خیال و زعم آن ها گمراه هستم نه واقعا). این گونه از آیات که متشابه است با آیات محکم و بسیاری که انبیاء علیهم السلام را مخلِص، مخلَص، صالح، مصطفی و مجتبی می داند معنی می شود و طبق این محکمات، اصلا گناه و خطا در انبیاء راه ندارد.
آیت الله جوادی آملی خاطر نشان کرد: معجزه نه تنها مغلوب نمی شود بلکه شبیهپذیر هم نیست. مثلا قرآن کریم نه اشکال و اختلافی در آن هست که اگر باشد مغلوب است و نه کسی مثل و شبیه آن را می تواند بیاورد و اگر هر کدام از این ها اتفاق بیفتد، قرآن معاذالله شکست خورده است ولی هیچ کدام از این دو امکان ندارد.
آیت الله جوادی آملی گفت: اولین گروهی که تشخیص دادند کار حضرت موسی سحر نیست بلکه امری الهی و معجزه است، ساحران بودند و شربت شهادت را نوشیدند. ساحران برای هدایت دیگران گفتند به رب العالمین که رب موسی و هارون علیهما السلام است ایمان آوردیم، مبادا که کسی گمان کند که مرادشان فرعون است که می گفت انا ربکم الاعلی.