کد خبر: ۴۲۴۳۳
زمان انتشار: ۱۹:۱۵     ۰۳ اسفند ۱۳۹۰
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه به ادامه تفسیر سوره مبارکه فرقان در مسجد اعظم قم پرداخت.

این استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: قرآن کریم خدای سبحان را مبدأ همه هستی می داند. از آن جا که خدای سبحان غنی محض است و نه تنها غنی است بلکه همه ماسوی فقیر به سوی او هستند، معلوم می شود هر ناقصی باید به سوی کمال مطلق حرکت کند و او خدای متعال است. بنابراین عبادت در آیه شریفه «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» کمال مخلوق است نه کمال خالق، زیرا اگر مخلوق عبادت نکند خودش به کمال نمی رسد.

وی ادامه داد: خداوند از آیه 63 به بعد سوره مبارکه فرقان معنای عبادت را شرح می دهد. جملات این آیات هم اگر چه در جمله خبری و به عنوان خبر آمده، اما به داعیه انشاء صادر شده است یعنی عابد باید این گونه باشد.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «والذین یبیتون لربهم سجدا و قیاما» گفت: عباد رحمان شب را به بهترین وجه سپری می کنند که عبارت از سجده و قیام است. فقط مقداری از شب را می خوابند و لذتی که ایشان از این کار می برند دیگران از کارهای بدنی نمی برند. برنامه رسول خدا صلی الله علیه و آله در شب چنین بود که دو رکعت نماز می خواندند و کمی استراحت می کردند و سپس به دو رکعت دیگر می پرداختند. این گونه نبود که یازده رکعت را پشت سرهم برپا دارند و یا این که مدت زیادی را پشت سر هم در خواب باشند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه شریفه «و الذین إذا أنفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قواما» خاطر نشان کرد: عباد رحمان در هزینه کردن از افراط و تفریط پرهیز کرده و عدالت را رعایت می کنند. هزینه کردن در حرام یک درهم هم که باشد اسراف است چون گذشتن از مرز است. بندگان خدا نه افراط می کنند و نه تقتیر بلکه از خیر الامور اوسطها تبعیت می کنند. البته در مورد عترت علیهم السلام قضیه فرق می کند. چه اینکه ایشان صراط مستقیم هستند و از خیر الامور احسنها و افضلها و اوفرها و اوعاها پیروی می کنند. مثل ما نیستند که به خاطر ندانستن بسیاری از امور مجبوریم به خیر الامور اوسطها عمل کنیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: «لا یزنون؛ زنا نمی کنند» در آیه شریفه 68 به غیرت وابسته است. غیرت از سه عنصر تشکیل شده است. اول این که هویت خود را بشناسد. اگر هویت خود را شناخت دو غیر را می زداید؛ وارد حریم غیر نمی شود که اگر بشود بی غیرت است. دیگر اینکه اگ دیگری وارد حریم او شد بی تفاوت نیست که اگر بی تفاوت بود بی غیرت است. امیر المؤمنین علیه السلام می فرماید «ما زنی غیور قط»؛ هیچ انسان باغیرتی زنا نکرده است.

وی ادامه داد: نگاه به نامحرم هم همین طور است. هیچ انسان با غیرتی نامحرم را نگاه نمی کند. یکی از بهترین اوصاف الهی غیرت است و خدا غیور را دوست دارد. غیرت زن هم که بی جا شمرده شده به خاطر این است که در جای گاه خود قرار ندارد و اگر زنی از همسر دوم جلوگیری می کند به خاطر غیرت کاذب است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها