کد خبر: ۴۰۲۲۳
زمان انتشار: ۰۴:۳۵     ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
کیهان: سران عرب در ضديت با دولت بشار اسد در كنار تروريست هاي القاعده قرار گرفتند.
وزيران خارجه شوراي همكاري خليج فارس همسو با سياست هاي القاعده و قدرت هاي غربي تصميم گرفتند كه علاوه بر در نظر گرفتن تدابير سختگيرانه عليه سوريه با اين كشور به طور كامل قطع رابطه كنند.
در نشست اخير اين شورا كه در قاهره برگزار شد وزيران خارجه شوراي همكاري خليج فارس بار ديگر بر طرح اتحاديه عرب عليه سوريه تاكيد كردند و از اين اتحاديه خواستند به سازمان ملل فشار وارد كند تا عليه سوريه قطعنامه صادر و براساس آن بشار اسد از قدرت كناره گيري كند.
وزيران خارجه اتحاديه عرب نيز در آخرين نشست خود طرحي را بررسي كردند كه براساس آن خواستار استقرار نيروهاي حافظ صلح توسط شوراي امنيت سازمان ملل شدند.
در اين طرح اتحاديه عرب خواستار توقف هرگونه روابط ديپلماتيك با سوريه شد و همچنين تصميم گرفته شد كه از مخالفان نظام بشار اسد حمايت سياسي و مادي شود.
اين در حالي است كه ايمن الظواهري مرد شماره يك القاعده نيز از عوامل ضدسوري خواست تا حمايت ها از مخالفان سوريه را تقويت كنند.
ايمن الظواهري در پيام خود از جهان عرب خواست به مخالفان بشار اسد كمك كنند تا موجبات بركناري رئيس جمهور سوريه فراهم آيد.
دولت دمشق در واكنش، تصميم هاي ضدسوري سران كشورهاي عرب را محكوم كرد.
«يوسف احمد» نماينده دايم سوريه در سازمان ملل در اين باره گفت، اين تصميم ديوانگي و سرخوردگي دولت هاي اين كشورهاي عربي را نشان مي دهد كه اخيراً در شوراي امنيت در جلب دخالت خارجي در سوريه و گدايي كردن تحريم هاي بيشتر براي مردم سوريه شكست خورده اند.
در همين رابطه «عدنان منصور» وزير خارجه لبنان اظهار داشت، اتحاديه عرب در حل بحران سوريه شكست خورده است.
وي با اشاره به مصوبات اتحاديه عرب درباره سوريه گفت، تصميمات اين اتحاديه به صورت يك جانبه است و همه مسئوليت ها را بر دوش يك طرف مي گذارد و از اقدامات طرف مقابل چشم پوشي مي كند، اين در حالي است كه مخالفان سلاح در اختيار دارند و عمليات نظامي در سوريه انجام مي دهند و از سوي ديگر سلاح هاي زيادي را نيز به داخل سوريه قاچاق مي كنند.
به گزارش فارس منصور نسبت به دخالت هاي خارجي در سوريه هشدار داد و گفت كه اين دخالت ها سوريه را در هرج و مرج و كشتار قرار خواهد داد، آيا اتحاديه عرب كه متشكل از 22 كشور است، نمي تواند براي حل بحران در سوريه روي پاي خود بايستد و خود اين مشكل را حل كند؟ چرا اين اتحاديه در حل اين بحران به طرف هاي بين المللي تكيه مي كند و حل اين بحران را به آنها مي سپارد؟
وي پيش نويس مصوبه اتحاديه عرب را بسيار خطرناك خواند و تأكيد كرد كه اگر اين روند ادامه پيدا كند سوريه وارد تونل تاريكي خواهد شد و اتحاديه عرب در آينده بايد مسئوليت تاريخي اين اقدامات را كه ثبات و امنيت را در سوريه و منطقه به هم خواهد زد، بپذيرد.
گفتني است مخالفت وزير خارجه لبنان با طرح اتحاديه عرب باعث درگيري لفظي با وزير خارجه قطر شد.
حمدبن جاسم آل ثاني با وزير خارجه الجزاير نيز درگيري لفظي پيدا كرد و در پاسخ به اعتراض وي در تهديدي آشكار اظهار داشت كه نوبت كشور و دولت شما هم مي رسد.
وزير خارجه الجزاير به حمد گفت، شما مي خواهيد اتحاديه عرب را دو دسته كنيد ما در اين كار شريك شما نمي شويم.
از سوي ديگر، خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) گزارش داد بشار اسد رئيس جمهور سوريه اعضاي كميته ملي تدوين قانون اساسي جديد اين كشور را به حضور پذيرفت.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از الجزيره، پيش نويس قانون اساسي جديد سوريه كه به وسيله كميته مربوطه تدوين شده، پس از امضا از سوي «بشار اسد» به راي عمومي گذاشته مي شود.
در قانون اساسي جديد سوريه اصلاحات اساسي رخ داده كه رئيس جمهور پس از تحويل گرفتن آن، پيش نويس را به پارلمان اين كشور ارائه مي كند تا مقدمات برگزاري همه پرسي عمومي در ماه مارس (فروردين ماه) فراهم شود.
به گزارش سانا در صورت تصويب قانون اساسي جديد سوريه اين كشور گام مهمي را در راستاي ايجاد اصلاحات حقوقي و قانوني جديد برداشته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها