به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، محمد کاظم کاظمی شاعر، پژوهشگر و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی
در پاسخ به سوالی درباره مهمترین مساله فعلی زبان و ادبیات فارسی، به وضعیت
بد آموزشی این زبان در مجامع علمی، دانشگاهی و مدارس اشاره کرد و گفت:
مساله اصلی و اساسی زبان فارسی امروزه موضوع آموزش آن در جهان و ایران به
شمار میرود. متاسفانه نظام آموزشی زبان و ادبیات فارسی در ایران اصلا برای
دانش آموزان و دانشجویان پرجاذبه نیست و در آن آموزش فارسی امروزه برای
آنها بیشتر بر مایه رنج شده تا لذت.
وی افزود: نظام آموزشی ما بر
مبنای لذت از ادبیات ساختار خود را پیشبینی و اجرا نکرده و بیشتر بر
مبنای تعلیم و یادگیری و یا تعلیم چیزهای دیگری به وسیله ادبیات پایهریزی
شده است و به همین خاطر متون ادبی و آموزشی زبان و ادبیات فارسی به شدت
ارزش و لذت خود را برای مخاطب از دست داده و وقتی مردم از ادبیات لذت نبرند
به آن بها نیز نخواهند داد.
کاظمی در ادامه در کنار مساله نظام
آموزشی به کیفیت متون و نوع برخورد با آموزش نیز اشاره کرد و گفت: متون
درسی زبان و ادبیات فارسی بر مبنای این نوشته شده و کیفیت سنجی میشوند که
آیا میشود از آنها سوال خوبی برای امتحان و یا مثلا کنکور استخراج کرد یا
خیر. امروزه نظام آموزشی ما متونی را میپسندد که بشود به اصطلاح از آنها
سوالهای گیردار استخراج کرد.
این استاد زبان فارسی ادامه داد: نوع
آموزشی از زبان و ادبیات فارسی در ایران مورد پسند است که برای دانشجو
مساله و سوال خشک ایجاد کند و نه سوالی بر مبنای ذوق هنری. ذهن دانشجوی ما
طوری بار آمده است که دستور زبان و تاریخ ادبیات فارسی آن را تحت تسلط
میگیرد وهمین باعث شده جاذبه ادبیات برای او رنگ ببازد.
کاظمی در
ادامه با اشاره به اساتید زبان و ادبیات فارسی نیز گفت: قصدم این نیست
درباره اساتید به صورت قطعی نظری بدهم چون مدتی در ایران نبودم اما در
سالهای حضور من در ایران وضعیت اساتید نیز خوب نبود. به یاد داشته باشیم
که اساتید زبان فارسی نیز تربیت یافته همین نظام آموزشی غلطی هستند که یاد
کردم و نمیشود انتظار دیگری از آنها داشت.