به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس: وزیر آموزش و پرورش گفت: سهم آموزش و پرورش در دو سال اخیر از بودجه عمومی کشور بیش از 2.2 درصد رشد داشته است.
علیاصغر
فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در آیین اختتامیه هفتمین دوره مجلس
دانشآموزی که در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است،
اظهار داشت: سال 95 سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» توسط مقام معظم
رهبری نامگذاری شده که امیدواریم همه مردم، دستگاههای اجرایی دولتی و
غیردولتی و سایر قوا در تحقق این شعار تلاش مضاعفی داشته باشند.
وی
ادامه داد: موضوع اصلی آموزش و پرورش، تربیت است و این هم بر عهده فرد،
حاکمیت، جامعه و خانواده است یعنی 4 رکن در شکلگیری تربیت مؤثر بوده و
موضوع اصلی آموزش و پرورش تربیت است.
فانی با بیان اینکه تربیت به
عنوان موضوع اصلی آموزش و پرورش مورد توجه مسئولان کشور و آموزش و پرورش
است، گفت: مدرسه کانون تربیت است و اینکه اعلام کردهایم در ذیل سیاست
آموزش و پرورش، مدرسهمحوری است به این دلیل است.
وزیر آموزش و
پرورش با بیان اینکه در داخل مدرسه شخصیت فکری، اجتماعی و منش دانشآموزان
شکل میگیرد، افزود: حال اگر بپذیریم مدرسه کانون تربیت است باید ببینیم
کدام مدرسه موفقتر است.
وی در تشریح ویژگیهای مدرسه موفق تأکید
کرد: مدرسهای موفقتر است که بتواند از توانمندی اولیا، معلمان،
دانشآموزان و عوامل خارج مدرسه استفاده کند.
فانی با اشاره به نقش
دانشآموزان در امور مدرسه، گفت: دانشآموزان در امور مدرسه میتوانند و
باید مشارکت کنند و دانشآموز در داخل مدرسه است که میتواند مدیریت آینده
خود و نقش خود را تجربه کند و به این دلیل اعتقاد داریم شوراهای دانشآموزی
و در نهایت مجلس دانشآموزی میتواند در شکلگیری تربیت سیاسی و اجتماعی
دانشآموز مؤثر باشد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دانشآموز در
قالب شورای دانشآموزی یاد میگیرد چگونه مسئلهیابی کند و در قالب این
شوراها مسئلهیابی را میآموزد و تا وقتی مسئله را خوب نشناسیم راهحل را
نمیتوان ارائه داد.
وی ادامه داد: در گام بعدی فرد یاد میگیرد و
تجربه میکند مسئله را حل کند و نیز یاد میگیرد چگونه این راهحل را اجرا
کند و در ادامه در گام بعد هم یاد میگیرد، آن را ارزیابی کرده و مجموع آن،
مدیریت میشود.
فانی تأکید کرد: شوراهای دانشآموزی جایی است که
دانشآموزان کار مدیریتی آینده را تجربه میکنند، تشکلهای دانشآموزی
مانند بسیج دانشآموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، جمعیت
جوانان هلالاحمر و سازمان دانشآموزی تشکلهایی هستند که دانشآموزان را
آموزش میدهند تا بتوانند عملاً ورود به جامعه را در آینده تمرین کنند.
وزیر
آموزش و پرورش با بیان اینکه مشارکت دانشآموزان هم موضوعیت و هم طریقت
دارد، گفت: از طریق مشارکت دانشآموز است که یاد میگیرد و آماده ورود به
جامعه بزرگتر میشود و در نهایت وارد شورای دانشآموزی و مجلس دانشآموزی
میشود.
وی خطاب به دانشآموزان عضو مجلس دانشآموزی گفت: مجلسی که
شما عصاره دانشآموزان هستید با رأی مستقیم دانشآموزان به دور هم جمع
میشوند و به ما کمک میکنند.
فانی بیان داشت: در دو سال و چند ماهی
که از دولت تدبیر و امید میگذرد اقدامات خوبی صورت گرفته و در راستای
عدالت آموزشی و پوشش دانشآموزان در مناطق مختلف و محروم در این مدت
موفقیتهای خوبی داشتیم و در حال حاضر قریب به 99 درصد دانشآموزان در دوره
ابتدایی در کلاس درس به سر میبرند.
وی تأکید کرد: در دو سال اخیر
موفق شدهایم 71 هزار دانشآموز را در سیستان و بلوچستان که توسط
خانوادهها در مدارس ثبتنام نشدهاند شناسایی کرده و به کلاس درس بیاوریم.
فانی
اضافه کرد: در دوره متوسطه اول در حال حاضر بیش از 94 درصد دانشآموزان در
کلاس درس هستند و در متوسطه دوم نیز بیش از 82 درصد از دانشآموزان در
کلاس درس حضور دارند که این درصدها در تاریخ آموزش و پرورش بیسابقه بوده
است.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: سهم آموزش و پرورش از بودجه
عمومی دولت در دو سال اخیر به بیش از 2.2 درصد رشد داشته است و این سهم،
سهم بسیار مهمی در راستای عدالت آموزشی بوده است.
وی با اشاره به
سند تحول آموزش و پرورش، تصریح کرد: در آموزش و پرورش سند تحولی داریم که
طراحی و تصویب آن حدود 10 سال از سال 82 تا 91 به طول انجامید و روح این
سند عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی است.
فانی افزود: سال 95
اولین سال اجرای برنامه ششم توسعه است و تا سال 99 این برنامه اجرا میشود و
اجرای سند تحول را در این برنامه مبنا قرار دادهایم و در آن نظامها و
خردهنظامهایی وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تربیت
در سند تحول آموزش و پرورش دارای 6 ساحت است و در آموزش و پرورش تربیت
همهجانبه را دنبال میکنیم، گفت: یکی از ساحتها، ساحت اخلاقی و اعتقادی
است و دانشآموزان در فرایند تربیت از نظر اخلاقی و اعتقادی تربیت میشوند.
وی
افزود: تربیت علمی و فناورانه ساحت دیگر است که باید دانشآموزان در مدرسه
از آخرین دستاوردهای علمی در حوزه آموزش و پرورش بهرهمند شوند و استفاده
صحیح از فضای مجازی مورد تأکید آموزش و پرورش است.
فانی سومین ساحت
را ساحت حرفهای، اقتصادی برشمرد و گفت: دانشآموزان باید توانمندی داشته
باشند در فضای کسب و کار و اقتصاد دارای حرفه باشند و بحث اقتصاد مقاومتی،
اقدام و عمل در این حوزه جای میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح
کرد: تکلیف آموزش و پرورش در اقتصاد مقاومتی تکلیف مدیریتی این دستگاه است و
افزایش بهرهوری، کوچکسازی این دستگاه از جمله آن بوده و آموزش و پرورش
تکلیف دیگری در اقتصاد مقاومتی دارد که آن فرهنگسازی است و دانشآموز باید
بیاموزد اسراف نکرده و مؤثر باشد.
فانی با بیان اینکه تربیت
زیباشناختی یکی دیگر از ساحتهای تربیتی است و باید دانشآموزان روی اصول
زیباشناختی مسلط باشند، گفت: پنجمین ساحت، تربیت بدنی است که باید روحیه
نشاط و امید به آینده را در دانشآموزان تقویت کنیم.
وی افزود: با شکلگیری المپیاد درونمدرسهای در دو سال اخیر پیش از 4 میلیون دانشآموز در این المپیاد شرکت کردهاند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی، خاطرنشان کرد: عصاره این ساحت در مجلس دانشآموزی شکل میگیرد.