کد خبر: ۳۳۸۸۳۹
زمان انتشار: ۱۰:۰۸     ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
رکود حاصل از کم شدن نقدینگی در بازار خودرو از یک طرف و تصمیم بخشی از مردم به نخریدن خودرو صفر داخلی و کمپین خرید خودرو صفر ممنوع از طرف دیگر، باعث کاهش خرید و شماره گذاری خودروی صفر داخلی شده است.

حدود یک ماه از راه اندازی این کمپین می گذشت که هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران به مردم وعده ارتقای کیفیت محصولاتش را داد و اعلام کرد: به مردم قول می‌دهیم از اسفند ماه سال‌جاری هر فردی که خودرو خریداری کند تا ۱۰ هزار کیلومتر پیمایش نیازمند مراجعه به نمایندگی نباشد و تنها برای تعویض روغن به نمایندگی‌ها برود. 

پس از آن بود که مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از مشتریان بابت کیفیت پایین محصولات این شرکت عذرخواهی کرد. اما طرفداران کمپین «نه به خرید خودروی صفر ایرانی» معتقد بودند که با عذرخواهی ضرر و زیان هایی که تا امروز به جان و مالشان وارد شده جبران نمی شود. 

در حالی که قول مدیرعامل شرکت ایران خودرو و عذرخواهی مدیرعامل شرکت سایپا تاثیری در کاهش نارضایتی مشتریان بالقوه و بالفعل خودرو داخلی نداشت، شرکت های خودروسازی، اقدامات دیگری نیز انجام داده اند؛ از جمله افزایش سقف تسهیلات فروش و کاهش قیمت برخی از خودروها.
 
راهکار سایپا برای فروش محصولاتش: افزایش میزان تسهیلات
 
شرکت خودروسازی سایپا در قسمت فروش خود بخشی را به «شرایط فروش فوری اعتباری محصولات شرکت سایپا با افزایش میزان تسهیلات» اختصاص داده است. 

این خودروسازی سعی خود را کرده تا با افزایش سطح تسهیلات موجب جذب مشتری شود و بتواند محصولات خود را به فروش برساند.
 
 

طرفداران کمپین «نه به خرید خودروی ایرانی» نسبت به کاهش قیمت های جزیی و افزایش سطح تسهیلات واکنش نشان داده و گفته اند هنوز هم قیمت های تعیین شده معقول نبوده و کیفیت خودروها در حال حاضر مناسب نیست. آنها اعلام کرده اند که راه خود را همچنان ادامه داده و سایر مردم را نیز به حمایت از کمپین دعوت خواهند کرد.
 
ایران خودرو و طرح تحول گارانتی
 
در این میان شرکت خودروسازی ایران خودرو نیز برای جذب مشتریان، شرایط پيش فروش جديد پلكاني 4 مرحله ای را در نظر گرفته و نوشته است: بدینوسیله به اطلاع کلیه متقاضیان محترم مي رساند، شرایط تکمیلی و مرحله دوم فروش اعتباری مرداد ماه از روز دوشنبه تاریخ ٩٤/٠٥/١٢ لغایت ٩٤/٠٥/٣١ و یا تا زمان تکمیل ظرفیت به شرح جدول پیوست و با شرایط ذیل ارائه می گردد.

در حالی که این شرکت خودروسازی تسهیلات پلکانی را برای مشتریان خود در نظر گرفته و اعلام کرده است که در مرحله قبلی از این طرح استقبال شده بود، اما این بار و در پی تشکیل کمپین «نه به خرید خودروی ایرانی» استقبال چندانی از طرح پلکانی نشده است.
 
 

اما ایران خودرو راهکار دیگری را نیز برای جذب مشتریان و جلب توجه آنان در نظر گرفته است؛ طرحی با نام تحول گارانتی. لازم به ذکر است که این طرح در همان ابتدا مشکلی را حل نکرد. زیرا که بی اعتمادی مردم نسبت به شرکت های خودرو سازی طوری شدت گرفته که این دسته از طرح ها منجر به آشتی مردم با خودروی ایرانی نخواهد شد.

از سوی دیگر دفاتر نمایندگی شرکت های خودروسازی وظیفه دارند که مشکلات مشتریان را برطرف کند. اما سال هاست که این دفاتر هدف اصلی شان کسب درآمد بوده و بیش از آنکه دغدغه مشتریان را داشته باشند، دغدغه بودجه مالی خودشان را داشته اند. 

به گفته مشتریان، هنگام مراجعه به نمایندگی های این شرکت ها با بهانه جویی‌های مختلف برخی قطعات و اسناد را رد کارشناسی کرده و هزینه ای بابت خدمات گارانتی (اجرت + قطعه) دریافت می نمایند. بهانه‌هایی مثل: قطعه ضربه خورده، این قطعه شامل گارانتی نمی باشد، قطعه را دستکاری کرده اید، سند گارانتی شما مشکل دارد و صدها بهانه دیگر که در نهایت منجر به پرداخت هزینه به نمایندگی ها می شود.

کمپین نه به خرید خودروی صفر را درست بدانیم یا نه،‌ رکود بازار خودرو و به خصوص خودروی صفر داخلی را بپذیریم یا نه شرکت های خودرو ساز بایستی سطح تولیدات خود رو بالا برده و در خدمات دهی به مشتریان تغییراتی را به وجود اورند و با نگاه به دوره پسا تحریم و ورود شرکت های بزرگ خودرو ساز دنیا به کشور سعی در ایجاد توان رقابت در تولیدات خود نمایند. به هر حال دولت در برابر سیل خواست و فشار مردم برای آزاد سازی ورود خودرو تا ابد نمی تواند مقاومت کند و بالاخره بازار انحصاری خودروی ایران شکسته خواهد شد.
منبع:فردا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها