کد خبر: ۳۳۲۴۵
زمان انتشار: ۱۹:۴۴     ۱۱ دی ۱۳۹۰
ضرب‌الاجل دولت عراق برای خروج منافقین از این کشور 31 دسامبر (پایان سال 2011) به اتمام می‌رسید، اما با فشار کشورهای غربی و سازمان ملل بر نخست‌وزیر عراق، نوری مالکی در نشست خبری اعلام کرد بنا به درخواست بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل، ‌مهلت حضور این گروهک تروریستی در اردوگاه اشرف را 6 ماه دیگر تمدید کرده است، اما با این شرط که 800 نفر از آنان خاک عراق را تا پایان سال جاری میلادی ترک کنند و بقیه به پایگاه نظامی لیبرتی که در اختیار نظامیان آمریکایی در نزدیکی بغداد بود، منتقل شوند.
ضرب‌الاجل دولت عراق برای خروج منافقین از این کشور 31 دسامبر (پایان سال 2011) به اتمام می‌رسید، اما با فشار کشورهای غربی و سازمان ملل بر نخست‌وزیر عراق، نوری مالکی در نشست خبری اعلام کرد بنا به درخواست بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل، ‌مهلت حضور این گروهک تروریستی در اردوگاه اشرف را 6 ماه دیگر تمدید کرده است، اما با این شرط که 800 نفر از آنان خاک عراق را تا پایان سال جاری میلادی ترک کنند و بقیه به پایگاه نظامی لیبرتی که در اختیار نظامیان آمریکایی در نزدیکی بغداد بود، منتقل شوند. به این ترتیب پرونده مقر فرقه رجوی 6 ماه دیگر بسته خواهد شد.

سابقه تشکیل این اردوگاه به دهه 80 می‌رسد که در آن زمان گروهک تروریستی منافقین پادگان نظامی اشرف در عراق را به عنوان مقر خود برگزید.این پایگاه سال 1365 پس از خروج رجوی سرکرده گروهک منافقین از پاریس و پناهنده شدن به دامان رژیم بعث عراق با همکاری ارتش عراق در محلی به نام پادگان «خالص» ایجاد شد.

مساحت این پادگان 24 هزار مترمربع است که در 20 کیلومتری شمال شهر خالص استان دیاله عراق و 100 کیلومتری شمال شرقی بغداد و نیز 80 کیلومتری مرز ایران در استان کرمانشاه قرار دارد.

زمین این پادگان توسط رژیم صدام از مالکی خصوصی مصادره شده بود که وی اخیرا اسناد و مدارکش را به دادگاه عراق ارائه داده و مدعی ملکش شده است. در آن زمان این پادگان یک پادگان متروکه ارتش عراق بود که به دستور صدام به رجوی اهدا شد.

رجوی به سرعت کادرهای مرکزی خود را از فرانسه به عراق آورد و به عضوگیری جدید پرداخت و حتی به میان اسیران ایرانی می‌رفت و آنها را برای حضور در گروهک خود ترغیب می‌کرد. در این سال‌ها منافقین بخشی از ارتش صدام بوده و در سرکوبی مردم عراق نقش ایفا کرده و با ارتکاب انواع جنایت‌ها موجب انزجار مردم مسلمان عراق از خود شدند.

در پادگان آنها تمامی نیروها در یک چارچوب تشکیلاتی بسیار دگم و بسته تحت کنترل شدید تشکیلاتی و ایدئولوژیکی قرار داشته و هیچ ارتباطی با محیط بیرون و اجتماع ندارد.

یکی از افراد جدا شده از گروهک منافقین در خاطرات خود با اشاره به این‌که ۷۰ درصد از زنان منافقین مجرد بوده و در مجموع ۱۰ درصد از زنان سازمان که متاهل بوده‌اند دارای فرزندهستند در رابطه با اعضای این گروه گفت: از سال ۱۳۶۴ به بعد بچه‌دار شدن در تشکیلات منافقین ممنوع شد و از سال ۱۳۶۸ تاکنون حق ازدواج از زنان و مردان منافقین در عراق سلب شده است و آنها حق زندگی خانوادگی و زناشویی ندارند ضمن این که فرزندان این افراد از آنها جدا شده و در اروپا نگهداری می‌شوند.

وی افزود: ۲۰۰ دختر جوانی که گاه از آنها به عنوان صف مقدم تبلیغات در عکس‌های پادگان اشرف استفاده می‌شود، بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ میلادی از اروپا به پادگان اشرف اعزام شده‌اند و باید گفت ۹۹ درصد آنان همان فرزندان شیرخوار و کودکی بودند که از سال ۱۳۶۸ شمسی به زور از پدران و مادران خود جدا شده و به اروپا فرستاده شدند.

وجه تسمیه این پادگان نیز مربوط به اشرف رجوی همسر اول مسعود و از سران این گروه است که در حمله سپاه به ستاد مرکزی مجاهدین در زعفرانیه تهران 19 بهمن 1360 کشته شد. این درگیری‌ها پس از ورود سازمان منافقین به فاز نظامی رخ داد.پادگان اشرف در سال‌های بعد از اشغال عراق تبدیل به یک معضل برای دولت عراق و اشغالگران شده است. سال 2003 ارتش آمریکا منافقین را خلع سلاح کرد و حفاظت از این پادگان را بر عهده گرفت.

نکته: دولت نوری مالکی تحت فشار غرب و آمریکا ناچار شد توافقی را یکشنبه گذشته (4 دی)‌ با سازمان ملل امضا کند که براساس آن، ساکنان اردوگاه اشرف تا 6 ماه دیگر یعنی (آوریل)‌ می‌توانند در خاک عراق بمانند. تا آن زمان آنها به پادگان لیبرتی در بغداد منتقل می‌شوند

گروهی از سربازان آمریکایی که حفاظت از این پادگان را بر عهده داشتند، در گفت‌وگو با خانواده‌های خود درباره منافقین گفته بودند که این سازمان یک سازمان تروریستی است که اعضای آن بسیار متوقع و «غرغرو» هستند.
یکی از این سربازان زرهی آمریکا درباره آنها گفته بود: مجاهدین ‌خلق (منافقین) تلاش می‌کنند شرایط را در اینجا کنترل کنند، من با آنها غذا خورده‌ام و چای نوشیده‌ام، اما حرف آخر من این است که آنها تروریست هستند.این سرباز آمریکایی ادامه می‌دهد: آنها دیکته می‌کنند و خوراک تبلیغاتی می‌دهند تا بخوانی و سبک مغزشویی آنها خیلی احمقانه است، اما واقعیت این است که مجاهدین خلق (منافقین) در عراق بازنده‌اند و خود مجاهدین (منافقین) هم اصلا نمی‌خواستند ما آنجا باشیم.

یک پلیس نظامی آمریکایی هم درباره مدتی که در پادگان منافقین بوده است گفت: آنها قدر ناشناس‌ترین آدم‌هایی هستند که در طول خدمتم دیده‌ام. ما با آنها بدرفتاری نکردیم، حتی وقتی مجبور بودیم آنها را برای نیازهای پزشکی و دندانپزشکی به اردوگاه‌های دیگر ببریم در حفاظت از آنها کمک کردیم و تشکری که به جای این خوبی‌ها دریافت کردیم ناله و شکوه بود، اکثر آنها مثل بچه‌های کوچک رفتار می‌کردند.

سرانجام سال 2008 حفاظت از پادگان از آمریکا به نیروهای عراقی تفویض شد. در آن زمان نیز منابع آگاه در عراق گفته بودند که آمریکایی‌ها همزمان با تحویل امنیت مقر، برای این که اعضای مهم گروهک در اختیار دولت عراق قرار نگیرند، آنان را به پادگانی دیگر منتقل کرده‌اند. دولت عراق پرونده امنیتی اردوگاه اشرف را اوایل سال 2009 از نظامیان آمریکایی تحویل گرفت و نیروی امنیتی ویژه‌ای برای حمایت از این اردوگاه تشکیل داد.

اما سرانجام با تصویب قانون اساسی جدید در عراق حضور این گروهک در این کشور غیرقانونی اعلام شد و پس از اخطارهای مکرر دولت عراق به منافقین و عدم توجه این گروهک به تذکرات داده شده، سرانجام ارتش عراق با هماهنگی نیروهای آمریکایی به تحرک جدی در این زمینه پرداخت و برای اخراج منافقین از پادگان اشرف دست به عملیاتی زد. این عملیات، اخطاری بود برای گروهک تروریستی منافقین تا هر چه سریع تر به قوانین بین‌المللی تن داده و این کشور را ترک کنند.

پس از این درگیری بود که دولت عراق از این گروه خواست تا پایان سال ۲۰۱۱ خاک این کشور را ترک کنند و بنا به گزارشات منتشر شده از مجموع 3800 نفر شمارش شده در می 2003 فقط 2000 نفر در پادگان باقی مانده‌اند. عده‌ای عفو شده و به ایران بازگشتند و عده‌ای به اروپا رفتند. بقیه نیز در ترکیه و اردن سرگردانند، اما در حالی که سوت پایان منافقین در اردوگاه اشرف زده شده و آنها راهی جز خروج از عراق ندارند دولت نوری مالکی تحت فشار غرب و آمریکا ناچار شد توافقی را یکشنبه گذشته (4 دی)‌ با سازمان ملل امضا کند که براساس آن، ساکنان اردوگاه اشرف تا 6 ماه دیگر یعنی (آوریل)‌ می‌توانند در خاک عراق بمانند. طبق این توافق، تا آن زمان اعضای گروهک منافقین از اردوگاه اشرف در استان دیاله 100 کیلومتری مرز ایران به پادگان لیبرتی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد منتقل می‌شوند و به درخواست عراق، بین 400 تا 800 نفر از آنان نیز همین روزها خاک عراق را ترک می‌کنند.
 
این توافق بلافاصله با استقبال آمریکا روبه‌رو شد و هیلاری کلینتون وزیر خارجه این کشور از دولت عراق خواست به تعهدات خود برای حفظ امنیت آنها عمل کند، حال آن که خود آمریکا، گروهک منافقین را به عنوان یک گروه تروریستی می‌شناسد.

 کتایون مافی
منبع : روزنامه جام جم 11/10/1390
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها