*100 تريلي ترك، هر شب بارگيري ميكنند
بر اساس اين گزارش، رئيس اتحاديه ميوه و تره بار نيز با تأييد خبر فوق در
گفت و گو با «جوان» گفت: هر شب 100 تريلي ترك ميوههاي مرغوب بازار تهران
را بارگيري و از كشور خارج ميكنند و اين امر موجب شده به عنوان مثال قيمت
هندوانه 800 توماني به 1400 تومان افزايش يابد. حسين مهاجر افزود: ما به
عنوان فعالان بازار ميوه نميتوانيم محدوديتي قائل شويم، زيرا دولت صادرات
ميوه را آزاد اعلام كرده و صادرات در رأس برنامههاي كلان كشور است. وي با
تأكيد بر افزايش غير منطقي قيمت ميوه در هفتههاي اخير افزود: در حال حاضر
كيوي به روسيه و هندوانه، گوجه سبز و... به تركيه صادر ميشود، اما وزارت
صنعت و كشاورزي بدون توجه به افزايش قيمت ميوه در بازار و تضييع حقوق
مصرفكنندگان ، تردد كاميونهاي حمل بار ميوه را در كشور آزاد اعلام كردند و
هيچ محدوديتي وجود ندارد.
*تركيه هندوانه ايراني به ديگركشورها صادر ميكند
همچنين مجتبي شادلو، رئيس اتحاديه باغداران اظهار داشت: نوبرانههاي امسال
كمي زود وارد بازار شد و همين مسئله نيز يكي از علتهاي گرانتر بودن آنها
نسبت به سال گذشته بود، اما بدون شك امسال تابستاني پر از ميوه خواهيم داشت
و قيمت تمامي نوبرانهها نيز به قيمت واقعي خود ميرسند.
شادلو در رابطه با هندوانه گفت: متأسفانه در بحث صادرات هندوانه برخي از
اين كشورها از جمله تركيه سوءاستفاده كرده و به جاي اينكه هندوانه را از
چابهار تهيه كنند، در بازارها كمين ميكنند تا اين محصول 1500 كيلومتر را
از چابهار طي كند. وي اضافه كرد: زماني كه محصول از چابهار وارد بازار
تهران شده و كمي بازار شلتر از قبل ميشود تركيه، هندوانه را با قيمتي
مناسبتر خريد ميكند. وي خاطرنشان كرد: اگر كشوري مانند تركيه مستقيماً
بخواهد از چابهار خريد كند بايد هم هزينه حمل و نقل بدهند و هم با مطرح شدن
موضوع صادرات عملاً بازار شارژ شده و ممكن است قيمتها نيز تكان بخورد.
لذا در بازار تهران اين محصول را خريد ميكنند. رئيس اتحاديه باغداران
توضيح داد: جالب اين است كه گاهي تركيه برندهاي خود را روي آن زده و
هندوانه ايراني را به عنوان محصول خود به كشورهاي ديگر صادر ميكند. شادلو
تصريح كرد: هندوانه تنها محصول كشاورزي ما نيست كه توسط تركيه خريداري شده و
به اسم اين كشور به ديگر كشورها صادر ميشود بلكه محصولات ديگري از جمله
كيوي، صيفيجات و سبزيجات هم توسط تركيه به كشورهاي ديگر فرستاده ميشود.
طي چند سال اخير به دلايلي چون جنگ در خاورميانه و همچنين در تحريم قرار
گرفتن چندين كشور در منطقه، تقاضا براي خريد محصولات كشاورزي ايران با رشد
مواجه شده است و همين امر نارساييهايي را در تنظيم بازار داخلي كشو ر رقم
زده است.
بر اساس اين گزارش، طي بيش از يك سال اخير مواردي چون تحريم، سرما، عدم
برنامهريزي، صادرات بيضابطه، احتكار، دلالبازي و ناتواني مديران جهت
تنظيم بازار علت گراني ميوه و صيفيجات عنوان شده است، اين در حالي است كه
با گشوده شدن پنجرههاي جديد جهت صادرات محصولات كشاورزي بيم آن ميرود كه
ضمن افزايش قيمت محصولات كشاورزي در داخل كشور، زمينه افزايش توليد محصولات
كشاورزي آب بر در كشور نيز ايجاد شود و به نوعي بحران آب در كشور بيش از
پيش بغرنجتر شود.
از اين رو به نظر ميرسد كه به دليل شكنندگى ساختارى و بىبرنامگى بازار،
ممكن است كه صادرات بدون برنامه باعث آشفتگى بازار داخلى شود، اما اگر
برنامهريزى صحيح وجود داشته باشد ارز زيادى نصيب كشور خواهد شد.