کد خبر: ۲۹۵۶۲۲
زمان انتشار: ۰۹:۲۷     ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ايسنا/ اسطوره ايراني باشگاه هامبورگ از پروژه جديدش در فوتبال پايه ايران رونمايي کرد و البته در موضع گيري نسبت به وضعيت تيم ملي هم گفت: نتيجه تيم ملي با قرارداد کي روش همخواني ندارد و وقتي تيم ملي به نيمه نهايي جام ملت ها نرفت يعني يک جاي کار ايراد دارد.مهدي مهدوي کيا که براي انجام کارهاي شخصي و البته مذاکره با باشگاه هامبورگ مدتي در ايران نبود و حتي پس از جام ملت هاي آسيا هيچ صحبتي درباره عملکرد تيم ملي در استراليا نداشت به ايران برگشته و اکنون مديريت پروسه استعداديابي تشکيل تيم دانش آموزي با حضور بازيکنان زير 11 سال را انجام مي دهد. پروژه اي که او خود پيشنهادش را به وزارت آموزش و پرورش داده بود و اين روزها به همراه علي دوستي مهر سرگرم آن هستند.مهدوي کيا به سوالات مختلفي پيرامون اين پروژه، آينده مربيگري اش، جريان فوتبال پايه در ايران و البته موضوعات ديگري چون عملکرد ملي پوشان در جام ملت ها، ظهور پديده هاي جوان در تيم ملي، تداوم همکاري با کارلوس کي روش، وضعيت تيم پرسپوليس، اماواگرهاي حذف تيم ملي جوانان و... پاسخ داد که مشروح آن در زير مي آيد:

* علت راه‌اندازي تيم ملي دانش‌آموزي چه بود؟ آيا خودتان پيشنهاد راه‌اندازي را داديد يا وزارت آموزش و پرورش اين درخواست را از شما داشت؟
به خاطر علاقه‌اي که خودم به فوتبال پايه داشتم و با توجه به شرايط موجود علاقه‌مند شدم به فوتبال پايه کمک کنم. از سال‌هاي پيش که در اروپا بودم با حضور در کشورهاي مختلف و تورنمنت‌هاي پايه هميشه دوست داشتم در ايران يک حرکتي انجام دهيم و تيمي را داشته باشيم که به اين تورنمنت‌ها بفرستيم. اينکه آن‌ها بتوانند خودشان را در اين تورنمنت‌ها محک بزنند برايم ارزشمند بود. دوست داشتم اين فرصت براي نوجوانان و نونهالان ما فراهم شود.
براي همين يکي از معتبرترين تورنمنت‌هاي فوتبال پايه که در اروپا برگزار مي‌شود هماهنگ کردم و قرار شد يک تيمي از ايران را به اين مسابقه‌ها ببرم. شرايط سني اين مسابقه‌ها زير 11 سال است و به همين دليل طبيعتا استعداديابي در اين رده سني بايد از طريق مدارس انجام شود.
* قصد داريد در ايران آکادمي فوتبال تاسيس کنيد؟
به دنبال ايجاد آکادمي هستم تا با کشف و شناسايي استعدادها آن‌ها را به صورت متمرکز در يک جا تحت آموزش و پرورش قرار دهيم تا حفظ شوند. بازيکنان در اين رده سني آينده‌هاي فوتبال ايران هستند و ما به شدت به آکادمي‌هايي که بازيکنان در آنجا درس بخوانند، فوتبال بازي کنند،‌آموزش زبان خارجي ببينند و... نياز داريم.
* ظاهرا همکاري‌هايي در زمينه فوتبال پايه با باشگاه هامبورگ هم خواهيد داشت.
بله، همين طور است. من روابط خوبي با باشگاه هامبورگ دارم چه زماني که آنجا بازي مي‌کردم و چه الان. من در مراسم‌هاي مختلفي که از سوي باشگاه برگزار مي‌شد شرکت داشتم. باشگاه هامبورگ سرمايه‌گذاري عظيم 10 ميليون يورويي براي ساخت آکادمي و در مجموع فوتبال پايه خود شروع کرده است و آن‌ها هم علاقه‌مند هستند که ما همکاري مشترکي داشته باشيم.
* به مربي‌گري در رده بزرگسالان هم فکر مي‌کنيد؟ در اين صورت چه زماني وارد اين عرصه خواهيد شد؟
قطعا به مربي‌گري در رده بزرگسالان هم علاقه‌مندم اما بايد مراحل آموزشي آن طي شود. هميشه معتقد بودم يک بازيکن هرچقدر هم که در بالاترين سطوح فوتبال دنيا بازي کرده باشد اما الزاما قرار نيست به مربي بزرگي تبديل شود. يک مربي خوب بودن نياز به دانش روز دارد و بايد دانستني‌ها را آموخت. اميدوارم در زماني که احتمالا براي اجراي بخشي از برنامه‌هايم به آلمان رفتم بتوانم دوره‌هاي مربي‌گري حرفه‌اي را در آنجا دنبال کنم تا در آينده شايد توانستم در رده بزرگسالان هم مربي‌گري کنم.
* به بحث درباره عملکرد و نتيجه تيم ملي در جام ملت‌هاي اسيا بپردازيم. قطعا نتيجه راضي کننده نبود اما عملکرد ملي‌پوشان را در استراليا چطور ديديد؟
بالاخره همه انتظار داشتند ايران جزو چهار تيم پاياني جام ملت‌ها قرار گيرد. بعد از دو دوره که ما نتوانسته بوديم به نيمه نهايي صعود کنيم و از آنجا که مربي خارجي سرشناسي را هم آورده‌ بوديم همه اين انتظار را از تيم ملي داشتند. متاسفانه با همه اتفاقاتي که رخ داد، اين نتيجه ميسر نشد اما فکر مي‌کنم مشکل فوتبال ايران در بخش‌هاي ديگري است.ژاپن، قطر و برخي کشورهاي عربي مربيان بزرگي را براي تيم‌هاي ملي‌شان مي‌آورند اما براي تيم ملي امکانات لازم را هم فراهم مي‌کنند. آن وقت اگر نتيجه نگيرند، مربي‌شان را اخراج مي‌کنند و اين حق را براي خودشان قائل هستند که وقتي پول خوبي به مربي داده و امکانات لازم را فراهم کرده‌اند پس بايد نتيجه حاصل شود. اما ما چنين نکرديم. مربي را آورديم، امکانات را نداديم. اگر او با اين وضعيت نتيجه مي‌گرفت قطعا عنوان مي‌شد که شاهکار بزرگي صورت گرفته است و اگر نمي‌گرفت از سوي کادر فني کمبود بازي تدارکاتي به عنوان يکي اصلي‌ترين دليل ناکامي بيان مي‌شد.
*‌در مجموع شما موافق ادامه همکاري با کي‌روش هستيد؟
من نمي‌توانم در اين باره نظر بدهم. به هر حال وقتي يک مربي 4 سال است در فوتبال ايران و تيم ملي کار مي‌کند قطعا شناخت زيادي از فوتبال ما دارد. اما معتقدم اگر قرار است کي‌روش را نگه داريم بايد برنامه تيم ملي مشخص شود. تاريخ بازي‌هاي تدارکاتي و تا جايي که مي‌شود حريفان مشخص شوند. نقشه راه تيم ملي معلوم باشد و امکانات لازم هم تهيه شود. همچنين در قرارداد سرمربي به صراحت بيان کنند که اگر به طور مثال تيم ملي نتوانست به جام جهاني 2018 صعود کند، مي‌توانيم با او قطع همکاري کنيم. چنين شروطي در يک قرارداد باعث مي‌شود فدراسيون از نظر مالي کمتر ضرر کند نه اينکه مثل الان نمي‌دانيم در قرارداد کي‌روش چه اتفاقي افتاده است! او را با رقم بالا آورده‌ايم اما الان که برخي معتقدند بايد برکنار شود هيچ معياري براي سنجش کار او نيست. اتفاقا کي‌روش حق هم دارد که مي‌گويد بازي تدارکاتي نداشتم چون واقعا اين بازي‌ها نبودند. فدراسيون در اينجا از طرفي قرارداد ميليوني با سرمربي تيم ملي بست و از طرفي تيم ايران نتوانست به جمع چهار تيم پاياني جام ملت‌ها راه يابد. اين دو موضوع با هم همخواني ندارند.
* جوان‌هاي تيم ملي را در جام ملت‌ها چگونه ديديد؟
از نظر من حسن اين تورنمنت ظهور تعدادي از بازيکنان جوان و آينده‌دار در تيم ملي بود. بازيکني چون مرتضي پورعلي‌گنجي که من چندين سال از زمان علي دوستي‌مهر مي‌شنيدم که وضعيت خوبي در تيم‌هاي ملي پايه زماني که شاگرد دوستي‌مهر بوده داشته است. ظهور اين بازيکنان جوان در ترکيب اصلي تيم ملي از فايده‌هاي حضور ما در جام ملت‌ها بود که آن‌ها مي‌توانند آينده تيم ملي را رقم بزنند.
* درباره پرسپوليس صحبت کنيم که تا قبل از بازي با پديده اصلا حال و روز خوبي نداشت! چرا پرسپوليس امسال به اين روز افتاد؟
مشکلات مدريتي و تغييراتي که در سطح مديريتي و کادر فني صورت گرفت نهايتا کار را براي پرسپوليس خيلي سخت کرد؛ همچنين تيم هم با مشکلات روحي و رواني زيادي دست و پنجه نرم مي‌کرد اما خوشبختانه برد پديده خيلي زياد به تيم روحيه داد و از اين جهت بسيار مهم بود. فکر مي‌کنم يک تجديد قواي روحي و رواني عالي براي تيم بود هرچند همه مردم انتظار بيشتري از پرسپوليس دارند. تيمي با اين همه طرفدار تنها بايد براي قهرماني بجنگد اما متاسفانه در چند سال اخير شرايطي بر اين تيم حاکم شده که خوشايند مردم نبود.
من به عنوان يک طرفدار پرسپوليس تنها اميدوارم پرسپوليس به روزهاي اوج خودش برگردد و در شرايط مطلوبي ليگ قهرمانان آسيا را آغاز کند.
* بهتر شدن اوضاع پرسپوليس را در گرو تغيير و تحولات دوباره در کادر فني مي‌بينيد؟
خير معتقدم تغييرات در پرسپوليس ديگر بس است. تغييرات بيشتر تيم را به هم مي‌ريزد. اين تيم الان در وضعيتي قرار دارد که به شدت نيازمند حمايت است. مشکلات زياد بوده اما الان بهتر است به خاطر بازي‌هاي باقي مانده ليگ و همچنين مسابقه‌هاي مهم ليگ قهرمانان آسيا که پرسپوليس بايد در آن‌ها شرکت کند، از اين تيم حمايت شود. پرسپوليس تيم بزرگي است و مي‌تواند از اين وضعيت خارج شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها