کد خبر: ۲۹۲۳۴۷
زمان انتشار: ۱۳:۲۱     ۱۴ بهمن ۱۳۹۳
به دلیل تحریم‌های تحمیلی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر مناقشه اوکراین و نیز کاهش قیمت نفت که منجر به بدترین بحران ارزی روسیه از سال 1998 شده است، اقتصاد این کشور در سال گذشته تقریباً ساکن (بدون رشد) بوده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از دنیای اقتصاد ؛ دفتر آمار فدرال در مسکو در یک برآورد اولیه در روز جمعه اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور 0.6 درصد افزایش یافته است که این مقدار، کمترین سرعت رشد اقتصادی از انقباض سال 2009 محسوب می‌شود. متوسط پیش‌بینی 9 اقتصاددان که توسط بلومبرگ جمع‌آوری شد، 0.5 درصد بوده است.
  قیمت نفت در حدود پایین‌ترین حد آن از سال 2009 در نوسان است و این مسأله به مشکل تحریم‌ها اضافه شده است. این تحریم‌ها که عده‌ای معتقدند ناشی از اقدامات رئیس جمهور روسیه (ولادیمیر پوتین) در مورد اوکراین است، اقتصاد بزرگترین کشور صادر‌کننده انرژی در جهان را در آستانه رکود قرار داده است. 

بانک مرکزی روسیه در حال حاضر حدود یک پنجم ذخایر بین‌المللی خود را خرج کرده و برای جلوگیری از کاهش بیشتر ارزش روبل و نیز مهار تورم، نرخ بهره را شش بار در سال 2014 افزایش داده است. در روز جمعه سیاست‌گذاران این کشور به طور غیر منتظره‌ای، نرخ یکی از ابزار‌های مهم مالی را از 17 درصد به 15 درصد کاهش دادند.

در سال گذشته، روبل 46 درصد در برابر دلار تضعیف شد و تورم به 11.4 درصد در ماه دسامبر رسید. اقتصاد روسیه در سال 2013 ،1.3 درصد گسترش یافته بود.

همچنین بانک مرکزی روسیه در روز جمعه اعلام کرد که در شش ماه اول سال جاری، تولید ناخالص داخلی ممکن است 3.2 درصد کوچک شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها