کد خبر: ۲۸۵۲۲۲
زمان انتشار: ۱۰:۴۳     ۲۱ دی ۱۳۹۳
با حکم اوباما، دیوید کوهن فرد شماره ۲ سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا شد
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، دیوید کوهن، مسؤول فعلی اعمال تحریم‌های اقتصادی ایران و روسیه را به‌عنوان فرد شماره دو سیا منصوب کرد. کوهن، قائم‌مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا بود و طی 2 سال گذشته تحرکات گسترده‌ای برای اثرگذاری تحریم‌های آمریکا بر ایران داشت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «وطن‌امروز»، برنامه‌های کوهن به گونه‌ای بود که با سفرهای متعدد به گوشه و کنار جهان تلاش کرد منافذ تحریم‌ها علیه ایران و اخیرا علیه روسیه را مسدود کند. حضور او در ترکیه در ماجرای توطئه اقتصادی علیه اردوغان که فشاری بود بر این کشور تا مراودات اقتصادی خود را با ایران محدود کند و نیز سفرهای متعدد به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نشان داد او به دنبال محکم کردن کمربند تحریم‌ها علیه ایران است. همراهی کوهن با وندی شرمن در کنگره برای اقناع اعضا مبنی بر اثرگذاری تحریم‌ها هم نشان داد او از جمله افرادی است که اوباما حساب ویژه‌ای روی آنها باز کرده است. در چنین شرایطی که دیوید کوهن برای بستن منافذ تحریم‌ها به توفیقاتی نیز رسید؛ باراک اوباما او را به‌عنوان فرد دوم سیا انتخاب کرد. انتخابی که سر و صدای فراوانی در آمریکا به پا کرد.

بر اساس گزارش «وطن‌امروز» از رسانه‌های آمریکایی، تحلیلگران در آمریکا معتقدند حضور کوهن در سیا به معنای رویکرد جدید سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای تمرکز بر فعالیت‌های اقتصادی بویژه در حوزه تحریم‌های ایران و روسیه و نیز مراودات مالی گروه‌هایی مانند حزب‌الله و حماس است. روزنامه واشنگتن پست در این‌باره به نکات مهمی اشاره کرده است. براساس گزارش این روزنامه، دیوید کوهن فعالیت خود را در سیا در معاونت اطلاعات اقتصادی و تروریسم آغاز خواهد کرد و این نشان می‌دهد اوباما به دنبال آن است تا براساس اطلاعاتی که کوهن در چند سال اخیر درباره تحریم‌ها به‌دست آورده، تحریم‌ها علیه ایران و روسیه را تقویت کند.

به عبارتی، دیوید کوهن اکنون اطلاعات مهمی از مراودات اقتصادی کشورها و گروه‌های مخالف آمریکا در اختیار دارد که اوباما تلاش می‌کند این اطلاعات را از کانال سیا به کار بسته و اثرگذاری بیشتر بر کشورها و گروه‌های مخالف را محقق کند.

واشنگتن‌پست همچنین گزارش داده یکی دیگر از موضوعاتی که اوباما با این انتصاب به دنبال آن است؛ فشار گسترده بر گروه‌هایی است که آمریکایی‌ها آنها را در لیست تروریست‌ها قرار داده‌اند. واشنگتن‌پست سپس به تجربیات دیوید کوهن اشاره کرده و نوشته است کوهن از سال 2011 بسیاری از برنامه‌های تهاجمی در بیرون از مرزهای آمریکا را برای مبارزه با تامین مالی گروه‌های تروریستی و مبارزه با جاه‌طلبی‌های نظامی به کار برده است.

از سوی دیگر برنان، رئیس سیا نیز درباره این انتصاب گفته است: با وجودی که کوهن تاکنون در آژانس‌های اطلاعاتی نبوده است اما تجربه خوبی در مسائل مالی و اقتصادی در دنیا دارد و ما الان روی این مسائل تمرکز بیشتری داریم. این اظهارات برنان در واقع فاش می‌کند سیا یک برنامه یا در واقع پروژه تهاجمی با تمرکز بر حوزه اقتصاد را دنبال می‌کند که هدف آن فشار گسترده به کشورهایی نظیر ایران و روسیه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها