کد خبر: ۲۵۸۷۵
زمان انتشار: ۱۴:۲۵     ۱۸ آبان ۱۳۹۰

"دي نيوز"_فرهنگ و هنر_علي قلهكي: اگر در بين جامعه هنري كشور به سراغ حيطه تاتر، سينماو تلويزيون بياييم، چندان رنگ و بوي انساني به مشام نمي رسد چه رسد به حال و هواي انقلابي كه ماحصل آن جامعه هنري انقلابي باشد!

با تلاش فراوان و ريز شدن در ساختار هنري اين قشر به چند اسم اندك بر مي خوريم كه فرج الله سلحشور يكي از ستون هاي اين جمع بوده و در حالي كه با قدرت اين جايگاه اللهي خود را حفظ مي نمود به ناگاه با یک اشتباه لفظی سلحشور - در مصاحبه ای تأیید نشده با یک خبرنگاري كه صرفا به دنبال سوژه بوده تا آن را برجسته كند و خوراك خوبي براي زدن معدود خاكريز باقي مانده هنر ، به ارمغان آورد.

حالا ديگر همه چيز مهيا بود براي اين كه حتي حزب اللهي هاي سينما هم حاج فرج الله سلحشور را بزنند و به موازات آن جبهه سكولار سينماي ايران راحت تر به سر منزل مقصود يعني سيطره بي چون و چرا به سينماي مملكت، دست يابد. اين پازل صراحي شده براي هر سينما بلد ارزشي است كه در موقع لازم به اجرا در مي آيد و به عقيده نگارنده داراي سه بخش كلي است كه در ادامه از منظر ديدگان شما مي گذرد:

1-اعلام آن در رسانه ها به خصوص در فضاي مجازي كه باعث استقبال گسترده و زائدالوصف سايت هاي ضد انقلاب گرديد به طوري كه شبكه ضد انقلابي بالاترين(پربازديد ترين سايت ضد انقلاب و ضد دين خارج كشور) در مدت كامل يك شبانه روز خبر غير موثق اين جريان را انعكاس داد و در قسمت داغ ترين خبر خود به پوشش وارونه اين داستنا پرداخت؛از سوي ديگر رسانه ها و سايت هاي مغرض و در بعضي از اوقات جاهل داخلي به پوشش خلاف واقع آن پرداختند تا حدي كه يك طرفه به قاضي رفتند و سلحشور را به چهره اي متهجر بدل كردند. شدت اين مرحله به حدي بود سنگين بود كه نماد هرزگي بين المللي_يعني آنجلينا جولي _به وسيله دوستان خارج نشين سينما گران روشن فكر(با اغماض دوستان ضد انقلاب ناميده نشدند) به ميان صحنه آمد و با جمله اي (بنا بر موثق بودن) فرمود! : "روح زیبا، نایاب است وگرنه تا دل‌تان بخواهد یوسف و زلیخای زیباروی روی زمین به عمل می‌آید... من شما را دعوت می‌کنم که با دیدی فراخ‌تر به زنده‌گی و انسان و تاریخ و جهان بنگرید، شاید از این بیماری ویران‌گر نجات پیدا کنید و چون "زلیخا" جوان و زیبا شوید."

2- سكانس دوم اين پروژه از پيش طراحي شده را را پنج بازيگر سينماي ايران (كه چندان هم خوشنام نيستند، چه در عرصه اخلاقيات و چه در عرصه دخالت در سياست)كليد زدند. اين پنج بازيگر كه نام هاي آنها پگاه آهنگراني، هانيه توسلي، ترانه عليدوستي، باران كوثري و نگار جواهريان است، با انتشار بيانيه اي _كه به طور قطع فقط نام و امضاي آنها در زير اين بيانيه آمده است و قلم تنها در موقع امضا اين بيانيه به دست گرفتند_ به ظاهر به مايه گذاشتن از فرامين اسلام و اخلاقيات به امر به معروف ! و نهي از منكر فرج الله سلحشور پرداختند. ادامه سكانس دوم را هفته نامه شبه سكولار چلچراغ به عهده داشت؛ اين هفته نامه در شماره 446 خود با ختصاص دادن تمام صفحه عكس روي جلد خود به طعنه اين بازيگران به طوري كه سوژه (فرج الله سلحشور) مورد تمسخر قرار گرفته شود؛ به انعكاس صحبت هاي سلحشور پرداخته است. متن نوشته شده براي اين بازيگران به اين صورت است:"جناب آقای سلحشور، از اینکه می‌بینیم آن همه پرداختن به زوایای نورانی زندگی پیامبران و سرمشق قرار دادن منش ایشان تاثیری در کلامتان نداشته، و در نهایت شهرتتان را از نفرت‌پراکنی و بی‌ادبی در برابر هم‌نوعانتان به دست آورده‌اید، بسیار متاسفیم."

اين بازيگران در ادامه مي آورند : "ای کاش لطف کنید سینمایی را که خجالت می‌کشیم بگوییم شما را یاد کجا می‌اندازد به حال خود رها کنید، شاید که رستگار شوید و آرامش و صلح و محبت به وجدان نگرانتان بازگردد."

شايان ذكر است كساني كه از تعاليم و منش پيامبران سخن به ميان مي آورند، خود بايد تا حدودي _تا حدودي!_ به آن پايبند باشند؛ يادمان نرفته موضع گيريهاي سياسي پگاه آهنگراني را در زمان فتنه و در زماني كه شعله هاي شيطاني فتنه رو به خاموشي گذاشته بود، يادمان نرفته از انس داشتن هانيه توسلي با سي و ......سال سن با يك گربه و سخن از آمادگي نداشتن براي فرزند دار شدن و همچنين ديگر موارد ديگر اين بيانيه نويس نماها.

3- اما سكانس آخر را فريدون جيراني مشكوك به روي پرده پازل دشمن برد. در حالي كه متهم خيالي اين دوستان در برنامه زنده حضور نداشت با بريدن و دوختن و متهم كردن سلحشور تا انتها يك تنه اين كارگردان ارزشي را تخريب وجهه كردند. ابتدا پروژه با انتقاد مهناز افشار كليد خورد اما در ادامه مريلا زارعي با آمدن بر روي آنتن تلويزيون به :وسيله ارتباط تلفني گفت :"برنامه تلویزیونی سینمایی ما در مقایسه با برنامه ورزشی 90 شفافیت ندارد. در این هفته هر برنامه ورزشی و غیرورزشی اتفاقی که در بازی پرسپولیس رخ داده بود را ارزیابی می‌کرد، اما هیچ‌جا در مورد سخنانی که دو هفته قبل در مورد بازیگران مطرح شد، تحلیل نشد."

او ادامه داد: "ما سعی کردیم نجیبانه از این سخنان بگذریم، اما حرف‌های آن کارگردان که اعتبارش را از آثار قرآنی می‌گیرد، به صدها و هزارن نفر برمی‌گردد و به خانواده سینما توهین می‌کند."

جیرانی در توضیح مقایسه برنامه «هفت» و 90 گفت: "خط قرمزهای ما با برنامه 90 کاملاً متفاوت است."

جيراني با گفتن اين جمله به نوعي به مظلوم نمايي ايجاد شده از سوي بازيگران و به وسيله رسانه هاي در اختيارشان، دامن زد و تنها در اين پروژه از پيش طراحي شده دشمن، ارزشي ها بودند كه قرباني فضاي مشمئز كننده سينماي ايران شدند.

و در آخر تمام ما به گفته هاي فرج الله سلحشور زخم خورده از اين سينما سكولار مشمئز كننده، اعتقاد داريم و در نوع بيان اين درد دل آزار با هم اختلاف سطحي بحث مي كينم، فقط نوع بيان اين درد نه چيز ديگري . . . . . . . .

يادآوري:

1- چند روز است كه آقاي داود رشيدي به سير دفاع كنندگان از بازيگران بي دفاع !! عرصه سينما پرداخته است و قصد شكايت از فرج الله سلحشور را دارد.

2-با جست و جوي كوچك در فضاي مجازي به سيل عكس هاي بازيگران نام برده برخورد مي كنيد(كه در آتليه هاي حرفه اي گرفته شده براي به انتشار در آمدن در فضاي مجازي و علن) كه با فرض درست بودن ادعاي سلحشور ، به واقعيت اين صحبت ها مي توان نام برد.

3-نقش مشكوك فريدون جيراني با تاخير دو هفته اي در اين قضيه، كه به پيش بيني هاي كيهان ديگر مي توان اطمينان كرد و آن را (جيراني )يك عنصر غير خودي ناميد.

4- اظهار نظر سطحي مسعود دهنمكي كه خود به نوعي در پازل گنگ دشمن بازي كرد و به صحنه گردان اصلي (با اين اظهار نظر)پيغام داد كه خوب به هدف زده اي.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها