کد خبر: ۲۴۰۲۵۴
زمان انتشار: ۱۳:۱۸     ۱۳ مرداد ۱۳۹۳
درصورت عدم حصول توافق مورد نظر، جمهوری اسلامی هم حق دارد غنی سازی 20 درصد را مجددا آغاز کند و هم ساخت سانتریفیوژهای هسته ای را تسریع نماید و هم ساخت رآکتور آب سنگین اراک را تسریع کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فرهنگ نیوز، مقطع حساس کنونی در خصوص مذاکرات هسته ای فرصتی برای تبادل آراء بیشتر و مهلتی به گروه مذاکره کننده  1+5 برای دقت بیشتر در مواضع خود و پذیرفتن حقوق حقه ملت ایران است. تمدید 4 ماهه این مذاکرات به گفته طرفین مذاکرات برای به نتیجه رسیدن "لازم" بوده است؛ اما این درحالی است که طرف غربی هنوز به پایبندی خود به تعهدات را نشان نداده و با اعمال فشار و تصویب قوانینی در طی مدت مذاکرات و پس از آن سعی بر فشار غیرقانونی بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران داشته است، فشاری که به اذعان کارشناسان غربی نیز نتیجه معکوس خواهد داشت. خبرنگار فرهنگ نیوز برای بررسی بیشتر ابعاد تمدید مهلت مذاکرات، با دکتر علائدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفتگو نموده است.

فرهنگ نیوز: شرایط یک توافق قابل قبول با گروه 1+5 از نظر شما چیست؟

با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در بومی سازی دانش هسته ای با وجود تمام کارشکنی های آمریکا و رژیم صهیونیستی به موفقیت ها و دست آوردهای بزرگی در سه دهه گذشته رسیده است که محصول تلاشهای ارزشمند دانشمندان جوان هسته ای بود، که البته ما تعدادی از این چهره های ماندگار را هم با توجه به توطئه دشمن از دست دادیم و به شهادت رسیدند؛ بنابراین حفظ این دستاوردها از جمله غنی سازی اورانیوم و حفظ تاسیسات هسته ای و همچنین کارهای پژوهشی و تحقیقاتی از محورهای مهم فعالیت های هسته ای است و همینطور حفظ مرکز تحقیقاتی آب سنگین اراک. همه این دستاوردها باید محفوظ باقی بماند و ما در چنین چهارچوبی باید با کشورهای 1+5 به توافق برسیم. البته مشروط بر اینکه کلیه تهدیدهای ظالمانه ای که علیه ملت ما سالها با پرچم داری آمریکا تحمیل شده است برداشته شود و ملت ما از این شرایط تحمیلی ظالمانه خارج شوند.

فرهنگ نیوز: آیا طرحی وجود دارد که مجلس شرایط مورد قبول برای مذاکرات را در قالب قانونی مصوب کند؟ نظر شما در باره چنین طرحی چیست؟

مسولیت بحث هسته ای در ساختار تصمیم گیری نظام به عهده شورای عالی امنیت ملی گذاشته شده و بدیهی است که مجلس هم به این تصمیم گیری احترام می‌گذارد و این ساختار که در آن همه سران قوا و همه مقامات عالی رتبه سیاسی و نظامی حضور دارند یک جایگاه بالا و مهمی برای تصمیم گیری است. بنابراین پرونده هسته ای عملا در اختیار شورای عالی امنیت ملی است نه مجلس.

فرهنگ نیوز: چه توافقی مورد تایید مجلس خواهد بود؟ و اگر حق غنی سازی صنعتی تثبیت نشده باشد، نمایندگان خواهند پذیرفت؟

بحث نماینده ها نیست، تیم مذاکره کننده هسته ای هم نمی پذیرد. چون مصوبات در سطحی که همه سران قوا و مسئولین قرار دارند اتخاذ می شود و تیم مذاکره کننده هم آنرا اجرا می کند. بنابراین اصولا این اتفاق مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران نیست. هرچند که سران کشورهای غربی تلاش می کنند تا ایران را از این حق طبیعی محروم سازند.

فرهنگ نیوز: به نظر شما حمایت رهبر معظم انقلاب در آخرین بیانات خود از مذاکره کنندگان هسته ای نشانه چیست؟

این اولین بار نیست، ایشان همیشه فرموده اند که ما به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم و از آن حمایت می کنیم و به آمریکا اعتماد نداریم. بنابراین این حمایت همیشه وجود داشته و مسئولیت تیم مذاکره کننده را سنگین می کند و آنها در شرایطی قرار میگیرند که با پشتوانه محکمتر و اعتماد بیشتری از دستاوردهای هسته ای دفاع کنند.

فرهنگ نیوز: با توجه به تمدید موفق مذاکرات، آیا این تمدید را مثبت ارزیابی می کنید؟

اگر قرار باشد به توافقی در مذاکرات دست پیدا کنیم با توجه به پایان یافتن 6 ماه راهی غیر از این وجود نداشت که مذاکرات تمدید شود تا خروجی مشخصی داشته باشد.

فرهنگ نیوز: در صورت عدم حصول توافق مورد نظر ایران، شکست مذاکرات چه پیامدها و عبرتهایی خواهد داشت؟

همه تصمیمات اتخاذ شده طبیعتا تغییر خواهد کرد و جمهوری اسلامی ایران این حق را پیدا می کند( البته الان هم دارد اما با توجه به شرایط توافق صورت گرفته از آن چشم پوشی کرده) که هم غنی سازی 20 درصد را مجددا آغاز کند و هم ساخت سانتریفیوژهای هسته ای را تسریع نماید و هم ساخت رآکتور آب سنگین اراک را تسریع کند. بنابراین طبیعتا هیچ تعهدی در صورت عدم توافق در مقابل گروه 1+5 نخواهیم داشت.

فرهنگ نیوز: در چه صورتی مذاکرات را می توان موفقیت آمیز دانست و خواسته ایران در مذاکرات چیست؟

همانطور که عرض کردم حفظ تمام دستاوردهای هسته ای، از جمله غنی سازی اورانیوم و حفظ تاسیسات هسته ای و همچنین کارهای پژوهشی و تحقیقاتی و همینطور حفظ مرکز تحقیقاتی آب سنگین اراک. و برداشتن تمامی تحریمها علیه ملت ایران.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها