کد خبر: ۲۰۸۹۴
زمان انتشار: ۱۴:۴۷     ۳۰ شهريور ۱۳۹۰
امسال بر خلاف سال‌های گذشته که تالارهای شهر درهفته دفاع مقدس، نوای موسیقی‌های دفاع مقدس را به گوش همگان می رساندند، میزبان گروه‌های موسیقی نیستند.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار موسیقی فارس،‌ از زمانی که در تقویم ملی ایران اولین روز آغاز جنگ تحمیلی، به عنوان سرآغاز هفته دفاع مقدس ثبت شد، ارگان های مختلف دست به اجرای برنامه‌های متعددی با این مضمون زدند که البته نقش مراکز هنری در این میان پررنگ تر بود.
در سال‌های اخیر دفتر موسیقی ارشاد، انجمن موسیقی و مرکز موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هر کدام به صورت جداگانه برنامه‌های خود را در کنار بخش نمایش، تجسمی و سینما برگزار کردند که از آن جمله می‌توان به برگزاری جشنواره موسیقی حماسی توسط مرکز موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری در سال 85، برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت از سال 88 توسط دفتر موسیقی ارشاد و نیز اجرای کنسرت‌هایی با ارکستر سمفونیک تهران چون «این فصل را با من بخوان»، «سمفونی مقاومت»، «موسیقی فیلم‌های مجید انتظامی» و ... با همکاری انجمن موسیقی ایران اشاره کرد که شاید طی 7 روز از هفته دفاع مقدس این اجراها خیل عظیمی از موسیقی دوستان را به سمت تالارهای شهر می کشاند.
اما مسئله قابل تامل عدم برگزاری چنین کنسرت‌ها در بیست و سومین سالگرد جنگ تحمیلی است.
امسال بر خلاف سال‌های گذشته هیچ کنسرتی به این مناسبت بزرگ برگزار نمی شود و هیچ هنرمندی با ساز خود نوستالژی جنگ را نمی‌نوازند و این در حالی است که بسیاری از بزرگان موسیقی جزء هنرمندانی هستند که با گذشت بیست و سه سال از جنگ هنوز آثارشان بر سر زبان‌ها جاری است.
البته این اتفاق از سال‌های پیش رخ داد و ابتدا جشنواره موسیقی حماسی از لیست جشنواره‌های موسیقی کشور حذف شد و کم کم جای خود را به چندین اجرای کوچک داد بعد از آن هر سال کنسرت‌های جدی برگزار و امسال همه چیز به یکدفعه ناپدید شد البته قرار بود ارکستر سمفونیک تهران به رهبری مجید انتظامی در این ایام سمفونی کارون از ساخته های این آهنگساز را اجرا کند که به دلایلی از جمله نبود برخی نوازندگان ارکستر در ایران و حتی شاید آماده نبودن کل ارکستر به‌واسطه تمرینات دیرهنگام این اجرا لغو شد اما انتظار می رفت دفتر موسیقی ارشاد و یا انجمن موسیقی با برنامه‌ریزی منجسم تر ، تالار وحدت را در این روزها خالی از موسیقی نگذارند که متاسفانه این امر محقق نشد.
امسال در حالی بیست و سومین سالگرد جنگ تحمیلی را پشت سر می گذاریم که در زمینه موسیقی تنها شاهد برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت هستیم که تنها یک روز از آن سهم تهرانی هاست.
امید است در سال‌های آتی نیز همین یک جشنواره هم خذف نشود تا نسل کنونی از نزدیک با موسقی هایی که 8 سال توسط هنرمندان سنتی و نواحی کشورمان ساخته شده اند و بازگو کننده مقاومت و دلیری رزمندگان و التیام دهنده مردمان سرزمینان بودند، آشنا شوند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها