کد خبر: ۲۰۷۲۶
زمان انتشار: ۱۳:۴۷     ۲۹ شهريور ۱۳۹۰
ویکی لیکس از توافق آمریکا و ارتش مصر درباره حکومت جمال مبارک خبر داد.

به گزارش 598، آزادنگار به نقل از پایگاه الکترونیکی روزنامه الوفد مصر نوشت: ویکی لیکس سندی منتشر کرده که نشان می دهد، ارتش و وزارت اطلاعات مصر، یکی از رجال سیاسی بلندپایه که از اعضای حزب ملی این کشور هم بوده را با نام مستعار " ص.ش " به عنوان رمز اطلاعاتی، به مقر سفارت آمریکا اعزام کرده و این شخص در دیدار با سران سفارت واشنگتن در مصر اعلام کرده که ارتش و وزارت اطلاعات مصر با جانشینی جمال مبارک و به ارث بردن حکم از پدرش موافقت کرده است تا بدین وسیله اطمینان مقامات کاخ سفید را کسب کند.این سند به شماره 1468 می باشد و 30 آگوست گذشته منتشر شده است.
براساس این گزارش این شخص به سفارت آمریکا اطمینان داده است که ارتش قدرت را به جمال مبارک واگذار خواهد کرد و. هیچ گاه کودتا نخواهد کرد و نیز متعهد شده که دستگاه امنیتی تابع حبیب العادلی وزیرکشور، از این امر به طور کامل حمایت خواهند کرد.

ویکی لیکس در ادامه می افزاید که آمریکایی ها سابقا نیز به این شخص هشدار داده بودند که اطلاعات آنها نشان می دهد انتخابات پارلمانی 2010 شاهد حوادث بزرگی خواهد بود ولی " ص.ش " ضمن کم اهمیت خواندن این امر، تاکید کرده بود که چنین چیزی رخ نخواهد داد ولی در صورتی که رخ دهد نیز نیروهای امنیتی آنها را سرکوب خواهند کرد و نیز از فشار روزافزون دولت مبارک به جنبش های اسلامی از جمله اخوان المسلمین و اعمال خشونت از جانب دولت بر علیه این جنبش ها خبر داده بود.
گفتنی است سندی دیگر که در سال 2008 منتشر شده نشان می دهد جمال مبارک تمایل زیادی به برقراری روابط قوی با اسرائیل داشته و در همین راستا با ایهود باراک تزیپی لیونی وزیر دفاع و خارجه آن زمان اسرائیل به صورت مخفیانه دیدار کرده بود.

انتشار این سند نشان می دهد که آمریکا برخلاف ادعایش، در مورد آینده این کشور برنامه داشته است و در صدد بوده است تا به روابط خود با مصر در قالب جمال مبارک ادامه دهد.

از زمان آغاز انقلاب مصر در ماه ژانویه مقامات کاخ سفید اعلام کرده بودند که انقلابات منطقه و مصر هیچ ربطی به آمریکا ندارد و برخی خبرگزاری ها نیز از دست مخفی آمریکا در انقلاب مصر سخن گفتند.

اما حقیقت این است که واشنگتن برای عدم تحقق اهداف انقلاب مصر تلاش های گسترده ای صورت داده و با فشار مستمر به این کشور سعی دارد خود در آینده سیاسی این کشور نقش ایفا کند و در روند تصمیم‌گیری‌های سیاسی مصر دخالت داشته باشد که نمونه آن تلاش برای به تعویق انداختن انتخابات مصر و جلوگیری از به قدرت رسیدن یک جریان اسلامی در مصر است که پیوسته در مورد آن ابراز نگرانی می کند و در سندی که ویکی لیکس نیز فاش کرده و از فشار به جنبش های اسلامی حکایت دارد، مشهود است
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها