کد خبر: ۲۰۴۷۰۱
زمان انتشار: ۱۸:۲۶     ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
امروز روستاهای ما باید سندهایی داشته باشند که تمام استعدادها و توانمندی های بالقوه و بالفعل روستا در آن احصاء شود تا برای فعال سازی هر آنچه ظرفیت مادی و انسانی وجود دارد، برنامه ریزی شود. اگر کشور بتواند این الگو را شکل بدهد تا خود اهالی و جوانان یک روستا برای پیشرفت خود حرکت کنند، آثار و برکات فراوانی خواهد داشت. البته این مدل باید نمونه هایی از کارآمدی خود را نشان دهد تا بتواند در کشور تکثیر شود.
دکتر جلیلی عصر دوشنبه۲۱بهمن۱۳۹۲با نمایندگان کانون های استانی و روستایی باشگاه کشاورزان جوان سرزمین آفتاب (خراسان رضوی) که به نمایندگی از۴۳۰۰۰نفر از اعضای این باشگاه ها حضور داشتند، دیدار و گفتگو کرد و در سخنانی اظهار داشت: ایده و الگوی کار باشگاه ها یک کار بسیار دوست داشتنی و ارزشمند است و اگر با یک معیار کیفی به این کار نگاه کنیم، با ضریب بالایی می تواند در روند پیشرفت کشور مؤثر باشد.

به گزارش رجانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دکتر جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، لازمهپیشرفت کشور را آزاد شدن همه ظرفیت های کشور دانسته و گفت: یک اشکال در ساختار اداری کشور، خلاصه شدن موضوعات در ستادهای مستقر در تهران و مراکز استان ها است و اینکه نتیجه تصمیمات به روستاها و اقصی نقاط کشور نمی رسد. ساختار اداری- اجرایی کنونی با آن انتظاری که از آن هست، فاصله زیادی دارد.

دکتر جلیلی افزود: نیروی انسانی موجود و امکانات و قابلیت های مناطق مختلف کشور، هر دو باید به خوبی شناخته شوند و به خوبی به یکدیگر مرتبط گردند تا به واقع ظرفیت های بزرگتر از انرژی هسته ای در کشور آزاد و شکوفا شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به الگو و مدل زمان جنگ و دفاع مقدس افزود:این مدل هم یک مدل وارداتی کلاسیک نبود. یک فرد توانمندی از روستاهای کشور به جبهه می رفت و مسئولیت فرماندهی تیپ یا گردان یا محور را به عهده می گرفت و به خوبی از عهده آن بر می آمد؛ افرادی مثل شهید برونسی، شهید حاج شریف، شهید بابانظر و … . لذا چنین الگوهایی در عرصه های سازندگی هم به طریق اولی می تواند موفق باشد. چطور بود که در جنگ شایسته ترین افراد مسئول گردان و مسئول محور می شدند؟ چون مسئول شدن، منفعت و رفاهی نداشت و فقط نشانه ایثار، اخلاص و پیشتازی در شهادت طلبی و خدمت به دیگران بود.

وی ادامه داد: لذا اگر بستر مناسبی فراهم شود، نیروها و استعداهای کشور به خوبی می توانند در آن بستر ظرفیت خود را برای پیشرفت کشور نشان دهند. اگر این مدل به شکل صحیح عملیاتی شود، بسیاری از شرایط و مناسبات و فضای کار را متحول می کند. چنین مدل هایی صرفاً از بوروکراسی اداری ما حاصل نمی شود؛ بلکه باید مانند اول انقلاب مدل های جهادی و بسیجی به یاری و کمک دستگاه های رسمی بیایند.

جلیلی به مدل کار باشگاه کشاورزان اشاره کرده و افزود: مدل باشگاه کشاورزان جوان حتما باید در کشور تکثیر گردد تا در مناطق مختلف کشور، مثمر ثمر واقع شود. البته باید مراقب بود تا این کار دچار فرسایش بورورکراتیک و تشکیلاتی معمول نشود که دست و پای شما را برای حرکت سریع ببندد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: امروز روستاهای ما باید سندهایی داشته باشند که تمام استعدادها و توانمندی های بالقوه و بالفعل روستا در آن احصاء شود تا برای فعال سازی هر آنچه ظرفیت مادی و انسانی وجود دارد، برنامه ریزی شود. اگر کشور بتواند این الگو را شکل بدهد تا خود اهالی و جوانان یک روستا برای پیشرفت خود حرکت کنند، آثار و برکات فراوانی خواهد داشت. البته این مدل باید نمونه هایی از کارآمدی خود را نشان دهد تا بتواند در کشور تکثیر شود.

در پایان دکتر جلیلی نوع نگاه و عمق نگاه اعضای فعال باشگاه را ستود و سطح مباحث بیان شده را از بسیاری از جلسات مرسوم در کشور بالاتر دانست و تلاش اعضای باشگاه را از مصادیق آیه والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا عنوان نمود.

§در این دیدار اعضای حاضر در جلسه نیز مباحثی را بیان کردند که اهم آنها به شرح ذیل است:

§باید برای سازماندهی این حرکت در سطح ملی، طراحی مناسبی صورت بگیرد.

§چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید. باید نگاه ها را به روستاها تغییر داد و ظرفیت های آنها را شناخت. روستاها صرفا محل کشاورزی هم نیست، بلکه اکوتوریسم، میراث فرهنگی و … می تواند از ظرفیت های روستاها باشد.

§متاسفانه برای پیشرفت روستاها فرهنگ سازی مناسب صورت نمی گیرد. نهادهای روستایی باید نهادهایی مردمی باشند که با محوریت اهالی و جوانان روستا کارها انجام گردد.

§در کشور به کشاورزی و تولید محصولات مختلف کشاورزی به نحو کافی و شایسته بها داده نمی شود. توجه به کشاورزی و صنایع جانبی می تواند اساس برنامه ریزی در کشور ما باشد.

§مناسب است باشگاه کشاورزان به عنوان یک نهاد مردمی در نظام جایگاه مناسب خود را بیابد.

§لازم است در آینده یک شبکه اختصاصی برای روستا در صدا و سیما داشته باشیم.

§پرورش مرغ گوشتی، تولید عسل، طیور و دامداری، صنایع دستی، گردشگری و …از جمله اقداماتی است که در روستاهای بجستان توسط باشگاه انجام شده است.

§باشگاه های کشاورزان جوان، استعدادهایی هستند که با اندکی دمیدن شکوفا می شوند.

§باشگاه ها فرصتی برای حضور زنان روستایی در حوزه های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی روستا فراهم کرده است.

۱۰٫ سازمان های اجرایی کشور باید با استفاده از امکانات خود از باشگاه های کشاورزان حمایت و پشتیانی کنند.

۱۱٫ خود بچه های روستا بهترین بیروی محرّک برای پیشبرد کارها هستند.

۱۲٫ جوانان روستایی توانایی تزریق فرهنگ جهادی، توانایی مقابله با فرهنگ بی ریشه غرب، توانایی پیشتازی در اقتصاد مقاومتی، توانایی تولید با تکیه بر منابع خود روستا و … را داریم.

۱۳٫ شعار ما می توانیم را در روستاها باور داریم و پیگیری می کنیم.

۱۴٫ باشگاه می تواند برای مبارزه با آسیب ها و بزهکاری ها در روستا نقش مؤثری داشته باشد.

۱۵٫ مالیات شرکت هایی که در محدوده روستاهای یک شهرستان در زمینه راهسازی و … فعالیت می کنند، حدود۹۰میلیارد تومان است که متاسفانه این مالیات در شهرداری شهرهای بزرگ کشور هزینه می شود؛ در صورتی که اگر در خود محل هزینه می شد، آنجا را متحول می کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها