کد خبر: ۱۹۹۴۵۵
زمان انتشار: ۱۴:۲۷     ۰۲ بهمن ۱۳۹۲
کارشناس روابط بین‌الملل گفت: سازمان ملل متحد راهی جز اصلاح ساختار یا نزول جایگاه بین‌المللی خود ندارد.
عشرت شایق در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس با اشاره به رفتار ناشایست «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد در باز پس گیری دعوت شرکت ایران در کنفرانس ژنو2 اظهار داشت: انتظار طبیعی از شخصیت‌های سیاسی بین المللی این است که در تصمیمات خود ثبات بیشتری داشته باشند.

شایق افزود: به دلیل عدم استقلال در تصمیم گیری های مهم بین المللی، ضرورت تغییر و تحول در ساختار سازمان ملل متحد از سالها قبل احساس می شد و پیشنهاد مقام معظم رهبری در مورد این  موضوع، در افتتاحیه اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران مطرح شد که با استقبال افکار عمومی ملت‌ها و کشورهای مستقل واقع گردید.

وی تاکید کرد: پس از سخنرانی تاریخی رهبر فرزانه انقلاب در اجلاس تهران، اکثر سخنرانان آن اجلاس از دیدگاه ایشان استقبال کرده و از آن حمایت نمودند که این موضوع حاکی از هم عقیده بودن اکثر کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با موضع ایران در رابطه با نحوه اداره نهادهای بین‌المللی است.

این کارشناس روابط بین الملل گفت: حضور ایران در اجلاس ژنو2 می توانست کمک موثری برای دستیابی به راه حل سیاسی در موضوع سوریه باشد ولی همانطوری که مقامات کشورمان بارها تاکید کرده اند، هرگونه پیش شرط برای شرکت در این اجلاس، نوعی باج خواهی قلمداد می شود.

شایق، فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا بر سازمان ملل متحد را در تصمیم گیری‌های این نهاد تاثیر گذار دانست و افزود: با این نوع نگرش، سازمان ملل متحد و دبیرکل آن نه تنها در موضوع سوریه بلکه در سایر مسائل بین‌المللی نیز قادر به ایفای نقش حقیقی خود نخواهند بود.

وی گفت: سازمان‌های بین‌المللی برای حفظ شان و جایگاه خود باید در مقابل بهانه‌جویی‌ها و دخالت‌های بی‌مورد آمریکا مقاومت کرده و با حفظ استقلال و احترام برابر نسبت به ملت ها و کشورهای عضو، زمینه همکاری‌های موثر بین المللی را فراهم سازند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها