کد خبر: ۱۷۷۳۱۸
زمان انتشار: ۲۲:۵۴     ۰۷ آبان ۱۳۹۲

  به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، میزان صادرات نفت خام ایران به هند از 151 هزار بشکه در روز در ماه اوت به 296 هزار و 100 بشکه در ماه سپتامبر رسید.

بر اساس این گزارش، پالایشگاه‌ «مانگلور» در ماه سپتامبر بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت ایران بوده و با واردات روزانه 133 هزار بشکه نفت جای پالایشگاه «اسار» را گرفته است.

پالایشگاه مانگلور در ماه اوت پس از 4 ماه وقفه به دلیل مشکلات بیمه واردات نفت از ایران را از سر گرفت، اما پالایشگاه «هندوستان پترولیوم» تصمیم گرفته در سال مالی جاری از ایران نفت نخرد.

ایران در ماه سپتامبر چهارمین صادر‌کننده‌ بزرگ نفت به هند بود و از این لحاظ جایگاه خود را نسبت به ماه اوت که در رده‌ نهم قرار داشت بهبود بخشیده است.

با این وجود علیرغم 2 برابر شدن صادرات نفت ایران به هند نسبت به ماه اوت، متوسط واردات نفت هند از ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش زیادی داشته است.

براساس گزارش رویترز، میزان واردات نفت هند از ایران در 9 ماهه اول امسال 40 درصد کمتر از همین مدت در سال گذشته است که علت اصلی آن این است که پالایشگاه‌های هندی منتظر حمایت‌های جدید بیمه‌ای برای تامین بیمه محموله‌های نفتی خود هستند.

شرکت‌های بیمه اروپایی تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا قراردادهای خود با شرکتهای حمل و نقل نفت ایران و هند را لغو کردند.

شرکت‌های بیمه اروپایی بندی را به قرار‌داد‌ها با پالایشگاه‌های هندی اضافه کرده‌اند که براساس آن خسارت‌هایی که هنگام پالایشگاه نفت ایران بروز کند، پرداخت نخواهد شد.

به دنبال آن دهلی نو تصمیم گرفت یک صندوق دولتی مستقل برای حمایت از شرکت‌های بیمه بومی که این پالایشگاه‌ها را پوشش می‌دهند، ایجاد کند تا برای جلوگیری از کسری بودجه خود و جلوگیری از بحران روپیه، واردات نفت از ایران را افزایش دهد.

اما این صندوق هنوز آغاز به کار نکرده و این مساله می‌تواند به کاهش واردات نفت از ایران بینجامد.

براساس این گزارش، میزان واردات نفت هند از ایران به 194 هزار بشکه در ماههای ژانویه تا سپتامبر رسیده است که 324 هزار بشکه کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

با این حال میزان صادرات نفت ایران به هند از 151 هزار بشکه در روز در ماه اوت به 296 هزار بشکه در ماه سپتامبر رسیده است.

به رغم علایم کاهش تنش در روابط ایران و آمریکا خریداران آسیایی نفت ایران هنوز آمادگی خطر کردن در زمینه‌ افزایش واردات از ایران را ندارند.

رویترز به نقل از منابعی که بارگیری نفتکش‌ها انجام میدهد گزارش داد که صادرات نفت ایران در ماه اکتبر به پایین‌ترین سطح خود طی ماه‌های اخیر می‌رسد که نشان می‌دهد تحریم‌های ایران به زودی لغو نخواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها