کد خبر: ۱۶۹۸۹
زمان انتشار: ۱۱:۵۱     ۱۵ مرداد ۱۳۹۰
سرویس دین و اندیشه بی باک؛ زبیده خدائی: متاسفانه این روزها بازار شادیهای صنعتی و غربی در کشورهای اسلامی به گونه ای داغ شده است که بسیاری از صاحب منصبان سیاسی نیز سعی دارند تا با الگوبرداری از شادیهای تولیدی غرب، به ظاهر کام ملتهایشان را شاد نمایند غافل از اینکه نشاط تولیدی غرب، همچون سایر خدماتشان برای جوامع بشر ی، سرابی بیش نبوده و نیست.

با اندک تاملی در فرامین و دستورات الهی، می توان برترین راهکارهای نشاط بخش را آموخت و بعنوان یک شیوه کارآمد به کار گرفت و ماه مبارک رمضان بعنوان ماه ضیافت الهی بهترین فرصت برای تامل همگان در این مقوله می باشد.

خداوند در قرآن كريم با ترسيمى زيبا، خطّ سير و نوع شادى اهل ايمان را مشخص و با خطاب به رسول خدا اين گونه بيان نموده است:

(قُلْ بِفَضْلِ‏اللَّهِ وِ بِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ)

بگو به فضل و رحمت خدا بايد خوشحال شوند كه آن بسى بهتر است از مال و متاعى كه گردآورى كرده‏ اند.

مفسّران برآنند كه: فضل الهى به نعمت‏هاى ظاهرى، و رحمت الهى به نعمت‏هاى باطنى اِشعار دارد. اهل ايمان، اهل بينش و بصيرتند و با توجّه و عنايت به نعمت‏هاى الهى كه به صورت فضل و رحمت در بندگانش در حال بارش و ريزش و نزول است، در پناهگاه مطمئن پروردگار، احساس سرور و شادمانى درونى مى‏نمايد.

طلوع ايمان در دل، يعنى غروب و زوال تمامى نگرانى‏ها و افسردگى‏ها؛ زيرا انسان معتقد و با ايمان، افق نگاه و عملش، در سايه‏سار توكل الهى است و نور خدا روشنگر راه اوست. انسان موحّد، شادى و نشاط را به خنده‏هاى بلند و قهقهه‏هاى مستانه و غفلت از مرگ و قيامت تعبير و تفسير نمى‏كند؛ بلكه شادى‏هاى خود را در راستاى رضاى پروردگار سوق مى‏دهد و هدفمند مى‏كند. وى در زندگى اهل مسامحه و سازگارى است. مهرورزى و بخشش از
خصايص بارز اوست؛ ديگران را شاد و خوشحال مى‏خواهد و به آنان عشق مى‏ورزد و پيوسته براى خشنودى خدا، با قامتى برافراشته و پر انرژى آماده ارائه خدمت بى منّت به خلق خداست. علاوه بر اين‏ها، برخى از مردم به نعمت خوش‏بينى مفتخرند و شخصيت اين نوع افراد از عوامل شادى آنها نشأت گرفته است.

شاه بيت چكامه شادى، يقين است؛ يقين كه ثمره اطاعت از خداست و متشكّل از رضاى او و پرستش اوست و در سايه سار اين اعتقاد، مهم‏ترين نيازهاى روانى و عاطفى او مثل آرامش، امنيّت، اميد، اطمينان، نشاط و شادى تأمين مى‏گردد.

در جان و روان مؤمنان حقيقى، از اضطراب و افسردگى، يأس و نااميدى، ضعف و ناتوانى و ديگر اختلالات روانى اثرى نيست. لطف خداوند بديشان تعادل و توازن روانى و قابليّت‏هاى بسيار خوبى براى رشد و شكوفايى عطا كرده است؛ زيرا نخستين كاركرد ايمان، حل بحران از طريق حل ريشه‏اى آن است. لذا ايمان و معنويت از سالم‏ترين، اساسى‏ترين و عميق‏ترين درمان‏ها محسوب مى‏شود.

در فرهنگ دينى ما شاد كردن و خرسند ساختن از خصلت‏هاى رهبران الهى و مؤمنان مى‏باشد و از محبوب‏ترين كارها نزد خداى متعال، وارد ساختن شادمانى بر دل مؤمنان است امّا نشاطی که بر اساس آموزه های صحیح اسلامی باشد نه شادی وارداتی غرب که سرانجامی جز تباهی و فساد برای افراد و جوامع انسانی در بر نخواهد داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها