کد خبر: ۱۵۷۲۵۵
زمان انتشار: ۲۲:۴۶     ۲۳ مرداد ۱۳۹۲
فيفا مصوبه استفاده از فناوري گل- لاين را به فدراسيون هاي عضو ابلاغ کرد.
به نقل از سايت فدراسيون فوتبال، فيفا در نامه اي به فدراسيون‌هاي عضو تکنولوژي گل- لاين را به عنوان دستيار ديجيتالي داوران اعلام کرد.

در اين نامه آمده است: "کميته اجرايي فيفا براساس بخشنامه شماره 1372، استفاده از تکنولوژي گل-لاين را در حين برگزاري مسابقات رسمي و دوستانه براي فدراسيون‌هاي عضو تصويب کرد و از اين پس فدراسيون هاي عضو مي توانند در صورت داشتن امکانات اين تکنولوژي در ليگ‌هاي داخلي و مسابقات رسمي و دوستانه از آن استفاده کنند.

در حالي که مسابقات مقدماتي جام جهاني فيفا 2014 در چند قاره هنوز به پايان نرسيده، کشورهايي که درگير اين رقابتها هستند مي توانند از اين تکنولوژي در صورتي که مجهز به سيستم گل لاين باشند، استفاده کنند.

در ادامه نامه آمده است که در رقابتهاي جام جهاني 2014 از اين تکنولوژي استفاده خواهد شد. از شرايط لازم استفاده از اين فناوري، رعايت دستور العمل‌هاي کنترل کفيفي فيفاست و در بازيهاي رسمي، ميزبانان با گرفتن رضايت از تيم ميهمان، فرم درخواستشان را به فيفا ارائه کنند."

تکنولوژي گل-لاين که گاهي با نام سيستم تصميم گيري گل يا چشم شاهين از آن ياد مي‌شود، روشي است که از آن براي تصميم گيري جهت عبور توپ از خط گل به درون دروازه استفاده مي شود و به عنوان دستيار الکترونيکي داور محسوب مي شود. هدف از بکارگيري اين تکنولوژي، تغيير قوانين نيست، بلکه ايجاد فضايي براي تصميم گيري دقيق است تا توپهايي که از خط دروازه رد مي شوند اما به دليل سرعت بالاي توپ از چشم داوران و کمک داوران دور مي مانند، به درستي اعلام گل شوند. عکس اين شرايط هم ممکن است اتفاق بيفتد و توپ به گل تبديل نشود، اما داوران و کمک داوران به اشتباه توپ را گل اعلام کنند اما با وجود اين سيستم ديگر حقي از تيم ضايع نخواهد شد. اعلام رد شدن يا رد نشدن توپ از خط دروازه توسط سيگنالهايي که از سنسورهاي روي تيرک دروازه نصب شده اند و دربرابر مهلک ترين ضربات ناشي از برخورد توپ با ديرک ها مقاومت ايستايي دارند، به ساعت داوران منتقل مي شود و اعلام رد شدن توپ از خط را به داوران با نشان دادن کلمه گل اعلام مي کند.

اين فناوري قرار است در ليگ برتر جزيره (انگلستان) از آغاز فصل جديد رقابتها استفاده شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها