کد خبر: ۱۵۶۵۵۹
زمان انتشار: ۰۹:۴۶     ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
روستای «خساره» واقع در شهرستان طارم از توابع استان زنجان جاذبه‌های طبیعی چشم نوازی دارد؛ سنگ معروف به «اوغلان قز» به معنای «دختر و پسر» با قدمتی هزار ساله یکی از جاذبه‌های این روستاست.

وبلاگ خساره نوشت: روستای «خساره» یکی از روستاهای حومه زنجان که در آخرین نقطه شهرستان طارم واقع شده و دارای یک «ده بالا» و یک  «ده قشلاق» است.

*سنگ «اوغلان و قز» با قدمتی هزار ساله

عکس مربوط است به سنگ معروف به «اوغلان قز» (واژه آذری) به معنای «دختر و پسر» که درنقطه بالایی کوه قرار دارد که سنگ سمت راست متعلق به دختر و سنگ سمت چپ متعلق به پسر است؛ که از زمان قدیم به این نام نامیده شده است.

 

قدمت این سنگ به هزاران سال می‌رسد؛ این سنگ در روستای خساره واقع شده است که و  از دور نمای زیبایی دارد.

 

سنگ اوغلان قز از قدیم به این نام گرفته است و اکثر روستاییان از این سنگ خاطرات فراوانی دارند؛ عکس زیر نمایی از کنار این سنگ است.

 

*آلوی محلی در حال انقراض

درخت خسره آلوسی (آلوی مخصوص خساره) در گذشته نه چندان دور در همه باغات خساره به وفور یافت می‌شد؛ این درخت دارای برگ‌های لوزی شکل با کناره‌های دندان اره‌ای و با ارتفاعی حداکثر 3 متر زینت بخش باغات این روستا بود.

ولی هم اکنون به دلیل بی توجهی اهالی و جایگزینی آن با آلوی زرد پیوندی، در حال پیوستن به خاطره‌هاست؛ این در حالی است که این درخت دارای میوه بسیار خوشمزه‌ای بود و به رنگ ترکیبی ارغوانی-سرخ و کبود، باغات روستا را در فصل تابستان الوان بود.

 

این درخت به همین نام «خسره آلوسی» یعنی آلوی روستای خساره در روستاهای اطراف نیز مشهور است؛ علت معروفیت این درخت به نام این روستا هنوز به درستی مشخص نیست، ولی به احتمال زیاد نهال این درخت از روستای خساره به دیگر روستاهای اطراف برده شده است.

امید است که اهالی محترم روستا، به خاطر حفظ این درخت ارزشمند که به نام روستای عزیزمان نیز مزین شده، و ریشه در تاریخ و فرهنگ روستا دارد بیش از پیش همت گمارند و هر خانواری یک نهال آلوی محلی را در حیاط منزل خویش بکارد و پرورش دهد.

*نمایی از مدرسه قدیمی روستا

مدرسه مخروبه روستا نیز خاطرات آموختن من و تو را زمزمه می‌کند؛ یادم می‌آید زمانی که مرا برای کلاس اول ثبت نام کرده بودند تخته سیاه را نمی‌دیدم چون خیلی کوچک بودم و قدم نمی‌رسید معلم مرا به میز جلو برد؛ 2 کلاس بیشتر نداشتیم؛ که یکی در سمت غربی مدرسه بود و دیگری در سمت شرقی آن.

یک انباری نیز در وسط این دو کلاس قرار داشت؛ کلاس‌ها مختلط بودند، اعم از دختر و پسر و پایه‌های متفاوت با یک معلم که بنده خدا، بین دو کلاس در رفت و آمد بود؛ بعضی وقت‌ها هم از اداره بازرسی را می‌فرستادند برای کنترل، که به او راهنما می‌گفتند.

 

این مدرسه بر اثر زلزله خراب شده است.

 

در روستای خساره با توجه به وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی منطقه، موقعیت خوبی از لحاظ کشت و کار وجود دارد و از لحاظ معدنی نیز بسیار غنی است.

کوه «برزه داغی» نام کوهی بلند در «طارم علیای» زنجان و به عبارتی بام روستای «خساره» است؛ این کوه تقریباً در مرز 3 استان زنجان، گیلان و اردبیل قرار دارد ولی طبق اسناد ثبتی اداره ثبت و منابع طبیعی در محدود اراضی روستاهای خساره و بنارود است.

این کوه در قسمت شمال غربی روستای خساره واقع شده و دارای تنوع گیاهی بسیار زیادی است؛ این تنوع گیاهی شامل گیاهان دارویی هم می‌شود که در فصل بهار افراد زیادی برای برداشت این گیاهان به آن منطقه رهسپار می‌شوند.

در قسمت پایینی این کوه دره‌ای وجود دارد که به «ساری داش» معروف است که درختان گردوی زیادی در آنجا توسط اهالی روستای خساره کاشته شده است و دارای چشمه آب کوچکی هم هست؛ در فصل تابستان اهالی قدیم روستا به منطقه ساری داش یا به ارتفاعات بیشتر کوه کوچ می‌کنند.

سنگ‌های خرد شده بسیاری در ارتفاعات بالای کوه موجود هستند که این سنگ‌ها بر اثر فرسایش صخره‌ها به مرور زمان خرد شده‌اند و نیز یک چشمه آب خیلی سرد به نام «زینه بولاخ» وجود دارد؛ به خاطر اینکه آب آن کم است به این نام شهرت دارد و درست در گردنه معروف «کلک لی» در دامنه کوه برزه داغی واقع است.

چشمه دیگری نیز در قسمت شرقی این چشمه واقع شده که دبی آب خروجی از چشمه به مراتب از این چشمه بیشتر است؛ دمای آب چشمه نزدیک صفر و بسیار گوارا و دلچسب است؛ در پایین دست این چشمه‌ها گیاهان نافع گزنه و پونه به وفور می‌رویند.

گونه‌های جانوری مختلفی از جمله بز کوهی، خرس و لاک‌پشت در این مکان زندگی می‌کنند؛ البته در مناطق پر علف آن گونه‌های مختلف مار به وفور یافت می‌شود.

*طبیعت روستای خساره

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۵ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
۰
۰
شما را به خدا این طبیعتهای زیبا را به مردم کم جنبه نشون ندین که افت طبیعته و طبیعت رو به نابودی می کشونه
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها