کد خبر: ۱۳۵۱۱۹
زمان انتشار: ۲۰:۴۳     ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
مشاور نماینده ولی فقیه سپاه پاسداران گفت: نظام میراث پدری است که تا آخر عمر باید در رهن کسی قرار بگیرد و اینگونه نیست که اگر شورای نگهبان به احراز کاندیدایی نرسید، اصل نظام زیر سوال برود.
به گزارش 598 به نقل ار تسنیم، مجتبی ذوالنور مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در واکنش به اظهارات علی مطهری مبنی بر اینکه " اگر بنا باشد صلاحیت هاشمی برای ریاست‌جمهوری رد شود، به یک معنی اصل انقلاب و اصل نظام جمهوری اسلامی زیر سوال می‌رود"، گفت: چندین قشر از جامعه نخبگانی نسبت به آقای هاشمی رفسنجانی نظر دارند و می‌گویند که آقای هاشمی امروز نمی‌تواند رئیس‌جمهور نظام اسلامی باشد.


ذوالنور با بیان اینکه به غیر از اعضای شورای نگهبان، کارشناسان متعدد جناح‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی نیز دلایلی را برای عدم احراز صلاحیت هاشمی رفسنجانی مطرح می‌کنند، تصریح کرد: یکی از آن دلایلی که برای عدم احراز صلاحیت آقای هاشمی از سوی جریانات و جناح‌های مختلف سیاسی مطرح می‌شود، "کهولت سن" است. به هر حال فردی که بالای 70 سال سن دارد، نمی‌تواند ریاست قوه اجرایی را بر عهده بگیرد، کمااینکه یکی از شخصیت‌های برجسته مجمع روحانیون مبارز نیز می‌گوید هاشمی 24 ساله با هاشمی 70 ساله امروز که توانش تحلیل رفته است، خیلی فرق می‌کند.


مشاور نماینده ولی فقیه سپاه پاسداران با بیان اینکه اطرافیان آقای هاشمی می‌گویند اگر هاشمی چند ساعت در روز نخوابد، تحمل کار را ندارد، اظهار داشت: کارهایی که امروز توسط آقای هاشمی رفسنجانی انجام می‌شود، معمولا کارهای تحقیقاتی و پژوهشی است و مانند کار اجرایی پر استرس و طاقت فرسا نیست. پس با توجه به شرایط امروز آقای هاشمی می‌توان گفت که با این وضعیت جسمی نمی‌توانند اداره قوه اجرایی کشور را بر عهده بگیرند.


ذوالنور با بیان اینکه هاشمی امروز با آقای هاشمی دوره ریاست جمهوری‌اش تفاوت دارد، تصریح کرد: بالاخره یکی از شروطی که همیشه متدینین، دوستداران انقلاب، آیت‌الله جنتی، اعضای شورای نگهبان و ... تاکید دارند، این است که اگر کسی در فتنه 88 موضع شفافی نداشته باشد، افراد عمومی کشور و مردم نمی‌پذیرند که این شخص  احراز صلاحیت شود. متاسفانه هاشمی رفسنجانی تاکنون موضع شفافی را ارائه نداده است و از موضع قبلی خود در فتنه 88 عدول نکرده است. شاید اگر همین الان هم از آقای هاشمی در مورد فتنه 88 بپرسید، ایشان به حرف‌های گذشته خود و مخصوصا به خطبه دوران فتنه خودش ارجاع بدهد.


مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه اگر آقای هاشمی بگوید که گناه دیگری را نمی‌توانید به پای من بنویسید، تصریح کرد: باید ببنیم آقای هاشمی نسبت به نظر خانواده خود، نظر مثبت یا منفی دارد؟ اگر نظر منفی دارد، باید خودش نسبت به فتنه 88 و اطرافیانش اعلام توبه، برگشت و یا انزجار کند ولی تاکنون متاسفانه ندارد.


مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با طرح سوالی مبنی بر اینکه اگر شورای نگهبان با دلایل متقنی تشخیص داد که شخصی به صرف اینکه در گذشته سنش مقتضی بوده و توان اداره کشور را داشته و مواضعش نیز همسوی با نظام بوده و در گذشته تایید صلاحیت شده است، باید امروز هم تایید صلاحیت شود، اظهار داشت: امروز وقتی شخصی در این موارد تغییر کرده باشد بر مبنای فرمایش حضرت امام که میزان حال فعلی افراد است، ممکن است شورای نگهبان به احراز صلاحیت نرسد.


وی افزود: اگر شورای نگهبان در این موارد عاقلانه‌ کار می‌کند چه ربطی به زیر سئوال رفتن دارد؟ مگر نظام وابسته به اشخاص است؟ مگر نظام میراث پدری است که تا آخر عمر باید در رهن کسی قرار بگیرد. اینگونه نیست که اگر شورای نگهبان به احراز کاندیدایی نرسید، اصل نظام زیر سوال قرار بگیرد.


ذوالنور در پاسخ به این سوال که آیا اگر هاشمی رد صلاحیت شود، احتمال دارد از مقام معظم رهبری بخواهند که ایشان حکم حکومتی بدهند، اظهار داشت:  رهبر معظم انقلاب حکم حکومتی به کسی نمی‌دهد، زیرا کار شورای نگهبان مصحلت اندیشی نیست. شورای نگهبان از اول انقلاب تا امروز بر اساس وظایف قانونی عمل کرده  است.


وی افزود: ما نمونه‌هایی از اظهارنظر امام‌خمینی و مقام معظم رهبری در امر شورای نگهبان داریم که می‌گویند شورای نگهبان در کار خود تجدید نظر کنند، نه اینکه شورای نگهبان اشتباه کرده است و رهبری و یا امام خمینی (ره) اشتباه آنها را متذکر شده است. رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) ممکن است مصحلتی را تشخیص بدهند و یا راهی که نفع بیشتری برای نظام دارد را تشخیص بدهند و در آن صورت این نظر را داشته باشد.


مشاور نماینده ولی فقیه سپاه پاسداران ادامه داد: اگر مقام معظم رهبری هر حکمی بفرمایند برای همه فصل الخطاب و مبنا همان فرمایش مقام معظم رهبری است. لذا اگر رهبر معظم انقلاب تشخیص بدهند، وظیفه قانونی شورای نگهبان است باید به نظر مقام معظم رهبری عمل کنند، زیرا مقام معظم رهبری ولی و حاکم اسلامی است و بنا بر تشخیص و دید و افقی که دارند و موضع برتری که نسبت به بقیه دارند و مصالح نظام و اشخاص را رصد می‌کنند، هر حکمی بدهند، همان حکم مطاع است. ولی چنین چیزی رفتی و گرفتنی نیست و تشخیص خود مقام معظم رهبری است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۳ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
اگر شورای نگهبان رای به عدم صلاحیت اقای هاشمی بدهد و رهبری درخواست تجدید نظر کنند ممکن است برای عده ای این امر مشتبه شود که رهبری خواهان حضور ایشان در این سمت اجرایی هستند و رای مردم به طرف ایشان برمیگردد و این به صلاح مملکت نیست
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها