کد خبر: ۱۱۰۵۰۴
زمان انتشار: ۱۲:۰۳     ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
اذعان رسانه های غرب به پیشرفت چشمگیر فضایی ایران:
رسانه های غرب و شرق که در سیاه نمایی در خصوص جمهوری اسلامی و زیر سوال بردن موفقیت ها و پیشرفت های ملت ایران ید طولایی دارند، این بار نتوانستند در برابر موفقیت چشمگیر دانشمندان پرتلاش ایرانی در فرستادن یک میمون به فضا که مقدمه ای برای فرستادن انسان –طی پنج تا هشت سال آینده- است سکوت کنند. البته ناگفته نماند بازتاب این خبر، با فرافکنی ها و جوسازی هایی نیز همراه بوده است.
سرویس بین الملل پایگاه 598 - رسانه های غرب و شرق که در سیاه نمایی در خصوص جمهوری اسلامی و زیر سوال بردن موفقیت ها و پیشرفت های ملت ایران ید طولایی دارند، این بار نتوانستند در برابر موفقیت چشمگیر دانشمندان پرتلاش ایرانی در فرستادن یک میمون به فضا که مقدمه ای برای فرستادن انسان –طی پنج تا هشت سال آینده- است سکوت کنند. البته ناگفته نماند بازتاب این خبر، با فرافکنی ها و جوسازی هایی نیز همراه بوده است.

ای بی سی نیوز در این باره نوشت: ”طی سالهای گذشته، ایران تلاش کرده است تا مقدمات فرستادن انسان به فضا را فراهم کند؛ هدفی که نگرانی برخی سیاستمداران امریکایی را درخصوص انگیزه های واقعی ایران از توسعه تکنولوژی های فضایی به همراه داشته است... زیرا قابلیت هایی که برای قرار دادن چنین فضاپیمایی در مدار وجود دارد، مشابه قابلیت های موشک های بالستیک دوربرد است."



در میان رسانه های دیگری که به پوشش این خبر پرداختند، مطلب نیویورک تایمز به نکته های خاصی اشاره کرده بود. اولین نکته ای که در این مطلب به چشم می خورد اعتراف ستاره شناسان و کارشناسان مسائل فضایی مبنی بر بی ارتباط بودن این پیشرفت ایران نسبت به مسائل نظامی بود.

 به عنوان نمونه جاناتان مک دوول، کارشناس ستاره شناسی داشگاه هاروارد در این خصوص اظهار داشته بود: ”این امر، به هیچ عنوان نشان دهنده فناوری چشمگیر نظامی نیست. این فقط یک راکت قدیمی است که برای مسائل فضایی کاربرد دارد."

دومین نکته ویژه ای که در مطلب نیویورک تایمز به چشم می خورد، تلاش برای کمرنگ کردن موفقیت کشورمان بود. نویسنده این مطلب در خلال مقاله خود بارها اصرار داشت که ایران پیش از این دفعاتی دیگر نیز میمون به فضا پرتاب کرده که با شکست مواجه شده است!

اما سومین نکته و بارزترین شیطنت نویسنده مطلب، القای این امر بود که ایران با انتشار خبرهایی از این دست، سعی دارد تا اذاهان عمومی را از اهداف و تلاش های نظامی خود منحرف سازد. ویلیام جی. برود، نویسنده این مقاله، برای ادعای خود کره ی شمالی را مثال می زند که در لفافه ی تلاش های صلح آمیز مربوط به نجوم و فضاشناسی، به توسعه اهداف نظامی خود پرداخت.

تایمز، وال استریت ژورنال، صدای امریکا و تعدادی از سایت های غربی و شرقی دیگر نیز به انعکاس این خبر پرداختند. در همین رابطه، ویدئویی نیز در یوتیوب منتشر گشت که واکنش های جالبی را برانگیخت و بازدید کنندگان فراوانی داشت.

 یکی از بینندگان این ویدئو در قسمت نظرات سایت نوشت: ” ما گمان نمی کردیم ایران بتواند به این فناوری دست پیدا کند. این موفقیت –طبق آنچه رسانه های امریکایی به خورد مخاطب می دهند- بسیار زود بود."

منابع:
 
http://abcnews.go.com/Blotter/iran-launches-monkey-space/story?id=18334932

http://www.nytimes.com/2013/01/29/world/middleeast/iran-says-it-sent-monkey-into-space.html

http://www.youtube.com/watch?v=Zn2_rmCyWKs

http://world.time.com/2013/01/28/iran-monkey-successfully-sent-into-space/

http://online.wsj.com/article/SB10001424127887323375204578269833347989050.html?mod=googlenews_wsj

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
hossein
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۸ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
۴۹
۰
کور بشه هر کی نمیتونه ببینه.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها