کد خبر: ۱۰۷۰۱۷
زمان انتشار: ۰۷:۰۳     ۲۷ دی ۱۳۹۱
يك روزنامه سعودي در گزارشي نوشت: غرب اگر مي خواهد بحران سوريه حل شود بايد طرح ايران را مد نظر داشته باشد.
روزنامه الحيات كه همزمان در لندن و رياض منتشر مي شود، در تحليل خود خاطرنشان كرد: طرح 3 مرحله اي كه بشار اسد در سخنراني اخير خود مطرح كرد، با ايران هماهنگ شده بود؛ با اين تفاوت كه در طرح ايران بر نظارت سازمان ملل تأكيد شده بود در حالي كه اسد حرفي از نظارت سازمان ملل نزد. ايران به روشني نشان داد هر راه حلي براي سوريه منوط به توجه به نظر ايران است. همان طور كه در عراق و لبنان هيچ راه حلي بدون توجه به منافع ايران ممكن نيست پيش برود، در سوريه نيز امكان ندارد طرحي مطرح شود و ديدگاه ايران در آن لحاظ نشود.
الحيات افزود: ايران ثابت كرد تصميم هاي جلسه ژنو كه در 30 ژوئن سال گذشته ميلادي برگزار شد و در آن ايران را كاملاً حذف كردند، به هيچ وجه نمي تواند پيش رود و جامعه جهاني ناگزير است براي حل بحران سوريه بر روي نقش ايران نيز حساب كند. به عبارت ديگر اگر غرب مي خواهد بحران سوريه حل شود بايد طرح ايران، را مد نظر داشته باشد.
روزنامه سعودي اذعان كرده كه «غرب ترجيح مي داد مدلي شبيه مدل ليبي يا يمن را در سوريه پياده كند اما در ماجراي سوريه وضع فرق مي كند و سوريه حاميان قدرتمندي مانند ايران و روسيه داشت».
الحيات با اشاره به طرح يا ماده هاي پيشنهادي ايران مي نويسد: در اين طرح بر نظارت سازمان ملل بر توقف خشونت ها و عمليات نظامي در سوريه تأكيد شده است و اين كه بايد به موازات طرح اخضر ابراهيمي براي دولت انتقالي كه شامل اعزام نيروهاي حافظ صلح به سوريه براي تضمين امنيت و انتقال مسالمت آميز قدرت مي شود، اين طرح نيز پيش رود. اما اين مسأله نيز تأكيد شده كه ايران با هر چيزي كه استقلال سوريه را زير سؤال ببرد، مخالف است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها