کد خبر: ۱۰۳۰۷۸
زمان انتشار: ۱۲:۲۳     ۱۰ دی ۱۳۹۱
گزارشی تاسف بار از وضعیت بزرگترین گنجینه دفاع مقدس:
کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت که در زمره برترین کتابخانه های تخصصی کشور قرار دارد بیش از 13000 نسخه کتاب را در زیر زمینی 28 متری در خود جای داده است این روزها در معرض تهدید می باشد. با نگاهی به فضای اختصاص داده شده به این مجموعه گرانبها و قرار گرفتن این کتابخانه عظیم در زیر زمینی تاریک که مملو از حیوانات و حشرات موذی می باشد درکنار امکانات و فضای بسیار موجود در عرصه فرهنگ در کشور جای بسی تاسف را دارد.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، کتاب میراثی ماندگار، پدیده ای شکوهمند و با ارزش، و عنصری رشد آفرین و روشنگر در پهنه زندگانی بشر است. افتخار ما نیز در این است که فرهنگ باورهای دینی ما یعنی آیین مقدس اسلام مبتنی بر ارزش بینش و دانش و ارجمندی کتاب و نگارش است و خداوند منان، معجزه ی ابدی آخرین و محبوبترین فرستاده اش را در یک «کتاب» قرار داده است.

همچنین پیشینه ی فرهنگی ما و شمار کتابها و کتابخانه ها، در عصر شکوفایی تمدن اسلامی و اهتمام دانشمندان اسلامی و ایرانی در پدید آوردن آثار ارزشمند و جهانی، همه و همه ناظر بر اهمیت کتاب و کتابخوانی است.

شاید بتوان گفت در این بستر سیال، بهترین جایی که می تواند فرهنگیان جامعه را بدین امر راهنمایی نماید، کتابخانه ها می باشند و به فرموده مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (حفظ الله): ارزش یک جامعه به افراد کتابخوان آن بستگی دارد؛ و هر چه کتابخانه ها از حیث منابع، غنی تر و از حیث مکان در فضای بهتری قرار داشته باشند، استقبال عموم جامعه بدان مراکز بیشتر خواهد بود.

در سال 1379 مرحوم عبدالله ضابط با همکاری جمعی از فضلای بسیجی و رزمندگان حوزه علمیه قم، با نظر به این کلام امام خامنه ای که فرموده اند: « مسئله شهدا مسئله خیلی بزرگی است و در این زمینه کمتر کار شده است» ؛ اقدام به راه اندازی موسسه روایت سیره شهدا نمودند.

این هیأت، از همان آغاز، بدنبال ایجاد کتابخانه ای در خصوص فرهنگ ایثار و شهادت بودند تا اینکه در سال 1382 در یک حرکت جهادی، با گرفتن کتابهای اهدایی اعضای موسسه و حتی تقبل نماز و روزه های استیجاری جهت تامین هزینه خرید کتب لازم، بخشی کتابهای کتابخانه آماده شد.



اکنون این کتابخانه، پس از جابجایی های متعدد، در زیرزمین ساختمان موسسه روایت سیره شهدا در قم، خیابان انقلاب، نبش کوچه 27 مستقر است. کل فضای نگهداری کتابها، 28 متر مربع بوده و متاسفانه محلی برای مطالعه در دسترس نداریم. با این وجود در همین فضا بالغ بر 6900 عنوان و 13000 نسخه را جای داده شد و این گنجینه در زمره برترین کتابخانه های تخصصی کشور قرار دارد.



همچنین این موسسه که به عنوان اولین مجموعه تخصصی به موضوع سیره شهدا پرداخته و کتابخانه اش نیز تنها کتابخانه ای است که با داشتن چنین فضایی به جمع آوری آثار مختلفی پیرامون انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و بیداری اسلامی در جهان پرداخته است.

امام راحل پیرامون جنگ تحمیلی فرمودند:این جنگ برای ما نعمت است. به نظر می رسد همانگونه که خون سیدالشهداء،اسلام را بیمه کرده است، خون رهروان او که جوانان شهید این خاک بودند، انقلاب اسلامی را بیمه کرده است و ظرفیتی در جامعه فرهنگی پدیدآورده که هنوز بعد از گذشت چندین سال، قابل استفاده است. بخشی از این ظرفیت و منابع عبارتند از:

1- گنجینه دفاع مقدس

2- ظرفیت تربیتی در راهیان نور و محافل شهداء

3- ظرفیت تحقیقاتی و مطالعاتی در دانشگاه ها، پایان نامه ها و برای مطالعه جوانان

حال با نگاهی به فضای اختصاص داده شده به این مجموعه گرانبها و قرار گرفتن این کتابخانه عظیم در زیر زمینی تاریک که مملو از حیوانات و حشرات موذی می باشد درکنار امکانات و فضای بسیار موجود در عرصه فرهنگ در کشور جای بسی تاسف را دارد.













لازم است که مسئولین و متولیان عرصه ایثار و شهادت و همچنین نهاد کتابخانه های عمومی کشور با سر زدن به این مجموعه عظیم بیش از این موجب فرصت سوزی در استفاده محققین، پژوهشگران و اساتید در بهره مندی از گنجینه دفاع مقدس نشوند انشاء الله .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۷
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
سینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۱ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
۹
۰
قابل توجه مسئولین به اصطلاح فرهنگی
پاسخ
ناشناس
UNITED STATES
۲۲:۳۷ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
۶
۰
چيز تازه اي نيست.ما هم اسناد دفاع مقدس داشتيم.همه را آتش زدند!همين
پاسخ
سلطانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۴ - ۱۱ دی ۱۳۹۱
۶
۰
قابل توجه نهادکتابخانه های کشور ...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۵ - ۱۱ دی ۱۳۹۱
۴
۰
خداوند مرحوم ضابط را رحمت کند که خدمات بسیاری را در عرصه ایثار و شهادت اعطا کرد.
پاسخ
داریوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۲۱ - ۱۱ دی ۱۳۹۱
۲۲
۰
مسئولین فرهنگی به جای خرج کردن بیت المال برای فرستادن بازیگرای سینما (با اون وضعشون) به مکه، به جاهایی مثل اینجا کمک کنن...
آه از دست مسئولین غیر انقلابی...
پاسخ
حسینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۱ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
۲
۰
خب این طور که مشخصه دیگه با بچه های جنگ وخاطرات واسنادشون دیگه کاری ندارن و مسائل مهمتر ی بوجود امده
پاسخ
ماسنو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۵ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
۱۰
۰
اری برادر کم کاری ها و عدم توجه به گنجینه ها و ظرفیتها باعث جدایی دو نسل می گردد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها