کد خبر: ۹۹۰۳
زمان انتشار: ۱۵:۴۸     ۱۰ اسفند ۱۳۸۹
رئيس مؤسسه مجمع فقه اسلامي گفت: در تاريخ فقه شيعي‌ هر فقيهي كه سخن از ولايت گفته است، آن را براي غيرفقيه جايز ندانسته و حكومت را تنها براي ولي فقيه قائل شده است.
به گزارش مركز خبر حوزه، آيت‌الله محسن اراكي در نشستي پيرامون «ولايت فقيه، پيشينه، جايگاه، ادله و شبهات آن» كه در سالن اجتماعات مدرسه فيضيه قم برگزار شد، اظهار داشت: پس از غيبت صغراي حضرت ولي عصر (عج) تا امروز، فقيهان ما بر ولايت‌فقيه تأكيد دارند.
وي خاطرنشان كرد: بر اين اساس اگر فقيه عادل به هر سببي توانست از اسباب شرعي، حكومت را به دست بگيرد و مردم او را بپذيرند و بر ولايت او تمكين كنند، واجب است كه زمام امور را در دست گيرد و آن را به دست غير‌فقيه يا غير عادل نسپارد.
عضو شوراي مجمع جهاني اهل ‌بيت (ع) افزود:‌ با توجه به ادله قرآني و روايي كه بر اقامه عدل دلالت مي‌كنند، براي اجراي احكام الهي، امر به معروف و نهي از منكر و احقاق حق مظلوم لازم است كه اگر جامعه نسبت به حكومت فقيه تمكين كنند، آن را بپذيرد.
وي در ادامه سخنان خود با تأكيد بر اينكه مرحوم كليني هرآنچه در اصول كافي آورده فتواي اوست، گفت: مرحوم كليني در مقدمه اصول كافي بيان مي‌دارد كه هرچه در اين كتاب آمده است، به معناي عمل به آن است و هركه مي‌خواهد به دين ائمه (ع) عمل كند، بايد به اين كتاب عمل كند و در اين شرايط نمي‌توان گفت كه مباحثي كه در‌باره ولايت در اين كتاب آمده است را خود مرحوم كليني آن را قبول نداشته است.
آيت‌الله اراكي با اشاره به روايت «علما وارثان انبيا هستند»، بيان داشت: از آنجايي كه رسالت تمام انبياي الهي اجراي عدالت بود، حال كه علما وارثان انبيا هستند، بايد عدالت را در جامعه اجرا كنند.
وي با استناد به آياتي از سوره شعرا گفت: پيامبران (ع) خود را تنها به عنوان مبلغ دين معرفي نكردند بلكه خود را به عنوان رهبر، آمر، ناهي و حاكم معرفي كردند و علما نيز چنين وظيفه‌اي دارند.
رئيس مجمع فقه اسلامي با اشاره به روايتي از پيامبر اسلام (ص) در اصول كافي گفت: در جامعه‌اي خير و نيكي وجود دارد كه يك عالم در آن حكومت كرده و مردم از او اطاعت كنند.
وي همچنين به روايت ديگري در اصول كافي اشاره كرد و گفت: در اين كتاب آورده شده است كه فقها، امينان رسولان هستند و در اين شرايط مشخص مي‌شود كه اوامر خدا در جامعه‌ به دست انبيا و دستورات انبيا به دست فقيهان اجرا مي‌شود.
آيت‌الله اراكي ادامه داد: شيخ طوسي از مرحوم كليني نقل مي‌كند كه حضرت حجت (عج) فرمودند «همانگونه كه من حجت خدا بر شما هستم، فقيه نيز حجت من بر شماست» و اين روايت منشور اعلام نصب فقيه است.
وي با تأكيد بر اينكه اين روايت متضمن نصب فقيه به جاي امام زمان (عج) است،‌ افزود: دايره اين حجيت، همان دايره حجيت معصوم از سوي خدا‌ست و اين روايت را شيخ طوسي و شيخ صدوق مطرح مي‌كنند كه نشان مي‌دهد اين روايت در زمان اهل حديث مطرح بود و به عنوان روايتي مستند رواج داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها