به گزارش 598 به نقل از تسنیم، کامران دانشجو وزیر علوم، تخقیقات و فنآوری شب گذشته در
برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما که به مناسبت سالگرد تاسیس
شورای عالی انقلاب فرهنگی و با هدف بررسی جایگاه علمی کشور و اهداف این
شورا برگزار شد، ضمن اشاره به جایگاه و نقش دانشگاه در نگاه امام (ره ) و
انقلاب اسلامی گفت: در همان سالهای اول انقلاب نیاز به ایجاد تحول در
دانشگاهها احساس شد و با دستور امام در سال 59 و طی پیامی از سوی ایشان
ستاد شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد.
وی با اشاره به آماری
درباره جایگاه علمی ایران در سطح جهان گفت: ایران در 7 سال گذشته تنها 3
دهم درصد از تولیدات علمی را به خود اختصاص داده بود و این در حالیست که
امروز سهم ایران از تولید علم در جهان 2 درصد است.
دانشجو با اشاره
به رتبه ایران در منطقه از نظر تولید علم و مقالات علمی گفت: ما در این
زمینه در منطقه رتبه نخست را دارا هستیم و این در حالی است که طبق
چشمانداز 20 ساله کشور رسیدن به این رتبه در سال 1404 پیشبینی شده بود.
وزیر
علوم با بیان اینکه ایران در تمام زمینههای علمی نسبت به سالهای گذشته
بین 10 تا 15 رتبه رشد داشته است، افزود: این رتبه با تلاش اساتید و
دانشجویان کشور به دست آمده و البته وزارت علوم تلاش میکند با سیاستها و
برنامههایی آن را حفظ کند.
وی با اشاره به سیاستها وبرنامههای
پیشبینی شده در سند جامع علمی کشور ادامه داد: برای حفظ این جایگاه و
ارتقای آن، سیاستهای علمی کشورمان باید بر اساس نقشه جامع علمی کشور وضع
شود.
دانشجو در ادامه این برنامه به برخی از سرفصلهای سند جامع
علمی کشور اشاره کرد و گفت: در فصل اول این سند نگاه ویژهای به مقوله علمی
در کشور و نگاه توحیدی و جهانبینی آن شده است.
وی با بیان اینکه
نگاه اسلامی و انسانی به علم مقوله مهمی در مسئله علمی و سیاستهای آن در
نظام جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: اصل این مسئله به تحول در
علوم انسانی کشور بر میگردد که در حال حاضر 15 کمیته ویژه در این زمینه
با 400 سرفصل تأیید شده ایجاد شده است.
وزیر علوم تحقیقات و
فنآوری با اشاره به فصلهای دیگر این سند افزود: طبق این سند باید 30 درصد
دانشجویان ما دارای تحصیلات تکمیلی باشند یعنی چیزی حدود یک میلیون و صد
هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در کشور وجود داشته باشد که با تلاشهای
فراوان از 92 هزار دانشجو به 500 هزار رسیده است.
وی تاکید کرد: همچنین تعداد دانشجویان دکتری باید حدود 140 هزار دانشجو باشد که در حال حاضر رقم آنها به 70 هزار دانشجو میرسد.
دانشجو
با اشاره به اینکه ططبق این سند باید در ازای یک میلیون دانشجو 2 میلیون
نفر عضو هیات علمی داشته باشیم، گفت: مقدمات این سیاست فراهم شده که بحث
اصلی ما در حوزه آموزش و جایگاه علمی کشور حرکت بر اساس سند جامع علمی کشور
است.
وی با بیان اینکه حدود 2 هزار و 244 رشته محل را در نظام
آموزشی کشور ایجاد کردهایم، افزود: تعداد دانشگاههای کشور را از 1300 به
2771 افزایش دادهایم که با رشدی حدود 70 درصد روبهرو بوده است.
وزیر
علوم به بحث نشاط علمی در کشور اشاره کرد و گفت: تعداد نشریات دانشجویی از
2500 نشریه در سال 84 به 4300 نشریه در حال حاضر رسیده است.
وی
افزود: تعداد 4 هزار و 94 انجمن علمی دانشجویی در حال فعالیت است درحالیکه
تعداد انجمنهای علمی دانشجویی در سال 84 تنها 800 انجمن بوده است.
دانشجو
با اشاره به آمار کانونهای فرهنگی تصریح کرد: تعداد کانونهای فرهنگی در
سال 84 حدود 500 کانون بود که این رقم در سال جاری به 2هزار و 900 کانون
رسیده است.
وی در پایان سخنان خود با اشاره به مطرح شدن وجود
دانشجوی ستادهدار از زبان یکی از شرکتکنندگان در یک برنامه زنده تلوزیونی
گفت: برای تنویر افکار عمومی این مسئله را توضیح میدهم که یا حاکی از کم
اطلاعی این فرد بوده یا خلاف عنوان شده است.
دانشجو با بیان اینکه
ما مانع از ادامه تحصیل هیچ دانشجویی نمیشویم، افزود: بیشترین نقد را همین
افرادی دارند که دائم میگویند مانع نقد آنها میشویم.
وی با
بیان اینکه در سال 77 رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبهای ابلاغ کرد
که براساس این مصوبه رأی کمیته انضباطی نهایی بوده است، گفت: ما حتی این
مصوبه را نیز لغو کردیم و وزارت علوم برای دانشجویان، استعلاماتی از مراکز
ذیصلاح مانند مراکز قضایی و امنیتی میگیرد.
وزیر علوم تاکید کرد که این وزارتخانه هیچ فردی را ممنوع التحصیل نکرده است، زیرا ما مرجع تشخیص اینگونه موضوعات نیستیم.