کد خبر: ۹۷۰۷۱
زمان انتشار: ۱۳:۰۵     ۱۳ آذر ۱۳۹۱

انگار سینمای ایران در تلاش برای کثیف سياه نمايي جامعه ایرانی به ویژه پس از انقلاب اسلامی تنها نیست و رسانه‌های مختلفی هم در این مسیر با جریان به اصطلاح روشنفکری سینما همراه است؛ جریانی که تلاش می‌کند تمامی آلودگي‎های اجتماعی غربی را به جامعه ایران و به تبع آن، ناموفق بودن فرهنگ اسلامی در کشور نسبت بدهد؛ حتی اگر این مساله به دروغ و با تحریف واقعیات باشد. 

به گزارش رجانیوز، روز جهاني مبارزه با ايدز نيز بهانه اي بود براي دامن زدن به اين رويكرد چنانكه برخي رسانه هاي داخلي با استناد به اطلاعات مبهم و غیرواقعی و ادبیات ژورنالیستی، تلاش كردند به زور این مساله را القا کنند که مساله روابط نامشروع جنسی در جامعه ایران بسیار بالاست و شیوع بیماری ایدز نیز در جامعه و از همین طریق افزایش یافته و در حال تبديل شدن به يك فاجعه است!

در همین زمینه، سایت «الف» با انتشار مطلبی با عنوان «سرعت انتشار ایدز درایران سه برابر حد معمول است»، مدعی شده است که زنان خیابانی عامل این مساله هستند. در این مطلب آمده است: «به دلیل هرم پایین سنی جمعیت و جوان بودن میانگین سنی کشور ما نسبت به دیگر کشور‌ها و همچنین عدم مدیریت و ساماندهی زنان خیابانی، سرعت انتقال این بیماری در کشور ما نسبت به برخی کشور‌ها دو یا سه برابر حد معمول است.» 

اين در حالي است كه بر خلاف تصور و در حالي كه انتظار مي رفت در تبيين اين ادعا شاهد مستندات غيرقابل خدشه از سوي اين سايت باشيم، اين رسانه در توضيح مطلب خود نوشت: يك آسيب شناس سرعت انتقال و شيوع ايدز در كشور ما را «دو  يا سه برابر» حد معمول خواند!

در همين حال مشخص نيست كه از اين اصطلاح عامیانه «دو يا سه برابر» آنهم بدون ارائه هر گونه پشتوانه علمی و تحقیقاتی، گردانندگان اين رسانه به این نتیجه رسیده‌اند که سرعت انتشار بیماری اچ آی وی در میان مردم کشورمان، سه برابر شده است! 

از سوی دیگر، خبرگزاری «ایسنا» هم چند روز پیش در خبری مدعی شد که سن ابتلا به ایدز در ایران به زیر ۲۰ سال رسیده است و این مساله به دلیل بالاگرفتن روابط نامشروع جنسی در جامعه است. این خبرگزاری در خبر خود نوشته بود: «سن ابتلا به ایدز در ایران حتی به زیر ۲۰ سال رسیده است؛ به طوری که از زمان بروز اولین مورد ایدز در ایران در کودک هموفیلی در مرکز طبی کودکان در سال ۱۳۶۵ تا ابتدای امسال، میزان بروز HIV/AIDS در سنین صفر تا ۴ سال ۱۶۰ مورد، ۵ تا ۱۴ سال ۱۴۴ مورد و ۱۵ تا ۲۴ سال ۲۳۷۹ مورد بوده است؛ این در حالیست که این موارد تنها مربوط به موارد شناسایی و ثبت شده بیماریست و تخمین‌ها بر آن است که ۴ تا ۵ برابر موارد ثبت شده این بیماری، هنوز شناسایی نشده‌اند.» 

جالب است که ایسنا در خبر خود، کودکان و خردسالانی که به دلیل بیماری هموفیلی و تزریق خون آلوده به ایدز مبتلا شده‌اند را هم شاخص میانگین سنی ابتلا به این بیماری قرار داده و مدعی شده که به دلیل شیوع بی‌بندوباری جنسی در جامعه، سن ابتلا به ایدز در ایران به زیر ۲۰ سال رسیده است؛ در حالی که اولا، اساسا این مساله مربوط به سال‌های اخیر نیست و اولین مورد ایدز در ایران به همین گروه مربوط بوده و ثانیا، ابتلای کودکان زیر ۹ سال به این بیماری هیچ ارتباطی به مسائل جنسی و ارتباطات نامشروع ندارد. 

همچنین این خبرگزاری در بخش دیگری از گزارش خود، آماری را منتشر کرده که به طور کلی با ادعای آن در تناقض است. ایسنا نوشته است: «علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده به ترتیب تزریق با وسائل مشترک در مصرف کنندگان مواد۶ .۶۹  درصد، رابطه جنسی ۵ .۱۰ درصد، دریافت خون و فرآورده‌های خونی یک درصد و انتقال از مادر به کودک یک درصد بوده است.» 

یعنی طبق آمار رسمی و موثق، اصلیترین عامل شیوع این بیماری در ایران، تزریق میان معتادان است و تنها حدود ۱۰ درصد از تمام موارد ابتلایی، به دلیل روابط جنسی آن هم بدون اشاره به اینکه نامشروع بوده‌اند یا از طریق روابط زناشویی منتقل شده، بوده است. پس چگونه می‌توان این آمار را به گونه‌ای تحلیل کرد که جامعه ایران در حال تهدید به ایدز از طریق بالا رفتن تعداد روابط نامشروع جنسی است؟! 

تلاش براي اينگونه سياه نمايي ها به اين مرحله نيز محدود نمي شود به عنوان مثال، چندی پیش روزنامه «شرق» در گفتگو با فردی که او را جامعه‌شناس نامیده بود، ابتدا از فعالیت گسترده و شبکه‌ای زنان خیابانی خبر داد و سپس نسبت به کاهش سن این افراد تا میانگین ۱۴ سال هشدار داد؛ آماری که حتی مخاطبان عادی و عام را نیز به تعجب واداشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها